Test Skoda Yeti 1.8 TSI 4×4 (160 KM)

DANE TECHNICZNE Test Skoda Yeti 1.8 TSI 4×4 (160 KM)

Ten kompaktowy crossover w palecie Skody pojawił się już kilka lat temu, dokładnie w 2009 roku. Ten ciekawy samochód dobrze czuje się również w roli SUV-a do którego z wyglądu się upodobnił. Model jak już wcześniej wspomnieliśmy dostępny jest na rynku od 2009 roku. Model Skoda Yeti jest przedstawicielem nowej i bardzo uniwersalnej klasy niewielkich SUV-ów skierowanych do młodych rodzin i osób, które mają się w nim czuć pewnie i bezpiecznie. Samochód ładnie wygląda i sprawdza się pod względem funkcjonalności w ruchu miejskim a nieco zwiększony prześwit oraz napęd 4×4 ma umożliwić jazdę w terenie i poprawić pokonywanie zróżnicowanych dróg łącząc komfort i dobre prowadzenie w zróżnicowanym terenie. Model bardzo dobrze spełnia postawione przed nim zadania. Jeśli chodzi o wnętrze to jest ono przestronne i dobrze zaprojektowane oraz wykorzystuje bardzo ciekawy system VarioFlex. Cóż to takiego ten VarioFlex,  ? otóż są to trzy osobne siedzenia, gdzie środkowe dedykowane jest raczej tylko dla dzieci. Siedzenia można przesuwać, wyjmować i regulować czy składać a wszystko to umożliwia zapewnienie podróżującym pokaźnej przestrzeni bagażowej, która wynosi od 416 l aż do 1760 l po wyjęciu siedzeń, gdy złożymy fotele przestrzeń ma pojemność 1580 l. Dla zajęcia wygodnej pozycji dobrze służy możliwość regulacji kąta oparcia, a podróż umilą duże przeszklone przestrzenie poprawiające widoczność. Jak wygląda model Yeti w środku i jak jeździ w terenie zobaczycie na filmie poniżej.

Styliści czeskiej marki wykonali kawał dobrej roboty, zegary czy deska rozdzielcza są zaprojektowane tak jak trzeba prezentując prosty, nieprzeładowany i solidnie zmontowany kokpit. Wszystko tu jest na miejscu a obsługa jest czysto intuicyjna a dwa duże okrągłe zegary prędkościomierza i obrotomierza oraz inne instrumenty nie trącą starością i wyglądają ciekawie i funkcjonalnie. Wykorzystane materiały są dobrej jakości a sama kabina może zapewnić komfortową jazdę pasażerom zastrzeżenia mamy tylko do możliwości zmiany głośności radia umiejscowionej w kierownicy podczas jazdy na zakrętach. Pod nieco pudełkowatym nadwoziem skrywa się sprawdzony silnik benzynowy z koncernu VW o pojemności 1,8 l z wtryskiem bezpośrednim z turbodoładowaniem, ot sprawdzona i solidna stara dobra szkoła. Jest to nowoczesna jednostka, która w założeniach ma posiadać odpowiednie osiągi przy akceptowalnym zużyciu paliwa. Model z tym silnikiem wykorzystuje niezły moment obrotowy wynoszący aż 250 Nm przy 1500 obr./min co przekłada się na bardzo dobre osiągi, a by być dynamicznym nie trzeba go specjalnie wysoko kręcić co z kolei poprawia zużycie paliwa, do akceptowalnego poziomu. Pomaga w tym niezła elastyczność gdyż Yeti dzięki turbodoładowaniu zawsze jest gotowy do przyspieszenia. Na trasie model Skoda Yeti 1.8 TSI potrafi być oszczędny a 6-biegowa manualna skrzynia biegów jest bardzo dobrze ze stopniowana i precyzyjna. Model posiada tak zestrojone zawieszenie, by oferować wygodę w podróży. Yeti prowadzi się dobrze model jest dobrze wyważony i przewidywalny oraz co ważne nawet przy nagłych zmianach kierunku zachowuje się bardzo spokojnie. Dodatkowo Skoda sprężycie wybiera nierówności i  dobrze reaguje na progi zwalniające. Jak model Yeti sobie radzi w terenie, , zobaczcie sami na poniższym filmie.

W podsumowaniu można stwierdzić, że Yeti to nadal udany i ciekawy crossover i jeśli chcesz mieć nowe, sprawdzone na rynku ciekawie wyglądające i chętnie kupowane auto to Skoda Yeti 1.8 TSI 4×4 nadal jest ciekawym kandydatem do zakupu. O końcowym sukcesie tego kilkuletniego już modelu z pewnością zdecyduje depcząca mu po piętach konkurencja no i cena jaką zaproponuje na polskim rynku. Skoda Yeti 1.8 4×4 oferując gwarancje mechaniczną 2 lata z obowiązkiem przeglądów według wskazań to nadal ciekawa, chętnie kupowana choć nie tania oferta ( w wersji podstawowej 160-konny model Yeti z silnikiem 1.8 l w wersji 4×4 Active kosztuje od 86 850 zł) jednak różne dodatki, których w dodatkowej ofercie nie brakuje mogą dodatkowo podnieść cenę wyjściową modelu. Warto też zwrócić uwagę, iż model podstawowy jest średnio wyposażony. Test modelu Skoda Yeti 1.8 TSI 4×4 (160 KM) przeprowadzono w 2012 roku.

 

PRZYSPIESZENIE


2,6 s
                       8,6 s                       — s

ELASTYCZNOŚĆ



(6 bieg) 14,2 s   (4 bieg) 7,4s

 

silnik Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4

silnik Skoda Yeti 1.8 TSI 4×4

SILNIK

Silnik benzynowy turbo, umieszczony z przodu w układzie poprzecznym 16 zaworów, 4 zawory na cylinder, wtrysk bezpośredni

 

Pojemność [cm3] 1798
Średnica x skok [mm] 82,5×84,1
Stopień sprężania 9,6:1
Moc [KM/Obr./min] 160/4500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 250/1500
Skrzynia biegów 6 biegów, manualna
Napęd 4×4
Prędkość maksymalna [km/h] 200

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,3

NADWOZIE

Długość [mm] 4223
Wysokość [mm] 1691
Szerokość [mm] 1793
Rozstaw osi [mm] 2578
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1541/1537
Średnica zawracania [m] 10,3
Pojemność bagażnika [l] 405/1580
Zbiornik paliwa [l] 60
Masa własna/ładowność [kg] 1520/545
Masa przyczepy z hamulcem [kg] 1600

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Hamulce przód/tył tarcze went./ tarcze
Ogumienie przód i tył 215/60 R16H

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Zużycie paliwa wg.producenta miast/trasa/mieszany [l/100 km] 10,1/6,9/8,0
Zużycie paliwa testowe miasto/trasa [l/100 km] 10,6/7,4
Zasięg rzeczywisty/ teoretyczny wg.producenta [km] 670/750

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 57,6 dB
100 km/h 64,0 dB
130 km/h — dB
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju –/– dB

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 37,2
Hamulce gorące [m] 37,7