Test Skoda Rapid 1.2 TSI (85 KM)

DANE TECHNICZNE Test Skoda Rapid 1.2 TSI (85 KM)

Model Skoda Rapid, który lada moment pojawi się w salonach w Polsce to ciekawie wyglądający kompaktowy samochód plasujący się pomiędzy Fabią i Octavią. Model Rapid może zaoferować obszerne wnętrze, atrakcyjne dla wszystkich którzy poszukują większego samochodu od popularnej Fabii i jednocześnie nie chcą zapłacić za dużą Octavię. Dziś trudno określić segment, który reprezentuje nowy model Skody, która ma 4,48 m długości przy modelu Octavia 4,57m i Fabia 4,00m . Model jest ciekawie zaprojektowany i zwraca uwagę swoją sylwetką, która pod względem nadwozia udaje sedana a w rzeczywistości to pięciodrzwiowy liftback. Model wykorzystuje zgrabny przód i ciekawą sylwetkę która wydaje się przez kilka lat może wydawać się niezwykle nowoczesna i elegancka. Z przodu model swobodnie pomieści nawet wysokie osoby, z tył też jest dobrze siedziska są długie a pasażerowie swobodnie znajdą miejsce na głowę, kolana i stopy. Wato podkreślić że przewóz 5 wysokich osób to dla Skody Rapid nie wyzwanie bo jest dobrze zaprojektowana i posiada wiele pomysłowych rozwiązań. W przednich drzwiach są pojemne kieszenie z miejscem na 1,5 l butelkę, w klapie wlewu paliwa jest miejsce na skrobaczkę do lodu, pod siedzeniem kierowcy jest kieszeń na kamizelkę, obowiązkową w niektórych krajach w Europie. Bagażnik ma przyzwoitą wielkość 550 l a po rozłożeniu 1490 zapewniając aż nadto miejsca dla bagażu pasażerów, cieszy asymetrycznie dzielona tylna kanapa oraz otwór do przewożenia długich przedmiotów. Wykorzystując ogromną tylną klapę dostęp do bagażnika jest bardzo dobry a pod podłogą samego bagażnika, który jest regularny oprócz pełnowymiarowego koła producent wygospodarował spory schowek. Wnętrze oprócz wspomnianej wcześniej przestronności jest mało skomplikowane i do bólu proste i funkcjonalne. Wskaźniki są czytelne, umieszczone na odpowiedniej wysokości w zasięgu ręki. Ergonomia jest co najmniej dobra. Fotele przednie i tylne są wygodne choć z przodu brakuje im regulacji lędźwiowej, a oparcie ustawiane w nich jest skokowo dźwignią. Z boku foteli zamontowano poręczne siatki, które pomieszczą np. portfel. Materiały wykorzystane w modelu są twarde i dość budżetowe jednak trzeba im przyznać że prezentują dobrą wysoką jakość montażu. Zawieszenie Skody Rapid dobrze tłumi nierówna powierzchnię drogi, gorzej jest z poprzecznymi krótkimi nierównościami. Podczas szybkiego pokonywania ciasnych zakrętów samochód wyjeżdża przodem na zewnątrz trzeba zmniejszyć gaz by auto sprowadzić na właściwy tor jazdy. Układ kierowniczy jest precyzyjny i posłusznie reaguje na polecenia kierowcy choć powyżej 120-130 km/h kierownica obraca się ciut za lekko. Testowany egzemplarz uzbrojony został w oszczędny silnik ze stajni VW tj. 1,2 litrowy benzynowy silnik z turbiną i wtryskiem bezpośrednim o mocy 85 KM generujący 160 Nm momentu obrotowego przekazywanego na przednie koła za pomocą manualnej dobrze zestrojonej 5 biegowej skrzyni biegów. Silnik dobrze reaguje na gaz i dzięki dobremu ustawieniu już od niskich obrotów chętnie przyspiesza będąc przy tym oszczędny w zużyciu paliwa. Prezentowany model dedykowane dla 5 osób może być ciekawą propozycją dla młodych rodzin poszukujących przestrzeni i komfortu za przystępną cenę. Auto świetnie nadaje się do jazdy przez cały rok zarówno jako samochód na wakacje jak i samochód do miasta na co dzień. W podsumowaniu można stwierdzić, że jeśli chcesz mieć nowe i ciekawe auto rodzinne Skoda Rapid wygląda nader ciekawie będąc liderem nowego segmentu. Czy znów uda się przekonać klientów, że koncern sprzedaje technikę Volkswagena za rozsądne pieniądze ? O końcowym sukcesie tego ciekawego modelu z pewnością zdecyduje cena za poszczególne dodatki i konkretne wersje wyposażenia pozostaje więc cierpliwie czekać na polski cennik. Skoda Rapid oferuje gwarancje mechaniczną 2 lata bez limitu przebiegu oraz 3 lata gwarancji na lakier i 12 lat na perforacje. Test modelu Skoda Rapid 1.2 TSI (85 KM) przeprowadzono w 2012 roku.


PRZYSPIESZENIE


2,4 s
                       11,8 s                       — s

ELASTYCZNOŚĆ



(5 bieg ) 16,8 s   (4 bieg ) 11,4 s

 

SILNIK

Silnik benzynowy z turbo doładowaniem, w układzie poprzecznym 8 zaworów, 4 cylindry, zasilanie wtrysk bezpośredni.

 

Pojemność [cm3] 1197
Średnica x skok [mm] 71,0×75,6
Stopień sprężania 10
Moc [KM/Obr./min] 85/4800
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 160/1500-3500
Skrzynia biegów 5 biegów, manualna
Napęd przód
Prędkość maksymalna [km/h] 183

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,2

NADWOZIE

Długość [mm] 4483
Wysokość [mm] 1461
Szerokość [mm] 1706
Rozstaw osi [mm] 2602
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1463/1500
Średnica zawracania [m] 10,2
Pojemność bagażnika [l] 550/1490
Zbiornik paliwa [l] 55
Masa własna/ładowność [kg] 1161/460
Masa przyczepy z hamulcem/bez [kg] 1100/580

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Hamulce przód/tył tarcze went./tarcze
Ogumienie przód i tył 215/45 R16

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Zużycie paliwa wg.producenta średnie [l/100 km] 5,1
Zużycie paliwa średnie testowe [l/100 km] 6,8
Zasięg [km] 808

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 60,9 dB
100 km/h 66,0 dB
130 km/h 69,7 dB
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju –/– dB

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 36,2
Hamulce gorące [m] 36,1