Toyota Celica

W prezentowanej dziś wersji Toyota produkowała sportowy model Toyota Celica od 1999 roku do 2006 i był to przedstawiciel już VII generacji odmiany tego japońskiego samochodu, który znany jest sympatykom motoryzacji na całym świecie. Japoński producent słynący z niezwykle solidnych i niezawodnych samochodów stworzył ten atrakcyjny model już kilka lat temu. I właśnie ze względu na zaawansowany obecnie wiek modelu szczególnie z początków produkcji i ich intensywne użytkowanie, zwłaszcza przez młodych kierowców Celiki mają problemy z trwałością niektórych podzespołów. Silniki katowane wciąż wysokimi obrotami biorą olej, do innych usterek należą też zużyte panewki czy haczący drugi bieg w skrzyni oraz wypalony pierścień wydechu. Pod maską VII generacji Toyoty Celiki znajdziemy motor o pojemności 1.8 litra i trzech dostępnych charakteryzujących się różną mocą odmianach: 143, 182 i 192 KM. Najbardziej popularną jest 143 konna jednostka. Silnik w Celice jest konstrukcją bardzo typową dla japońskiego producenta z napędem na oś przednią. We wszystkich trzech odmianach znajdziemy system zmiennych faz rozrządu, a w najmocniejszej zastosowano nowszy układ VVTL-i  w konstrukcji którego jeden wałek rozrządu odpowiada za niskie obroty a drugi za wysokie. Powoduje to sytuację w której 192 konny silnik poprzez swoją konstrukcję i dane techniczne rozwija moc w sposób bardzo specyficzny kręcąc się niezwykle wysoko. Nie każdemu kierowcy przypadnie to do gustu, gdyż utrzymanie dynamiki i sportowych osiągów na drodze wiąże się z utrzymywaniem obrotów w zakresie od 6.000 do 8.000 na minutę co powoduje np. podwyższone spalanie. Celica jest dość ciasna choć posiada jak na coupe obszerny 365 l bagażnik, ale w końcu to auto 2+2. Model Celica VII generacji odznacza się niezłą jakością wykonania kokpitu i dobrym wyposażeniem. Niestety uznana marka i wyposażenie oraz atrakcyjna sylwetka wpływają na wysokie ceny zakupu niemłodego w końcu modelu. Czy zatem warto pokusić się o zakup Celiki VII generacji ? Odpowiedź nie jest łatwa i jednoznaczna gdyż wiele tych samochodów jest po wypadkach oraz użytkowanych przez młodych kierowców wyciskających siódme poty z Celiki która prawdę powiedziawszy do typowo sportowej jazdy się nie nadaje. Jeśli jednak znajdziemy auto bezwypadkowe i użytkowane oraz serwisowane z głową to japońskie coupe będzie z pewnością udaną inwestycją. Toyota Celica gdy się o nią dba i serwisuje najlepiej na oryginalnych częściach nie miewa poważnych problemów zarówno z elektroniką jak i z podzespołami mechanicznymi. Samochód ten spala też akceptowalne ilości paliwa niezależnie od wersji silnika w jaki go producent wyposażył i dostarczyć może wiele radości podczas jazdy wykorzystując niezłe właściwości jezdne i udany silnik.

Silnik i dane techniczne Toyota Celica VII

 

Silnik
charakterystyka
jednostki
Moc [KM] / przy obrotach/minutę Moment obrotowy
[Nm]
Prędkość maksymalna
[km/h]
Przyspieszenie
0-100km/h
[s]
1.8 16V VTi 143 / 6400 170/4200 204 8.7
1.8 16V VTi GT-R 182 / 7600 181/6600 210 7.5
1.8 16V VVTLi Sport 192 / 7800 180/6800 225 7.2

 

Wymiary i inne dane techniczne Toyoty Celica VII

długość      [mm] 4335
wysokość   [mm] 1320
szerokość   [mm] 1735
rozstaw osi [mm] 2600
bagażnik               365 l
zbiornik paliwa     55 l

Jak wygląda sportowa Celica 1.8 TS Sport z 2004

Toyota Celica T230

 

Samochód jest częstym obiektem tuningu i modyfikacji aż dziwi i zaskakuje  co można
i jak w nim zmienić nie przedłużając zobaczcie sami … 😉