Test VW Golf 2.0 TDI DSG (150 KM)

DANE TECHNICZNE Test VW Golf 2.0 TDI DSG Highline (150 KM)

Nowy VW Golf 7, wchodzący właśnie do sprzedaży to solidny i świetnie dopracowany samochód godny następca poprzednich modeli, które od lat są wzorem dla wszystkich producentów samochodów i kojarzone są z komfortem, jakością, ergonomią i świetnymi właściwościami jezdnymi. Najnowszy model Golf VII może zaoferować obszerne wnętrze, obszerniejsze o 5,6 cm na długości i 1,3 cm na szerokości od poprzednika. Rozstaw osi zwiększył się w najnowszym modelu Golfa o 5,9 cm. Nadwozie jest bardzo charakterystyczne i trudno je pomylić z jakimkolwiek innym samochodem, zmienione tylne i przednie lampy dodają nowemu VW agresywności. Z przodu co typowe nie brakuje miejsca dla kierowcy i pasażera natomiast zaskoczeniem jest jak dużo go jest z tył gdzie podróżujący może czuć swobodę przestrzeni nawet przy znacznym wzroście a pasażerowie tylnej kanapy znajdą dużo miejsca na głowę, kolana i stopy. Fotele przednie i tylne są bardzo wygodne z przodu jest przydatna regulacja wysokości i podpórki pod lędźwiowy odcinek kręgosłupa. Dodatkowo płynnie można ustawiać oparcie przy pomocy pokrętła . Siedzenia są obszerne i dobrze wyprofilowane pozwalają trzymać kierowcę i pasażera na zakrętach. W przednich drzwiach kieszenie wyłożone są tkaniną, która zapobiega hałasom wytwarzanym przez umieszczone tam przedmioty.  Pod siedzeniem kierowcy jest szuflada będąca wyposażeniem seryjnym np. na kamizelkę, obowiązkową w niektórych krajach w Europie. Nowością są niewielkie szybki przy słupku bocznym poprawiające widoczność kierowcy, konsekwencją czego lusterka zostały przeniesione ze słupka na drzwi. Bagażnik Golfa ma przyzwoitą wielkość 380 l a po rozłożeniu 1270 zapewniając wystarczające miejsce do przewozu bagażu, cieszy dodatkowo asymetrycznie dzielona tylna kanapa oraz otwór załadunkowy do przewożenia długich przedmiotów. Po rozłożeniu oparcia kanapy składają się na płasko tworząc z podłoga równą przestrzeń. Wykorzystując duży otwór załadunkowy dostęp do bagażnika jest bardzo dobry a pod podłogą samego bagażnika, który jest bardzo foremny jest pełnowymiarowe koło zapasowe. Nisko osadzony próg oraz uchwyty do mocowania bagażu są bardzo pomocne przy pakowaniu. Wnętrze oprócz wspomnianej wcześniej przestronności jest miłe i funkcjonalne.

Po raz pierwszy w VW Golfie debiutuje nowa deska rozdzielcza i nowa konsola środkowa, która została zwrócona w stronę kierowcy oraz hamulec ręczny zastąpiony elektromechanicznym. Pod względem liczby schowków VII wcielenie VW Golfa może być wzorem gdyż mamy tu duże tapicerowane kieszenie w drzwiach, w oparciach foteli oraz szuflady pod nimi, zamykany podłokietnik i schowek przed pasażerem czy w końcu zamykany schowek po lewej stronie kierowcy. Auto jest więc świetnie przygotowane na przewożenie nawet dużej ilości drobnych przedmiotów. Materiały wykorzystane w modelu są bez zarzutu oraz prezentują wysoką jakość montażu. Gdy zrobi się ciemno podróż pasażerom umilą podświetlane listwy w bocznych drzwiach. Wnętrze wraz z nową deską rozdzielczą z początku może nieco zdezorientować i przytłoczyć, jednak po bliższym kontakcie okazuje się, że położenie wszystkich przycisków przez projektantów są bardzo przemyślane i logicznie rozplanowane obsługując wiele funkcji od typowych jak radio, telefon, komputer pokładowy po aktywne systemy wspomagające kierowcę w czasie jazdy. Na kierownicy po lewej jej stronie umieszczono przyciski do obsługi urządzeń bezpieczeństwa a poniżej przyciski głośności radia. Natomiast po prawej kierownicy znajdują się przyciski służące do ustawień komputera pokładowego i ustawiania stacji radiowej. Wszystkie informacje dotyczące ich ustawień są wyświetlane na kolorowym ekranie wymagającym dopłaty (540 zł) umieszczonym pomiędzy zegarami. Ciekawie prezentują się na nim asystenci kierowcy np. aktywny tempomat ACC z automatyczną regulacją odległości połączony został z  systemem obserwacji otoczenia Front Assist, system odpowiada za błyskawiczne rozpoznanie hamowania pojazdu poprzedzającego oraz w następstwie, dostosowuje do niego prędkość. Park Assist, system odpowiedzialny za ułatwienie parkowania, skanuje za pomocą czujników ultradźwiękowych przestrzeń dookoła pojazdu, poszukując dogodnego miejsca postojowego a po zaakceptowaniu wybranego miejsca i ustawieniu samochodu w optymalnej pozycji, system wykona cały manewr parkowania wyręczając kierowcę.  Asystent toru jazdy Lane Assist, dzięki zainstalowanej z przodu pojazdu kamerze, poddaje stałej kontroli obrany tor jazdy, reaguje np. na przekroczenie linii ograniczającej pas ruchu, przekazując delikatne wibracje do kierownicy w celu ostrzeżenia czy system rozpoznający znaki informując np. o ograniczeniach prędkości. Najbardziej jednak przykuwającym uwagę i imponującym jest system multimedialny z dotykowym 8 calowym ekranem o wysokiej rozdzielczości umieszczony na konsoli środkowej (wraz z nawigacją dopłata 8060 zł). Można tu zobaczyć np. wizualizację odległości od przeszkody i czujniki parkowania, zresztą  całe menu jest bardzo czytelnie przygotowane a wchodzi się do ustawień za pomocą ikon i ekranu dotykowego  na ekranie lub przyciskom 8  skrótów dookoła niego dzięki czemu ustawienia samochodu można dostosować do preferencji danego kierowcy. Posiada on innowacyjny specjalny czujnik , który aktywuje pasek z funkcjami menu po wykryciu zbliżającej się ręki kierowcy. Stacje radiowe można łatwo zmieniać przesuwając palcem po ekranie jak w nowych telefonach, prezentowane są za pomocą ładnych ikon stacji radiowych, które trzeba wgrać z zewnętrznego nośnika. Nawigacja ma dokładna mapę, którą dodatkowo można skalować np. powiększać za pomocą gestów rodem z komórek.  Można też wiele ustawień dotyczących samochodu dostosować do swoich upodobań i preferencji wchodząc w odpowiednie menu np. tryb jazdy czy oświetlenie choć np. tryb ASR mógłby być bardziej wyeksponowany i regulowany w inny sposób. Cały system multimedialny to silna strona a nie tylko efekciarski gadżet. W schowku przed pasażerem znajduje się odtwarzacz który czyta płyty DVD i wyposażony jest w dwa sloty na karty SD a pod zamykaną klapką za dźwignią zmiany biegów umieszczono złącze USB, które bezproblemowo czyta pliki muzyczne z pendrive’a.  Masa pojazdu pomimo haseł koncernu VW o jej redukcji w stosunku do poprzednika jest na takim samym poziomie a to za sprawą wyposażenia, a hasła marketingowe dotyczą wersji podstawowych. Nowy Golf świetnie się prowadzi, dobrze działa ESP reagujące precyzyjnie wtedy gdy zachodzi potrzeba, a elektroniczna szpera XDS poprawia trakcję zmniejszając tendencje do podsterowności. Układ kierowniczy pracuje tak jak trzeba na parkingu lekko a w czasie jazdy jest dość bezpośredni. Nowy Golf posiada dobre i wydajne hamulce oraz sprawnie pokonuje drogi o gorszej nawierzchni nie wpadając w nieprzyjemne drgania. Zawieszenie pracuje cicho a szumy toczenia są prawie niesłyszalne podobnie jak wyciszone odgłosy silnika. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów np. podczas slalomu samochód przekonuje do siebie świetnym prowadzeniem i sporą szybkością z jaką pokonuje przeszkody. Testowany egzemplarz uzbrojony został w doskonały i oszczędny najnowszy silnik ze stajni VW tj. 2 litrowy turbodiesel z układem common rail o mocy 150 KM generujący 320 Nm momentu obrotowego przekazywanego na przednie koła za pomocą szybkiej dwusprzęgłowej 6 biegowej przekładni automatycznej DSG. Silnik dobrze reaguje na gaz i dzięki dobremu ustawieniu już od niskich obrotów chętnie przyspiesza (8,7 s do 100 km/h)  będąc przy tym bardzo oszczędny w zużyciu paliwa sprawnie poruszając się po drodze. Jest szybszy i oszczędniejszy od swojego poprzednika Golfa VI dzięki seryjnemu systemowi start-stop, odzyskiwaniu energii z hamowania oraz automatycznej skrzyni biegów DSG działającej w trybie ECO (rozłącza sprzęgło) po zdjęciu nogi z gazu . W podsumowaniu można stwierdzić, że jeśli chcesz mieć nowe i oszczędne auto nowy GOLF VII wygląda nader ciekawie będąc kandydatem na lidera swojego segmentu. O końcowym sukcesie tego ciekawego modelu z pewnością zdecyduje konkurencja i cena modelu na polski rynku. Golf VII 2.0 TDI DSG dostępny tylko z najbogatszym wyposażeniem Highline oferuje gwarancje mechaniczną 2 lata z obowiązkiem przeglądów co 30 tys. km to spory wydatek ( w wersji podstawowej z tym silnikiem Golf kosztuje od 93 130 zł) jednak dodatki mogą podnieść cenę modelu. Warto też zwrócić uwagę, że nowy VW GOLF VII z silnikiem diesla w wersji Highline posiada bardzo dobre wyposażenie standardowe. Test modelu VW Golf 2.0 TDI DSG Highline (150 KM) przeprowadzono w 2012 roku.


PRZYSPIESZENIE


2,8 s
                       8,7 s                       — s

ELASTYCZNOŚĆ



(autom. DSG ) — s   (autom. DSG ) — s

 

SILNIK

Silnik turbodiesel,  z przodu w układzie poprzecznym 16 zaworów, zasilanie wtrysk bezpośredni common rail.

 

Pojemność [cm3] 1968
Średnica x skok [mm] 81,0×95,5
Stopień sprężania 16,2:1
Moc [KM/Obr./min] 150/3500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 320/1500-3000
Skrzynia biegów 6 biegów, automat DSG
Napęd przód
Prędkość maksymalna [km/h] 212

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 11,0

NADWOZIE

Długość [mm] 4255
Wysokość [mm] 1452
Szerokość [mm] 1799
Rozstaw osi [mm] 2637
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1549/1520
Średnica zawracania [m] 11,0
Pojemność bagażnika [l] 380/1270
Zbiornik paliwa [l] 50
Masa własna/ładowność [kg] 1375/580
Masa przyczepy z hamulcem/bez [kg] 1800/680

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Hamulce przód/tył tarcze went./tarcze
Ogumienie przód i tył 205/55 R15

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Zużycie paliwa wg.producenta miast/trasa/mieszany [l/100 km] 5,2/4,0/4,5
Zużycie paliwa testowe miasto/trasa [l/100 km] 6,7/4,9
Zasięg [km] 860

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 58,0 dB
100 km/h 65,1 dB
130 km/h — dB
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju –/– dB

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 36,4
Hamulce gorące [m] 36,2