Test Toyota GT 86 (200 KM)

DANE TECHNICZNE Test Toyota GT 86 (200 KM)

Model Toyota GT 86 to najnowszy sportowy model koncernu Toyota. Samochód sprzedawany od 2012 roku z silnikiem typu boxer o  mocy 200 KM jest duchem modelu Corolli AE86 znanego wszystkim, którzy wiedzą co to drift. Toyota bardzo długo zwlekała z premierą swojego najnowszego dzieła sprytnie podsycając zainteresowanie modelem, ale trzeba stwierdzić, że warto było czekać, gdyż nowa Toyota GT 86 ma bardzo wiele do zaoferowania swojemu kierowcy. Świat motoryzacyjny ujrzał model GT 86 na salonie motoryzacyjnym w Tokio w listopadzie 2011 roku, model na wskroś inny niż dotychczasowe produkty koncernu Toyota kojarzone głównie z niezawodnością, to model wywołujący uśmiech, dreszczyk emocji i dostarczający czystą radość z jazdy, czyli coś o czym Toyota już dawno zapomniała kończąc produkcję modelu Toyota Celica czy MR2. GT 86 nie tylko świetnie, nowocześnie wygląda, ale może zachwycić sportowymi właściwościami jezdnymi i dać niesamowitą frajdą z każdego przejechanego kilometra. Zdefiniowany na nowo pomysł według klasycznego wzorca, gdzie silnik umieszczony z przodu napędza tylne koła, a z tył pracuje mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Rozkład mas pomiędzy osie to 53%/47% według Japońskich konstruktorów lepszego nie ma. Proste i funkcjonalne wnętrze w którym dużo jest typowo sportowych akcentów jest bardzo poukładane i przesadnie nie zachwyca, ale nic mu nie brakuje.  Pośrodku zegarów króluje potężny obrotomierz na jasnym tle wyskalowany do 9 tys. obrotów wskazuje jednoznacznie do czego auto zostało stworzone. Dalej sportowa dobrze zaprojektowana kierownica pozbawiona jakichkolwiek przycisków na której zamiast znaczka koncernu umieszczono cyfry 8 i 6. Mocno wyprofilowane fotele umieszczone tylko 40 cm nad ziemią posiadają bardzo dobre podparcie podczas driftu i szybko pokonywanych zakrętów dając świetne warunki do prowadzenia samochodu.

Cała reszta jest rozplanowana bardzo intuicyjnie, więc obsługa jest bezproblemowa i nie dostarcza kłopotów i nie zmusza do studiowania instrukcji obsługi.  Samochód to typowe coupe 2+2 gdzie z tył niestety jest bardzo mało miejsca a oparcie jest pozbawione jakichkolwiek zagłówków podpierających głowę. Na dodatek przez środek gdzie prawie w ogóle nie ma miejsca ułożony jest tunel dzielący tylna kanapę na dwie części. Można też całą kanapę z tył złożyć powiększając skromną bo tylko 243 l przestrzeń ładunkową bagażnika. Najważniejsze przyciski zlokalizowano w okolicy drążka zmiany biegów. Znajdują się tam Start/Stop, do uruchomienia silnika oraz VSC Sport i Off, włączony układ układ kontroli trakcji zabija emocje z jazdy GT 86 dlatego przycisk po lewej stronie OFF wyłącza ESP a VSC SPORT przełącza je w tryb sportowy. Obsługa komputera samochodu odbywa się przyciskami przy zegarach, zdziwić może brak pośród dostępnych funkcji wyświetleń zasięgu auta. Auto jest owocem współpracy koncernów Toyoty i Subaru. Subaru BRZ to bliźniaczy sportowy japoński model. Oba samochody bazują na nowej wspólnej platformie i dzielą też większość rozwiązań w tym 2 litrowy 200 konny silnik. Na pokrywie silnika są napisy informujące o obu producentach modelu jest więc i Toyota i Subaru i innowacyjny wtrysk Toyoty D4S. Model GT 86 korzysta więc z rozwiązań i technologii Subaru. Testowany egzemplarz posiada nowoczesny benzynowy silnik typu boxer o pojemności 2 l, który posiada wtrysk bezpośredni i jak wcześniej napisano generuje moc 200 KM. Warto tu podkreślić, że to jeden z bardzo dopracowanych i bardzo nowoczesnych silników, który pozwala nie tylko na sportowe emocje, ale umożliwia bardzo swobodne i dynamiczne przemieszczanie się na co dzień, gdzie wykorzystując rozsądnie obroty ( do 4500 ) nie będziemy specjalnie rzucać się w oczy głośnym rykiem silnika. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że model okazuje się głośny w środku a cichy na zewnątrz, jak to zostało zaprojektowane ?. Wszystko za sprawą sound generatora, rezonatora i gumowego węża przenoszącego dźwięk spod maski do wnętrza kabiny. Mocne depnięcie przyjemnie świdruje w bębenkach.  W codziennej jeździe z pewnością pomoże świetne zawieszenie dobrze tłumiące nierówności. Całe zestrojenie silnika i 6-stopniowej ręcznej skrzyni zasługują na wielką pochwałę i jest to z pewnością mocny punkt japońskiego samochodu. Główny inżynier projektu Tetsuya Tada zapytany podczas konferencji prasowej zapytany czy skrzynia biegów została przygotowana do przenoszenia większych obciążeń znacząco się uśmiechnął. Skrzynia pracuje bardzo precyzyjnie z lekkim oporem i bliskimi przełożeniami gdzie do zmiany biegów potrzeba niewielkiego ruchu ręka kierowcy, ot łapiesz ręką wbijasz jedynkę i auto katapultuje się do przodu momentalnie w okolicy 7 tys. obrotów zapala się kontrolka sugerująca zmianę na wyższy bieg, wrzucasz dwójkę i jedziesz już w okolicy 100 km/h. Silnik to typowy benzynowy boxer, lubiący wysokie obroty z bardzo szybką reakcją na gaz jednak oszczędnie gospodarujący zużyciem paliwa dzięki unikatowemu systemowi wtrysku. Dynamiczna jazda wymaga dość mocnego deptania powyższej 4,5 tys. obrotów. Silnik posiada ciekawą charakterystykę rozłożenia momentu , gdyż pomiędzy 4,5 a 6,5 tys. obrotów daje do dyspozycji kierowcy grubo ponad 90% maksymalnego momentu obrotowego, więc wbijając wyższy bieg w okolicach czerwonego pola pojazd ciągle oddaje ci prawie max 100% swoich możliwości generując promienny uśmiech na twarzy kierowcy i frajdę z takiej jazdy. Model jest typowym autem sportowym, jego żywiołem są zakręty i serpentyny gdzie można wykorzystać niezłe osiągi i fantastyczna trakcję oraz co najważniejsze auto jest wspaniale wyważone i bardzo intuicyjne świetnie reaguje na każdy nawet najmniejszy ruch kierownicą. Nie trzeba się go uczyć czy przyzwyczajać nas zakrętach jest neutralny, nie przechyla się na boki i pozwala na kontrolę toru jazdy z niesamowita precyzją.

Dziś 200-konne auto nie wprawia w jakiś specjalny zachwyt czy zdumienie, gdyż do prawie każdego usportowione modelu można zamówić silnik podobnej lub nawet większej mocy. Jednak Toyota jest inna pozwala na zabawę poślizgami i to co najważniejsze nie trzeba mieć przy tym wieloletniego doświadczenia z driftingu, gdyż auto świetnie daje się kontrolować gazem a szpera w seryjnym wyposażeniu pozwala na długie utrzymanie uślizgu i sprawia że kierowca całym ciałem czuje co się dzieje z autem. Wszyscy dopytują czy pojawią się mocniejsze wersje samochodu ? Czas pokaże producent oficjalnie się nie wypowiedział, ale pod maską jest miejsce na turbinę i intercooler to widać gołym okiem ;-). Toyota dzieli się też od wprowadzenia modelu z wybranymi tunerami dokumentacją techniczną i zachęca do rozwijania ich własnych rozwiązań bazujących na modelu GT 86. Pomaga w tym mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Tradycyjny mechanizm różnicowy w chwili, gdy któreś z kół wpadnie w poślizg kieruje moc na to którym łatwiej obrócić. Toyota GT 86 ma mechanizm różnicowy typu Torsen, którego zblokowanie wynosi do 25%, dzięki temu napęd przekazywany jest także na koło po przyczepnej stronie asfaltu dlatego tak łatwo GT 86 utrzymać w poślizgu. Kupując model Toyota GT 86 w salonie otrzymujemy samochód, który niestety nie jest tani (z jedynym dostępnym na razie 2 litrowym, 200 konnym silnikiem typu boxer  kosztuje minimum 129.900 zł w wersji GT 86 SOL i 136.900 zł w wersji GT 86 Prestige ) w zamian za niemałą cenę otrzymujemy dobrze wyposażony samochód z 3-letnia gwarancją i obowiązkiem przeglądów co 30 tys. km. Cieszyć nabywcę może jedyny tego typu na rynku nietuzinkowy i niesamowicie oryginalny sportowy samochód generujący ogromna frajdę z każdego przejechanego kilometra. Test modelu Toyota GT (200 KM) przeprowadzony w 2012 roku.


PRZYSPIESZENIE


2,7 s
                       7,7 s                       12,0 s

ELASTYCZNOŚĆ



(6 bieg) 13,3 s   (4 bieg) 7,5 s


silnik Toyota GT 86

SILNIK

Silnik benzynowy typu boxer, umieszczony z przodu w układzie wzdłużnym, 4 zawory na cylinder, szesnastozaworowy z wtryskiem bezpośrednim.

 

Pojemność [cm3] 1998
Średnica x skok [mm] 86,0×86,0
Stopień sprężania 12,5:1
Moc [KM/Obr./min] 200/7000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 205/6400
Skrzynia biegów 6 biegów, manualna
Napęd tył
Prędkość maksymalna [km/h] 226

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,8

NADWOZIE

Długość [mm] 4240
Wysokość [mm] 1285
Szerokość [mm] 1775
Rozstaw osi [mm] 2570
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1520/1540
Średnica zawracania [m] 10,8
Pojemność bagażnika [l] 243
Zbiornik paliwa [l] 50
Masa własna/ładowność [kg] 1240/430
Masa przyczepy z hamulcem [kg]

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPherson
Zawieszenie tył podwójne wahacze
Hamulce przód/tył tarcze went. / tarcze went.
Ogumienie 215/45 R17

SPALANIE

Minimalne [l/100 km] 7,5
Fabryczne zużycie paliwa średnio/trasa/miasto [l/100 km] 7,8/6,4/10,4
Średnie testowe miasto/trasa [l/100 km] 10,7/8,2
Zasięg [km] 537

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 66,0 dB (A)
100 km/h 73,5 dB (A)
130 km/h — dB (A)
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju — dB (A)

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 39,6
Hamulce gorące [m] 39,4