Toyota MR2

W prezentowanej dziś wersji Toyota produkuje model MR2 od 1999 roku z małym face liftingiem w 2002 roku jest to już trzecia generacja Toyoty MR2 produkowanej przez japoński koncern od 1984 roku.  Japoński producent nieźle spisał się projektując ten model, oznaczenie MR w nazwie tego małego samochodu to skrót od Midship Runabout, czyli pojazdu do krótkich podróży z silnikiem umieszczonym niekonwencjonalnie bo pośrodku, a dwójka określa liczbę pasażerów. Dziś po wielu latach od debiutu modelu Toyota MR2 III generacji nadal jest ciekawy stylistycznie i posiada dobre parametry techniczne choć produkcję zakończono w 2007 co jest z pewnością zasługą bardzo udanego i solidnego czterocylindrowego silnika 1.8 VVTi. W kategorii „radość z jazdy” to model oceniony nadzwyczaj wysoko. Nie jest tak popularny jak np. Mazda MX-5, ale z pewnością nie przysporzy swojemu właścicielowi specjalnych  kłopotów jeśli się o niego dba i nie posiada on wypadkowej przeszłości. Wśród danych technicznych MR2 z pewnością obok niezłych parametrów sprintu do setki na uznanie i podkreślenie zasługuje fakt bardzo niskiego zużycia paliwa co przy drożejących w zastraszającym tempie i wysokich cenach benzyny ma dziś istotne znaczenie. Toyota MR2 zawdzięcza to dobrze dobranemu silnikowi i małej masie własnej znacznie poniżej 1100 kg. Właśnie dzięki małej masie własnej MR2 jeździ się wygodnie, auto nie podskakuje i nieźle wybiera nierówności bez zbędnych hałasów tak jakby był hardtop, który można dodatkowo dokupić. Hardtop wykonany z tworzywa sztucznego zakładany na zimę, umożliwia całoroczne użytkowanie samochodu i szczególnie w okresie zimowym stanowi obowiązkowe wyposażenie w stosunku do rozkładanego brezentowego dachu.  Dobrze też dobrana jest skrzynia biegów a właściwie jej zestopniowanie gdzie już czwórka jest nadbiegiem (czyli do jazdy bez przyspieszeń) a mamy do dyspozycji jeszcze dwa biegi. Jadąc na szóstce 100 km/h silnik ma 2500 obr/min, chcąc jednak dynamicznie przyspieszyć nie obejdzie się bez redukcji na szczęście skrzynia działa posłusznie i precyzyjnie. Silnik to ta sama jednostka, która montowana jest w Celice. Ma pojemność 1.8 litra 16 zaworów i zmienne fazy rozrządu. Silnik MR2 ma też typowo japoński charakter tj. płaski wykres momentu obrotowego, będąc elastyczny na niskich obrotach gdyż już przy 1500 obr/min silnik osiąga 90% maksymalnego momentu obrotowego.  Skromny jest za to bak paliwa mieszczący tylko 48 litrów choć to wystarczająca wielkość gdy spokojnie jadąc Toyota MR2 może spalić około 7 l/100 km. Wspomaganie kierownicy jest elektryczne ale działa dobrze, na suchej nawierzchni pomimo tylnego napędu trudno wyprowadzić Toyotę MR2 z obranego kursu. „Zabawa” a raczej obawa 😉 pojawia się wraz z deszczem bo przypomnijmy MR2 ma silnik umieszczony centralnie z tył, który napędza tylne koła. Oczywiście, wystarczy trochę piasku, czy mokrej nawierzchni, by tył zaczął tańczyć i się uślizgiwać. Trzeba wtedy pamiętać, że nie ma tu ani ESP, ani kontroli trakcji słowem prowadząc Toyotę MR2 trzeba liczyć na siebie. Nadmiar gazu na mokrej nawierzchni jak i za ostra jazda szczególnie podczas szybkiego pokonywania zakrętów może zakończyć się jazdą bokiem lub innymi figurami choć doświadczony kierowca bez problemu opanuje samochód, który jest przewidywalny i dostarcza podczas prowadzenia adrenaliny. Bardzo dobre są niewrażliwe na fading hamulce MR2  skracając drogę hamowania, wydajny system hamulcowy wspomagany jest dodatkowo przez systemy ABS i EBD montowane w modelu standardowo. Na salonie Paryskim w 2002 roku mała Toyota doczekała się face liftingu i pewnych istotnych choć nie do końca zauważalnych i docenianych przez kupujących zmian. Wizualnie nowy design Toyoty MR2 miał w założeniach podkreślić sportowy charakter i wysoką jakość auta, którego przód dorobił się kilku zmian. Zderzak mocniej zaznacza sylwetkę, a grill jest grubszy i bardziej agresywny. Producent zmienił też światła przeciwmgielne, które zintegrowano ze zderzakiem. Zmieniono reflektory i lampy tylne, dwu żarówkowe światła przednie zwiększyły ostrość i pole widzenia. Lampy tylne z migaczem i światła wsteczne dopasowane zostały formą do reflektorów. Zmieniono też rurę wydechowa na większą średnicę świadczącą o dużym sportowym potencjale MR2. Zmiany miały na celu poprawę zwrotności pojazdu i zwiększenie bezpieczeństwa aktywnego za które od tej pory odpowiadały takie systemy jak Wehicle Stability Control, Traction Control i Brake Assist. W modelu zastosowano także kilka zmian stylistycznych oraz nową 6 stopniową przekładnię manualną oraz krótsze przełożenia w przekładni sekwencyjnej SMT. Do skrzyni sekwencyjnej zamontowano nowy większy pedał hamulca oraz poprawiono system kontroli który ocenia czy szybkość samochodu nie przekracza zalecanej wartości i sama zmienia bieg na niższy zapewniając płynniejsza jazdę oraz zdolność do natychmiastowego szybkiego przyspieszenia. Nowa skrzynia ma starannie dobrane przełożenia w zakresie od 1 do 5 biegu i dłuższy 6 bieg, redukując zużycie paliwa przy wyższych prędkościach, a konieczność wciśnięcia dźwigni przy wstecznym redukuje pomyłkę wybory złego biegu praktycznie do zera. Warto przypomnieć najlepsze średnie zużycie paliwa wówczas w klasie przez MR2 wynoszące średnio 7,2 l/100 km.   Reasumując Toyota MR2 tu udany i coraz tańszy model, trudno się tu do czegoś specjalnie przyczepić. MR2 to zgrabne, solidne i łatwe w prowadzeniu auto a na dodatek za coraz mniejsze pieniądze choć tylko dla 2 pasażerów i to z małą ilością bagażu (bagażnik przypomnijmy ma tylko 90 l). Szukając można tez kupić model Toyota MR2 dobrze wyposażony w skórę i z niespotykanie niskim przebiegiem, serwisowany i z książką gdyż MR2 często była użytkowana jako drugie lub trzecie auto w domu. Układ kierowniczy, napędowy i zawieszenie zestrojono wzorowo jeśli MR2 nie miała wypadków w przeszłości i taki konkretnie 2 osobowy samochód ktoś poszukuje to model z pewnością można polecić. Toyota MR2 ma jak każde tego typu auto swoje wady i zalety, które jednak da się zaakceptować a ciekawostki jak chociażby inne koła tyle 16 cali i przednie 15 cali stanowią ciekawostkę i urozmaicenie w otaczającym nas świecie motoryzacji.

Toyota MR2

 

Silnik i dane techniczne Toyoty MR2

 

Silnik 

charakterystyka

jednostki

Moc 

[KM] / przy obrotach/minutę

Moment obrotowy 

[Nm]

Prędkość maksymalna 

[km/h]

Przyspieszenie 

0-100km/h

[s]

1.8 16V VVTi 140 / 6400 170/4200 210 (210) 7.9 (9.3)

( ) –  w nawiasach dane techniczne dla skrzyni automatycznej  sekwencyjnej 6 biegowej SMT

Wymiary i inne dane techniczne Toyoty MR2

długość      [mm] 3885
wysokość   [mm] 1240
szerokość   [mm] 1695
rozstaw osi [mm] 2450
bagażnik               90 l
zbiornik paliwa      48 l
masa własna                990-1030 kg
masa dopuszczalna    1225-1235 kg
opony i koła
rozmiar 15-calowe z przodu   + opony 185/55 R 15
16-calowe z tyłu                     + opony 215/45 R 16

 

Jak powinna wyglądać zadbana Toyota MR2