Test Subaru BRZ (200 KM)

DANE TECHNICZNE Test Subaru BRZ (200 KM)

Model Subaru BRZ to najnowszy sportowy model koncernu Subaru. Samochód sprzedawany z silnikiem typu boxer o mocy 200 KM jest pierwszym w historii marki Subaru tylnonapędowym modelem coupe stworzonym m.in. dla fanów driftu, których w Japonii nie brakuje. Subaru bardzo długo zwlekało z premierą swojego najnowszego dzieła i choć marka słynie ze sportowych samochodów od dawna nie miała do zaoferowania tak ciekawego samochodu sportowego. O słynnych modelach kanciastym Subaru XT czy ciekawym i dość futurystycznym Subaru SVX wszyscy obecni miłośnicy motoryzacji prawie już zapomnieli a nowy model BRZ powstawał długo i mozolnie. Trzeba jednak stwierdzić, że warto było czekać tak długo, gdyż nowe Subaru BRZ ma bardzo wiele do zaoferowania swojemu kierowcy. Świat motoryzacyjny ujrzał koncepcje modelu BRZ gdy na salonie motoryzacyjnym w Tokio w listopadzie 2011 roku pokazano model Toyota GT86. Toyota Gt86 to bliźniaczy model, wykorzystujący wspólne rozwiązania w tym silnik skonstruowany przez Subaru. Model Subaru BRZ jest na wskroś inny niż dotychczasowe produkty koncernu Subaru i jednocześnie bliźniaczo podobny do Toyoty GT86 to tego stopnia, iż z tył auta są nie do odróżnienia a z przodu różnice się minimalnie gdyż dotyczą zderzaków i rozkładu świateł. BRZ to model wywołujący u kierowcy uśmiech, dreszczyk emocji i dostarczający czystą radość z jazdy, czyli coś o czym wielu konstruktorów dziś już dawno zapomniała skupiając się budżecie, oszczędnościach czy przetrwaniu na coraz bardziej konkurencyjnym rynku motoryzacyjnym. Model BRZ nie tylko świetnie, nowocześnie wygląda, ale może zachwycić sportowymi właściwościami jezdnymi i dać niesamowitą frajdą z jazdy. Samo nadwozie jest inne i charakteryzuje się niewielką wysokością wynoszącą 128,5 cm robiącą piorunujące wrażenie potęgowane nisko poprowadzoną linia maski. Takie parametry model Subaru BRZ zawdzięcza płaskiej jednostce napędowej typu bokser. Zdefiniowany na nowo pomysł według klasycznego wzorca, gdzie silnik umieszczony z przodu napędza tylne koła, a z tył pracuje mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Rozkład mas pomiędzy osie to 53%/47% według Japońskich konstruktorów lepszego nie ma. Proste i funkcjonalne wnętrze w którym dużo jest typowo sportowych akcentów jest bardzo poukładane i przesadnie nie zachwyca, ale nic mu nie brakuje. Kierowca zapomina o mankamentach gdy rusza z miejsca. Zestaw zegarów jest taki jak powinien być w sportowym aucie pośrodku zegarów króluje potężny obrotomierz wyskalowany do 9 tys. obrotów wskazuje jednoznacznie do czego auto zostało stworzone, dalej po prawej jego stronie zdublowany cyfrowy wskaźnik prędkości pozwala skupić się tylko na jednym polu. Dalej sportowa dobrze zaprojektowana trójramienna kierownica pozbawiona jakichkolwiek przycisków na której umieszczono znaczek koncernu.

Subaru BRZ

Mocno wyprofilowane fotele umieszczone nisko nad ziemią posiadają bardzo dobre podparcie podczas driftu i szybko pokonywanych zakrętów dając świetne warunki do prowadzenia samochodu. Cała reszta BRZ jest rozplanowana bardzo intuicyjnie, więc obsługa jest bezproblemowa i nie dostarcza kłopotów oraz nie zmusza kierowcy do studiowania instrukcji. Samochód to typowe coupe 2+2 gdzie tył niestety jest bardzo ciasny i jest mało miejsca a oparcie jest pozbawione jakichkolwiek zagłówków podpierających głowę, to raczej miejsce na mały podręczny bagaż. Na dodatek złego przez środek gdzie prawie w ogóle nie ma miejsca ułożony jest tunel dzielący tylna kanapę na dwie części. Najważniejsze przyciski zlokalizowano w okolicy drążka zmiany biegów. Znajdują się tam Start/Stop, do uruchomienia silnika oraz VSC Sport i Off, włączony układ układ kontroli trakcji zabija emocje z jazdy BRZ dlatego przycisk po lewej stronie OFF wyłącza ESP a VSC SPORT przełącza je w tryb sportowy. Obsługa komputera samochodu odbywa się przyciskami przy zegarach, a ciekawostka jest fakt iż całość podświetlona jest na czerwono tylko radio podświetlone zostało na zielono. Auto jest owocem współpracy koncernów Toyoty i Subaru. Subaru BRZ to bliźniaczy sportowy japoński model, który jak juz wspominaliśmy wykorzystuje wspólne podzespoły z modelem Toyota GT86. Oba samochody bazują na nowej wspólnej platformie i dzielą też większość rozwiązań w tym 2 litrowy 200 konny silnik typu bokser. Na pokrywie silnika są napisy informujące o obu producentach modelu jest więc i Toyota i Subaru i innowacyjny wtrysk Toyoty D4S. Testowany egzemplarz posiada nowoczesny benzynowy silnik typu boxer o pojemności 2 l, który posiada wtrysk bezpośredni i jak wcześniej napisano generuje moc 200 KM. Warto tu podkreślić, że to jeden z bardzo dopracowanych i nowoczesnych silników, który pozwala zarówno na sportowe emocje, jak i swobodne przemieszczanie się na co dzień, gdzie wykorzystując rozsądnie obroty ( do 4500 ) nie będziemy specjalnie rzucać się w oczy głośnym rykiem silnika. W codziennej jeździe z pewnością pomoże świetne zawieszenie dobrze tłumiące nierówności. Całe zestrojenie silnika i 6-stopniowej ręcznej skrzyni zasługują na wielką pochwałę i jest to z pewnością mocny punkt japońskiego samochodu. Skrzynia pracuje bardzo precyzyjnie z lekkim oporem i bliskimi przełożeniami gdzie do zmiany biegów potrzeba niewielkiego ruchu ręka kierowcy, ot łapiesz ręką wbijasz jedynkę i auto katapultuje się do przodu. Silnik to typowy benzynowy boxer, lubiący wysokie obroty z bardzo szybką reakcją na gaz jednak oszczędnie gospodarujący zużyciem paliwa dzięki unikatowemu systemowi wtrysku. Dynamiczna jazda wymaga dość mocnego deptania powyższej 4,5 tys. obrotów. Silnik posiada ciekawą charakterystykę rozłożenia momentu , gdyż pomiędzy 4.500 a 6.500 obrotów daje do dyspozycji kierowcy grubo ponad 90% maksymalnego momentu obrotowego, więc wbijając wyższy bieg w okolicach czerwonego pola pojazd ciągle oddaje ci prawie max 100% swoich możliwości generując promienny uśmiech na twarzy kierowcy i frajdę z takiej jazdy. Model jest typowym autem sportowym, jego żywiołem są zakręty i serpentyny gdzie można wykorzystać niezłe osiągi i fantastyczna trakcję oraz co najważniejsze auto jest wspaniale wyważone i bardzo intuicyjne świetnie reaguje na każdy nawet najmniejszy ruch kierownicą. Nie trzeba się go uczyć czy przyzwyczajać nas zakrętach jest neutralny, nie przechyla się na boki i pozwala na kontrolę toru jazdy z niesamowita precyzją. Dziś 200-konne auto nie wprawia w jakiś specjalny zachwyt czy zdumienie, gdyż do prawie każdego usportowione modelu można zamówić silnik podobnej lub nawet większej mocy, marka Subaru posiada w ofercie mocniejsze samochody z napędem 4×4 po co więc model powstał ? Subaru stworzyło model BRZ, aby umożliwić kierowcy zabawę poślizgami i to co najważniejsze nie musi on mieć wieloletniego doświadczenia z driftingu, gdyż auto świetnie daje się kontrolować gazem a szpera w seryjnym wyposażeniu pozwala na długie utrzymanie uślizgu i sprawia że kierowca całym ciałem czuje co się dzieje z autem. Czy powstaną mocniejsze wersje samochodu ? Czas pokaże tym bardziej, że pod maską jest miejsce na turbinę i intercooler co widać gołym okiem ;-). Pomaga w tym mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Tradycyjny mechanizm różnicowy w chwili, gdy któreś z kół wpadnie w poślizg kieruje moc na to którym łatwiej obrócić. Subaru BRZ ma mechanizm różnicowy typu Torsen, którego zblokowanie wynosi do 25%, dzięki temu napęd przekazywany jest także na koło po przyczepnej stronie asfaltu dlatego tak łatwo BRZ utrzymać w poślizgu. Kupując model Subaru BRZ w salonie (na razie oferowany na innych rynkach) otrzymujemy samochód, który nie jest tani (z jedynym dostępnym na razie 2 litrowym, 200 konnym silnikiem typu boxer kosztuje porównywalnie co Toyota GT86 około 130.000 zł ) w zamian za niemałą cenę otrzymujemy dobrze wyposażony a do tego nietuzinkowy i niesamowicie oryginalny sportowy samochód generujący ogromna frajdę z każdego przejechanego kilometra. Test modelu Subaru BRZ (200 KM) przeprowadzony w 2012 roku.


PRZYSPIESZENIE


2,7 s
                       7,8 s                       11,9 s

ELASTYCZNOŚĆ



(6 bieg) 13,5 s   (4 bieg) 7,6 s


silnik Toyota GT 86

SILNIK

Silnik benzynowy typu boxer, umieszczony z przodu w układzie wzdłużnym, 4 zawory na cylinder, szesnastozaworowy z wtryskiem bezpośrednim.

 

Pojemność [cm3] 1998
Średnica x skok [mm] 86,0×86,0
Stopień sprężania 12,5:1
Moc [KM/Obr./min] 200/7000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 205/6400
Skrzynia biegów 6 biegów, manualna
Napęd tył
Prędkość maksymalna [km/h] 226

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,8

NADWOZIE

Długość [mm] 4234
Wysokość [mm] 1285
Szerokość [mm] 1775
Rozstaw osi [mm] 2570
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1520/1540
Średnica zawracania [m] 10,8
Pojemność bagażnika [l] 243
Zbiornik paliwa [l] 50
Masa własna/ładowność [kg] 1239/431
Masa przyczepy z hamulcem [kg]

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPherson
Zawieszenie tył podwójne wahacze
Hamulce przód/tył tarcze went. / tarcze went.
Ogumienie 215/45 R17

SPALANIE

Minimalne [l/100 km] 7,5
Fabryczne zużycie paliwa średnio/trasa/miasto [l/100 km] 7,8/6,4/10,4
Średnie testowe miasto/trasa [l/100 km] 10,5/7,5
Zasięg [km] 550

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 65,8 dB (A)
100 km/h 73,3 dB (A)
130 km/h — dB (A)
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju — dB (A)

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 39,9
Hamulce gorące [m] 39,7