Test Renault Clio RS 200 EDC 1.6 Turbo (200 KM)

DANE TECHNICZNE Test Renault Clio RS 200 EDC 1.6 Turbo (200 KM)

Nowe Clio RS 200 EDC 1.6 Turbo to nowy sportowy model francuskiego producenta wyposażony w dodatkową parę drzwi, które to maja spowodować większą popularność modelu. Jest to z pewnością model z wielką historią poprzedników w bagażu oraz niemałymi oczekiwaniami. Specjaliści od designu w Renault postarali się, aby francuski hot hatch odróżniał się od innych cywilnych wersji zwykłego Renault Clio najnowszej generacji. Logo R.S. na atrapie chłodnicy, specjalne 17 calowe obręcze kół a w opcji 18 calowe, inne zderzaki, spojlery progowe, podwójna końcówka układu wydechowego, czy dyfuzor ma przekonać swojego nabywcę, że to model sportowy oryginalny i zadziorny. We wnętrzu wyróżnikiem sportowej wersji R.S są czerwone detale kontrastujące z czarnym wnętrzem auta. Znajdują się one np. wokół nawiewów, czy przy drążku skrzyni biegów a nić, którą obszyto górną cześć kierownicy też jest czerwona. Jeszcze bardziej zadziornego charakteru nadają wnętrzu aluminiowe nakładki na pedały i pasy. Sportowe aspiracje odzwierciedla mnogość ustawień za sprawą systemu R.S. DRIVE. Ten magiczny przycisk na tunelu środkowym służy do ustawienia swoich preferencji. Dzięki niemu kierujący może ustawić preferowany tryb jazdy Normal, Sport oraz Race. Tryb Normal zgodnie z projektem inżynierów z Renault służy do codziennego poruszania się automatyczna przekładnia dąży aby jak najszybciej wrzucać jak najwyższe biegi (750 obr/min) na wolnych obrotach ESC i ASR włączone. Clio RS 200 EDC rusza z niższych obrotów oraz korzysta z rozbudowanej elektroniki dostępnej w tym modelu. Po ustawieniu w tryb Sport pojawia się funkcja Launch Control a systemy takie jak ESP reagują później ( 1050 obr/min) na wolnych obrotach a systemy bezpieczeństwa dopuszczają poślizgi. Launch Control to elektroniczny system pozwalający na najszybsze możliwe ruszenie z miejsca, aby go aktywować trzeba oczywiście przygotować procedurę startu co z pewnością może cieszyć i dodatkowo spowodować przypływ adrenaliny u kierowcy.

Natomiast ustawienie modelu w tryb Race powoduje, iż zmiana biegów odbywa się wyłącznie w ręcznym trybie zmiany biegów do którego trzeba się przyzwyczaić, gdyż łopatki do ich zmiany nie obracają się z kierownicą poza tym wymagają dobrego wyczucia. W tym trybie następuje również całkowite wyłączenie systemu ESP i systemy korygujące tor jazdy są całkowicie wyłączone. Automatyczna skrzynia zdaje się być lekko ospała jak na model sportowy co objawia się zwłoką w redukcji przełożeń, a sama skrzynia nie jest tak szybka jak by się wydawało w sportowym modelu. Słowem frajda znana z poprzednich modeli jest jakby mniejsza i inna z natury. Do miasta bomba, na tor już dużo gorzej. Soczysta kanonada dźwięków wydobywająca się w średnim i niskim zakresie obrotów silnika oraz głośny świst powietrza połykanego przez turbosprężarkę przy wysokich obrotach może cieszyć każdego kierowcę. Podobnie jak wygodne fotele umożliwiające wygodna pozycję podczas jazdy i dobre trzymanie boczne. Sam model prezentuje się ciekawie choć dla wielu koneserów sportowych doznań przeszkodą będzie z pewnością skrzynia biegów wymagająca przyzwyczajenia oraz akceptacji ze strony kierowcy. Aby doznania sportowe w tym modelu dotarły do kierującego trzeba cały czas mocno nad nimi pracować głównie gazem, wówczas model odwdzięczy się neutralnym prowadzeniem i w miarę spokojnymi reakcjami na zarzucanie tyłem związane ze zmianą obciążenia na zakrętach.  Pochwalić trzeba dobre hamulce i niezły komfort jazdy oraz możliwość jazdy 5 osób. Nowe Renault Clio R.S. 200 EDC jest dostępne w cenie od 89 900 zł. Za niemałą kwotę kupimy samochód wyposażony w : 17-calowe alufelgi, kierownicę z regulacją w pionie i w poziomie, elektrycznie sterowanymi i podgrzewanymi lusterkami, automatyczną klimatyzacją, czy radioodtwarzaczem z bluetooth i USB.  Na dodatkowy pakiet Cup obejmujący 18-calowe obręcze kół w czarnym kolorze i czerwone zaciski tarcz hamulcowych trzeba wydać dodatkowo 4000 zł. Sztywniejsze i dostępne w opcji zawieszenie Cup dla wszystkich tych co chcą model doposażyć bardziej wyczynowo to zmniejszony o 3 mm prześwit, o 15% sztywniejsze zawieszenie i bardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego. W nowym Renault Clio RS zamontowano elektroniczny mechanizm różnicowy R.S. DIFF, który wykrywa utratę przyczepności jednego z kół napędowych na zbyt szybko pokonywanych łukach i dzięki serii mikro przyhamowań dba o dobre właściwości trakcyjne pojazdu. Co ważne R.S. DIFF nie zmniejsza momentu obrotowego silnika i zaczyna działać zanim do akcji wkroczy układ stabilizacji toru jazdy ESC.
Multimedialny tablet Renault R-Link kosztuje 2200 zł. System R.S. Monitor 2.0 wygląda jak gadżet, który informuje w czasie rzeczywistym o temperaturze oleju w skrzyni biegów, ciśnieniu doładowania, ale mierzy np. przyspieszenie 0 do 100 km/h wyceniono na dodatkowe 1 000 zł .


PRZYSPIESZENIE


3,5 s                      6
,9 s                     10,9 s

ELASTYCZNOŚĆ



(5/6 bieg) 8,0/10,2 s (4/5 bieg) 5,5/7,4 s

 

Silnik Renault Clio RS EDC

SILNIK

Silnik benzynowy turbodoładowany, zamontowany z przodu poprzecznie, 16 zaworów, 4 zawory na cylinder, wtrysk bezpośredni

 

Pojemność [cm3] 1618
Średnica x skok [mm] –x–
Stopień sprężania
Moc [KM/Obr./min] 200/6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 240/1750
Skrzynia biegów 6 biegów, automat dwu sprzęgłowy EDC
Napęd na przód
Prędkość maksymalna [km/h] 230

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,9

NADWOZIE

Długość [mm] 4090
Wysokość [mm] 1434
Szerokość [mm] 1732
Rozstaw osi [mm] 2589
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1506/1506
Średnica zawracania test [m] 10,9/10,9
Pojemność bagażnika [l] 300/1146
Zbiornik paliwa [l] 45
Masa własna/ładowność [kg] 1280/431
Masa przyczepy z hamulcem/bez hamulca [kg] –/–

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPherson
Zawieszenie tył  oś sprężysta i sprężyny śrubowe
Hamulce przód/tył tarcze went./ tarcze
Ogumienie przód i tył 205/40 R18

SPALANIE

Minimalne testowe [l/100 km] 6,0
Zużycie paliwa wg.producenta miasto/trasa/mieszany [l/100 km] 8,1/5,1/6,3
Zużycie paliwa testowe średnie [l/100 km] 9,4
Zasięg rzeczywisty [km] 478

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 62,0 dB
100 km/h 68,0 dB
130 km/h 71,0 dB
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju –/– dB

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 34,8
Hamulce gorące [m] 35,4