Test Skoda Citigo 1.0 (75 KM)

DANE TECHNICZNE Test Skoda Citigo 1.0 (75 KM)

Model Skoda Citigo to najmniejszy a zarazem najnowszy model koncernu Skoda, który niedawno pojawił się w salonach sprzedaży w całej Polsce. Model ma wiele do zaoferowania kierowcy choć dedykowany jest do specyficznego odbiorcy, który nie szuka fajerwerków stylistycznych i pogodzi się z prostym sprawdzonym lekko pudełkowatym wyglądem, który może się podobać a który jest do bólu funkcjonalny. Brat modelu Skoda czyli VW Up! podbił serca dziennikarzy oraz kierowców zdobywając różnego rodzaju nagrody. Skoda jest bliźniaczym modelem oferującym podobne rozwiązania ma więc szansę na wielki sukces tym bardziej że jest tańsza od VW Up!.  Niestety w tym modelu od stylu, finezji i fajerwerków ważniejsze są funkcjonalność nadwozia przestronność wnętrza czy w końcu atrakcyjna cena. Design modelu Skoda Citigo jest bardzo tradycyjny, Citigo ma przód z grillem między reflektorami i drugim wlotem powietrza w zderzaku oraz pod z tył częściowo szklaną klapę bagażnika. Każdy kierowca, nawet ten który miał do czynienia z modelami Skoda nie będzie zachwycony bardzo mało urozmaiconym i smutnym szaroburym kokpitem i tapicerką. VW up! posiadający taki sam kokpit jednak lakierowany wygląda znaczniej bardziej ciekawie i wesoło. Kierownica jest duża choć dobrze leży w rękach, razi brak osłony blach na drzwiach oraz brak regulacji szyby pasażera po lewej stronie kierowcy (może regulować tylko swoja szybę) oraz mały obrotomierz. Natomiast na plus małej Skody można zaliczyć dobre spasowanie tworzyw oraz niezłą ich jakość oraz bardzo dobre przednie fotele. Na szczycie kokpitu mocuje się wymagający dopłaty system Move&Fun ( łączy nawigację i zestaw głośnomówiący Bluetooth ). Przemyślany projekt zaowocował ponadprzeciętną przestronnością wnętrza, próżno szukać w tej klasie aut oferujących tak dużo miejsca z przodu. Kabina jest wprawdzie tylko 4 osobowa jednak bardzo przestronna, z przodu jest dużo miejsca na nogi i nad głowami z tył jest już troszkę gorzej, podróż ma umilić potężny bagażnik w tej klasie ( producenta podaje 251 l pojemności). Duży rozstaw osi wynoszący 242 cm oraz dość miękkie zawieszenie zapewnia dobry komfort w czasie jazdy. Skoda jest jednak wrażliwa na boczne podmuchy wiatru co wynika z jej konstrukcji. Model korzysta jak wcześniej wspomniano z technologii koncernu VW oraz dzieli podzespoły z modelami VW Up! i Seatem Mii. Testowany egzemplarz posiada benzynowy silnik o poj. 999 cm3, który generuje moc 75 KM, który po mieście sprawdza się świetnie będąc przy okazji bardzo oszczędny w zużyciu paliwa i dobrze wyciszony. Model Skoda Citigo jest typowym małym zgrabnym autem miejskich, jego żywiołem są ulice i zakręty naszych miast gdzie dobrze się go parkuje ze względu na mały promień skrętu ( tylko 9,8 m), niewielkie gabaryty oraz można wykorzystać sporą ładowność i niskie spalanie. Kupując model Skoda Citigo 1.0 (75 KM) w salonie otrzymujemy samochód który jest stosunkowo tani i nowoczesny z niezłym wyposażeniem standardowym ( z silnikiem 1.0 75 KM Skoda Citigo kosztuje minimum 33.290 zł w wersji 5 drzwiowej ) w zamian za bardzo rozsądne pieniądze otrzymujemy więc ciekawy i posiadający wiele mocnych stron mały miejski samochód, który można za dodatkowe pieniądze doposażyć według własnego uznania. Wato też wspomnieć, że Model Citigo jest objęty 2-letnią gwarancją na mechanikę pojazdu, 3-letnią gwarancją na lakier nadwozia oraz aż 12-letnią gwarancją na perforacje blach od daty zakupu. Dodatkowo jest możliwość wydłużenia okresu gwarancyjnego o kolejne 2 lata ( Skoda Life Plus ), lub osiągnięcia określonego przebiegu ( 60 tys. km – 600 zł lub 120 tys. km – 1200 zł ). Test Skoda Citigo 1.0 (75 KM) przeprowadzony w 2012 roku. Podczas badania samochód Skoda Citigo uzyskał w testach zderzeniowych Euro NCAP pięć gwiazdek.


PRZYSPIESZENIE


4,2 s
                       13,9 s                       22,3 s

ELASTYCZNOŚĆ



(5 bieg) 21,2 s (4 bieg) 13,6 s

 

SILNIK

Silnik benzynowy trzycylindrowy, umieszczony z przodu w układzie poprzecznym, z wtryskiem wielopunktowym.

 

Pojemność [cm3] 999
Średnica x skok [mm] 74,5×76,4
Stopień sprężania 10,5
Moc [KM/Obr./min] 75/6200
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 95/3000-4300
Skrzynia biegów 5 biegów, manualna
Napęd przód
Prędkość maksymalna [km/h] 171

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 9,8

NADWOZIE

Długość [mm] 3563
Wysokość [mm] 1478
Szerokość [mm] 1641
Rozstaw osi [mm] 2420
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1428/1424
Średnica zawracania [m] 9,8
Pojemność bagażnika [l] 251/951
Zbiornik paliwa [l] 35
Masa własna/ładowność [kg] 854/436
Masa przyczepy z hamulcem [kg]

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna
Hamulce przód/tył tarcze went. / bębny
Ogumienie 185/55 R15

SPALANIE

Minimalne [l/100 km] 4,2
Fabryczne zużycie paliwa [l/100 km] średnie 4,7/trasa 4,0/ miasto 5,9
Średnie testowe [l/100 km] 5,0
Zasięg [km] 700

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 60,0 dB (A)
100 km/h 66,0 dB (A)
130 km/h 70,0 dB (A)
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju 71,0/41,0 dB (A)

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 36,0
Hamulce gorące [m] 35,3