Test Skoda Citigo 1.0 (60 KM)

DANE TECHNICZNE Test Skoda Citigo 1.0 (60 KM)

Model Skoda Citigo to najmniejszy i najnowszy model koncernu Skoda produkowany od 2012 roku, który niedawno pojawił się w salonach sprzedaży w Polsce. Model ma wiele do zaoferowania jednak dedykowany jest do specyficznej grupy odbiorców, nie poszukujących fajerwerków stylistycznych i godzących się na prosty sprawdzony lekko pudełkowaty wygląd, który jednak może się podobać i który jest do bólu funkcjonalny. Niestety w tym modelu od stylu, finezji i fajerwerków ważniejsze są funkcjonalność nadwozia oraz atrakcyjna cena. Design modelu Skoda Citigo jest bardzo tradycyjny, Citigo ma przód z grillem między reflektorami i drugim wlotem powietrza w zderzaku oraz pod tylną szybą jest typowa blaszana pokrywa bagażnika. Każdy kierowca, nawet ten który miał do czynienia z modelami Skoda nie będzie zachwycony bardzo mało urozmaiconym i smutnym czarnym kokpitem. VW up! posiadający taki sam kokpit jednak lakierowany wygląda znaczniej bardziej ciekawie i wesoło. Małym pocieszeniem jest możliwość zamówienia wnętrza w beżowej tonacji wyglądającej o niebo bardziej interesująco. Kierownica jest duża choć dobrze leży w rękach, razi brak osłony blach na drzwiach oraz brak regulacji szyby pasażera po lewej stronie kierowcy (może regulować tylko swoja szybę) oraz mały obrotomierz. Natomiast na plus małej Skody można zaliczyć dobre spasowanie tworzyw oraz niezłą ich jakość. Na szczycie kokpitu mocuje się wymagający dopłaty system Move&Fun ( łączy nawigację i zestaw głośnomówiący Bluetooth ). Przemyślany projekt zaowocował ponadprzeciętną przestronnością wnętrza, próżno szukać w tej klasie aut oferujących tak dużo miejsca z przodu. Kabina jest wprawdzie tylko 4 osobowa jednak bardzo przestronna, z przodu jest dużo miejsca na nogi i nad głowami z tył jest już troszkę gorzej, podróż ma umilić potężny bagażnik w tej klasie ( producenta podaje 251 l pojemności). Duży rozstaw osi wynoszący 242 cm oraz dość miękkie zawieszenie zapewnia dobry komfort w czasie jazdy. Skoda jest jednak wrażliwa na boczne podmuchy wiatru co wynika z jej konstrukcji. Model korzysta z technologii koncernu VW oraz dzieli podzespoły z modelami VW Up! i oczekującym na debiut Seatem Mii. Testowany egzemplarz posiada benzynowy silnik o poj. 999 cm3, który generuje moc 60 KM i jest trochę słaby na dalsze szybsze wyprawy autostradą, ale po mieście sprawdza się dobrze będąc przy okazji bardzo oszczędny w zużyciu paliwa i dobrze wyciszony. Model Skoda Citigo jest typowym małym zgrabnym autem miejskich, jego żywiołem są ulice i zakręty naszych miast gdzie dobrze się go parkuje ze względu na mały promień skrętu ( tylko 9,8 m), niewielkie gabaryty oraz można wykorzystać sporą ładowność i niskie spalanie. Kupując model Skoda Citigo 1.0 (60 KM) w salonie otrzymujemy samochód który jest tani i z niezłym wyposażeniem standardowym ( z silnikiem 1.0 60 KM Skoda Citigo kosztuje minimum 28.990 zł w wersji 3 drzwiowej i 31.790 w wersji 5 drzwiowej ) w zamian za bardzo rozsądne pieniądze otrzymujemy więc ciekawy i posiadający wiele mocnych stron mały miejski samochód, który można za dodatkowe pieniądze doposażyć według własnego uznania. Wato też wspomnieć, że Model Citigo jest objęty 2-letnią gwarancją na mechanikę pojazdu, 3-letnią gwarancją na lakier nadwozia oraz aż 12-letnią gwarancją na perforacje blach od daty zakupu.  Dodatkowo jest możliwość wydłużenia okresu gwarancyjnego o kolejne 2 lata  ( Skoda Life Plus ), lub osiągnięcia określonego przebiegu  ( 60 tys. km – 600 zł lub 120 tys. km – 1200 zł ).  Test Skoda Citigo 1.0 (60 KM) przeprowadzony w 2012 roku. Podczas badania samochód Skoda Citigo uzyskał w testach zderzeniowych Euro NCAP pięć gwiazdek.


PRZYSPIESZENIE


5,0 s
                       15,0 s                       — s

ELASTYCZNOŚĆ



(5 bieg) 23,0 s   (4 bieg) 16,7 s

 

SILNIK

Silnik benzynowy trzycylindrowy, umieszczony z przodu w układzie poprzecznym, z wtryskiem wielopunktowym.

 

Pojemność [cm3] 999
Średnica x skok [mm] 74,5×76,5
Stopień sprężania 10,5
Moc [KM/Obr./min] 60/5000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 95/3000
Skrzynia biegów 5 biegów, manualna
Napęd przód
Prędkość maksymalna [km/h] 160

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 9,8

NADWOZIE

Długość [mm] 3563
Wysokość [mm] 1478
Szerokość [mm] 1641
Rozstaw osi [mm] 2420
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1428/1424
Średnica zawracania [m] 9,8
Pojemność bagażnika [l] 251/951
Zbiornik paliwa [l] 35
Masa własna/ładowność [kg] 854/436
Masa przyczepy z hamulcem [kg]

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna
Hamulce przód/tył tarcze went. / bębny
Ogumienie 165/70 R14

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Fabryczne zużycie paliwa [l/100 km] średnie 4,5/trasa 3,9/ miasto 5,6
Średnie testowe [l/100 km] miasto 6,0/trasa 4,6
Zasięg [km]

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 59,6 dB (A)
100 km/h 67,0 dB (A)
130 km/h — dB (A)
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju — dB (A)

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 37,6
Hamulce gorące [m] 38,0