Test Skoda Rapid 1.2 TSI (105 KM)

DANE TECHNICZNE  Test Skoda Rapid 1.2 TSI (105 KM)

Model Skoda Rapid, wchodzący właśnie do sprzedaży to ciekawie wyglądający kompaktowy samochód plasujący się pomiędzy Fabią i Octavią. Model może zaoferować obszerne wnętrze, atrakcyjne dla wszystkich którzy poszukują większego samochodu od popularnej Fabii i jednocześnie nie chcą zapłacić za dużą Octavię. Trudno określić jednoznacznie segment, który reprezentuje nowy model Skody. Model zwraca uwagę swoją sylwetką, która pod względem nadwozia udaje sedana a w rzeczywistości to pięciodrzwiowy liftback, model powstał na przedłożonej płycie podłogowej VW Polo i z pewnością może się podobać. Z przodu model swobodnie pomieści nawet wysokie osoby, z tył też jest dobrze siedziska są długie a pasażerowie swobodnie znajdą miejsce na głowę, kolana i stopy gdyż nowa Skoda Rapid jest dobrze zaprojektowana m.in. dlatego że oparcie kanapy jest pochylone pod dobrym kątem a samo auto posiada wiele pomysłowych rozwiązań. W przednich drzwiach są pojemne kieszenie z miejscem na 1,5 l butelkę, w klapie wlewu paliwa jest miejsce na skrobaczkę do lodu, pod siedzeniem kierowcy jest kieszeń na kamizelkę, obowiązkową w niektórych krajach w Europie. Bagażnik ma przyzwoitą wielkość 550 l a po rozłożeniu 1490 zapewniając aż nadto miejsca, cieszy asymetrycznie dzielona tylna kanapa oraz otwór do przewożenia długich przedmiotów. Wykorzystując ogromną tylną klapę dostęp do bagażnika jest bardzo dobry a pod podłogą samego bagażnika, który jest regularny oprócz pełnowymiarowego koła producent wygospodarował spory schowek. Wnętrze oprócz wspomnianej wcześniej przestronności jest mało skomplikowane i do bólu proste i funkcjonalne. Wskaźniki są czytelne, umieszczone na odpowiedniej wysokości w zasięgu ręki. Ergonomia jest co najmniej dobra. Fotele przednie i tylne są wygodne choć z przodu brakuje im regulacji lędźwiowej, a oparcie ustawiane w nich jest skokowo dźwignią. Z boku foteli zamontowano poręczne siatki, które pomieszczą np. portfel. Materiały wykorzystane w modelu są twarde i dość budżetowe jednak trzeba im przyznać że prezentują dobrą wysoką jakość montażu. Zawieszenie Skody Rapid dobrze tłumi nierówna powierzchnię drogi, gorzej jest z poprzecznymi krótkimi nierównościami. Podczas szybkiego pokonywania ciasnych zakrętów  samochód wyjeżdża przodem na zewnątrz trzeba zmniejszyć gaz by auto sprowadzić na właściwy tor jazdy. Układ kierowniczy jest precyzyjny i posłusznie reaguje na polecenia kierowcy choć powyżej 120-130 km/h kierownica obraca się ciut za lekko. Testowany egzemplarz uzbrojony został w doskonały i oszczędny silnik ze stajni VW tj. 1,2 litrowy benzynowy silnik z turbiną i wtryskiem bezpośrednim o mocy 105 KM generujący 175 Nm momentu obrotowego przekazywanego na przednie koła za pomocą manualnej 6 biegowej skrzyni biegów. Silnik dobrze reaguje na gaz i dzięki dobremu ustawieniu już od niskich obrotów chętnie przyspiesza będąc przy tym oszczędny w zużyciu paliwa sprawnie poruszając się po drodze. Prezentowany model dedykowane dla 5 osób może być ciekawą propozycją dla młodych rodzin poszukujących przestrzeni i komfortu za przystępną cenę.  Auto świetnie nadaje się do jazdy przez cały rok zarówno jako samochód na wakacje jak i samochód do miasta na co dzień. W podsumowaniu można stwierdzić, że jeśli chcesz mieć nowe i ciekawe auto rodzinne Skoda Rapid wygląda nader ciekawie będąc liderem nowego segmentu. O końcowym sukcesie tego ciekawego modelu z pewnością zdecyduje cena za poszczególne dodatki i konkretne wersje wyposażenia pozostaje czekać na polski cennik. Skoda Rapid oferuje gwarancje mechaniczną 2 lata bez limitu przebiegu oraz 3 lata gwarancji na lakier i 12 lat na perforacje. Dodatkowo za kwotę 3000 zł ( dane z rynku czeskiego) można zakupić przedłużenie gwarancji do 5 lat/120 tys. km. Test modelu Skoda Rapid 1.2 TSI (105 KM) przeprowadzono w 2012 roku.


PRZYSPIESZENIE


3,2 s
                      9,8 s                      — s

ELASTYCZNOŚĆ



(6 bieg ) 16,6 s   (4 bieg ) 8,7 s

 

SILNIK

Silnik benzynowy z turbo doładowaniem, w układzie poprzecznym 8 zaworów, 4 cylindry, zasilanie wtrysk bezpośredni.

 

Pojemność [cm3] 1197
Średnica x skok [mm] 71,0×75,6
Stopień sprężania 10
Moc [KM/Obr./min] 105/5000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 175/1550
Skrzynia biegów 6 biegów, manualna
Napęd przód
Prędkość maksymalna [km/h] 195

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,2

NADWOZIE

Długość [mm] 4483
Wysokość [mm] 1461
Szerokość [mm] 1706
Rozstaw osi [mm] 2602
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1463/1500
Średnica zawracania [m] 10,2
Pojemność bagażnika [l] 550/1490
Zbiornik paliwa [l] 55
Masa własna/ładowność [kg] 1175/535
Masa przyczepy z hamulcem/bez [kg] –/–

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Hamulce przód/tył tarcze went./bębny
Ogumienie przód i tył 185/60 R15

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Zużycie paliwa wg.producenta miast/trasa/średnie [l/100 km] 6,3/4,2/5,0
Zużycie paliwa testowe miasto/trasa [l/100 km] 8,3/5,9
Zasięg [km] 780

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 61,1 dB
100 km/h 65,9 dB
130 km/h — dB
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju –/– dB

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 35,7
Hamulce gorące [m] 35,7