Test Renault Clio 0.9 TCe (90 KM)

DANE TECHNICZNE Test Renault Clio 0.9 TCe (90 KM)

Nowy Renault Clio 4, wchodzący właśnie do sprzedaży to ciekawy i dobrze dopracowany samochód godny następca poprzednich modeli, które od lat są cenione w swojej klasie będąc bestsellerem marki Renault. Najnowszy model Clio IV otrzymał nagrodę „Złotej kierownicy 2012” w kategorii małych samochodów przyznaną przez „Auto Bild” i „Bild am Sonntag” co bez wątpienia jest znaczącym prestiżowym sukcesem tego nowego modelu. Nagroda wiąże się z ciekawa stylistyką i zastosowanymi rozwiązaniami docenionymi przez klientów. Czy model podobnie jak poprzednik powtórzy świetną sprzedaż i uznanie na rynku polskim ? Na pewno może w tym pomóc odnowa stylistyczna modelu oraz zastosowane rozwiązania znane z samochodów wyższych, często dużo droższych segmentów o których przeczytacie dalej w opisie. Clio4 z pewnością przyciąga uwagę za sprawą wyraźnych przetłoczeń nadwozia oraz zwężającej się ku tyłowi linii szyb oraz ukrytej klamki dzięki której auto pomimo 5 drzwi udaje z sukcesem sportową trzydrzwiówkę. Z przodu samochodu rzuca się w oczy wielkie logo Renault ładnie wkomponowane pomiędzy światła i maskę. Sam model Clio w swojej czwartej najnowszej odsłonie ma jak widać bardzo dynamiczne i nowoczesne kształty oraz 5 drzwiowe nadwozie nawiązujące swoim wyglądem do wersji coupe. Jednym słowem jest bardzo ładny od pierwszego spojrzenia i naszym skromnym zdaniem bez kompleksów może śmiało powalczyć o miano jednego z najładniejszych modeli w swojej klasie. Model Clio IV wyróżnia się na tle rywali z rynku ponadstandardowymi możliwościami indywidualnej personalizacji nadwozia. Mają w tym pomóc bardzo wyraziste kolory 8 dostępnych lakierów ( Biel Alpejska – bez dopłat, niemetalizowany Niebieski France i Żółty Eclair (+650 zł) oraz metalizowany Czarny Etoile, Brązowy Ardent, Szary Kasjopea, Szary Platynowy (wszystkie +1800 zł) oraz najdroższy metalizowany specjalny Czerwony Flamme (+2000 zł)) oraz 3 wersje wyposażeniowe (Authentique, Expression, Dynamique) i aż 6 gotowych pakietów stylizacji (Passion, Sport, Elegant, Ivory, Trendy, Trendy Red). Wszystko to oraz dodatkowe elementy stylizacji do wyboru, dają niezwykłą możliwość indywidualnego doboru poszczególnych elementów mocno zmieniających wygląd i charakter samochodu dostosowując go do indywidualnych preferencji i gustów kupującego. Całe wnętrze jest nowoczesne i absolutnie nie nudne. Fotele są wygodne i dość spore choć brak im dobrego trzymania na zakrętach. Najnowszy model Clio może zaoferować niezłe wnętrze, dla pasażerów zarówno z przodu jak i na tylnej kanapie, gdzie bez trudu zmieści się ich dwóch nawet o 185 cm wzrostu choć mogących nieco narzekać na brak miejsca na nogi. Bagażnik Clio jest foremny i spory bo mieści 300 litrów pojemności i posiada niezbyt duży otwór załadunkowy. Po złożeniu jednym ruchem kanapy tylnej powstaje próg załadunkowy jednak długość przestrzeni rośnie do 135 cm oferując niezłe 1146 l pojemności. Pod podłogą znajduje się zestaw naprawczy, który za dopłatą można zamienić na pełnowymiarowe koło zapasowe. Szeroki przedni słupek potrafi zasłonić samochód na zakręcie lub pieszego, ale to niestety problem wielu najnowszych samochodów które projektowane są z poszerzonymi słupkami które maja poprawić bezpieczeństwo zasłaniając jednocześnie coraz więcej. Niewielkie szybki boczne w przednich drzwiach i przeniesienie lusterek bocznych na drzwi przednie nie poprawia jakoś specjalnie sytuacji. Parkowanie nie jest łatwe z pomocą przychodzą duże lusterka poprawiające widoczność kierowcy, jednak widoczność do tył jest bardzo kiepska ograniczają ją bowiem szerokie słupki i mała szyba. Można poprawić sytuację za dopłatą wykorzystując czujniki parkowania informujące dźwiękiem o przeszkodzie. Na pocieszenie pozostaje informacja o tym, iż nowy model Clio 4 w testach Euro NCAP uzyskał maksymalną notę w testach zderzeniowych 5 gwiazdek oraz najlepszą ocenę w klasie za ochronę dzieci (43 pkt. z 49), ochronę pieszych (24 pkt. z 36) w przypadku zderzenia i wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo (7 pkt.) Na taki wynik crash testu (łączna ocena 85%) wpływ miała bezpieczna konstrukcja, obniżenie masy pojazdu i wysoki standard wyposażenia zaproponowany przez francuskiego producenta.
Cały kokpit wygląda atrakcyjnie i dość elegancko zawdzięcza to ciekawemu doborowi materiałów i choć są one twarde jednak dość ciekawie zróżnicowane i co najważniejsze z dużymi możliwościami własnej aranżacji za sprawą opisanych wcześniej pakietów stylizacyjnych i dodatków. Nowe Clio posiada elektroniczny prędkościomierz zgrabnie skomponowany z analogowym obrotomierzem i precyzyjnym wskaźnikiem poziomu paliwa. W kabinie nowego Clio mocno wyróżnia się główne miejsce w konsoli środkowej gdzie system multimedialny Media Nav z 7-calowym ekranem dotykowym posiadając duży ekran nawigacji otoczony lakierowanym plastikiem jest mocno wyeksponowany a w jego skład wchodzą radioodtwarzacz bez CD, nawigacja, Bluetooth, gniazda USB i Jack oraz nagłośnienie Bass Reflex. W kokpicie wiele elementów można dodatkowo dobrać a topowa odmiana Dynamique wykorzystuje elementy pokryte czarnym lakierem i chromem, np. ten sam plastik co system multimedialny wykorzystuje dolna części koła kierownicy. W Clio nie ma tradycyjnego kluczyka zastępuje go karta elektroniczna sterująca pracą centralnego zamka i pozwalająca na włączenie silnika za pomocą przycisku Start/Stop to patent Renault. Wszystkie wersje wyposażeniowe i silnikowe nowego Clio zostały wyposażone w ogranicznik i regulator prędkości ( tempomat ) pozwalający utrzymać stała prędkość ustawiona przez kierowcę. Reguluje się nią za pomocą guzika obok dźwigni zmiany biegów oraz  guzik na lewym ramieniu kierownicy pozwalający zmieniać prędkość. Clio wyposażono w wydajną i cichą klimatyzację, która w wersji automatycznej posiada czujnik zanieczyszczenia powietrza i dwu funkcyjny filtr z aktywnym węglem wychwytującym kurz, pyłki, spaliny i zapachy a wykrywając za duże ich stężenie blokuje nawiew powietrza z zewnątrz. Projektant wnętrza Matteo Piguzzi napisał „ (…) Chcieliśmy oddać kształt skrzydła samolotu: zarazem lekki i solidny, projektując na jego wzór deskę rozdzielczą i tworząc energetyczne wnętrze. Kierowcę opływa jakby dynamiczny strumień – linie są płynne i napięte a bryły wyraziste i dynamiczne …” czy mu się udało oceńcie Państwo sami.

Pod ładnym nadwoziem skrywa się najciekawsze element nowego modelu clio, jakim bez wątpienia jest najnowszy trzycylindrowy dwunastozaworowy silnik benzynowy o niewielkiej pojemności 0,9 l. Jest to nowoczesna jednostka, która powstała w duchu modnego ostatnio downsizingu i ma posiadać osiągi znacznie pojemniejszych jednostek przy zużyciu paliwa charakterystycznym dla najoszczędniejszych jednostek przy wykorzystaniu turbodoładowania. Model z tym silnikiem przyjemnie brzmi i faktycznie potrafi być bardzo oszczędny jeśli chodzi o zużycie paliwa. Jeśli chodzi o zużycie paliwa ma tu jednak duże znaczenie odpowiednie i umiejętne operowanie pedałem gazu. Samochód może być przy normalnej eksploatacji bardzo oszczędny, ale przy agresywnym wciskaniu pedału gazu może lekko rozczarować studiujących dane producenta dotyczące deklaracji spalania. Wszystko za sprawa turbodoładowania, gdzie 90% momentu dostępne jest już od 1700 obr./min co pozwala nie korzystać z wysokich obrotów do sprawnego i oszczędnego poruszania się. Lekko pracująca 5-biegowa skrzynia biegów jest dobrze zestopniowana i nieźle współpracuje z niewielkim silnikiem choć przy większych prędkościach w trasie silnik zaczyna mocno hałasować. Z pewnością jednak większym problemem jest szum i gwizd powietrza w pobliżu lusterek na drzwiach pojawiający się od około 110 km/h. Model posiada dobrze zestrojone zawieszenie, prowadzi się pewnie i jest przewidywalny w zachowaniu, nawet na nierównościach choć na krótkich wybojach potrafi mocno hałasować. Bardzo pomocny, szczególnie dla osób które mają kłopoty z ruszaniem pod mocne wzniesienia jest asystent ruszania pod górę. Zdejmując nogę z pedału hamulca na wzniesieniu system Hill Start Assist (HSA), który współpracuje z układem ESP zatrzymuje nowe Clio w miejscu przez 2 sekundy, a po wciśnięciu gazu HSA stopniowo się wyłącza zapobiegając cofnięciu pojazdu. W podsumowaniu można stwierdzić, że jeśli chcesz mieć nowe, ciekawie wyglądające i oszczędne auto to nowe Clio wygląda nader ciekawie będąc kandydatem na lidera swojego segmentu. O końcowym sukcesie tego ciekawego modelu z pewnością zdecyduje konkurencja i cena innych modeli na polski rynku. Renault Clio oferując gwarancje mechaniczną 2 lata z obowiązkiem przeglądów co 30 tys. km lub raz w roku, gwarancję na perforacje nadwozia 12 lat i lakier 3 lata to korzystna oferta ( w wersji podstawowej 90-konne Clio z silnikiem 0.9 l TCe Dynamique kosztuje od 48 900 zł) jednak różne dodatki, których nie brakuje mogą dodatkowo szybko podnieść cenę modelu. Warto też zwrócić uwagę, że nowy Renault Clio IV z silnikiem benzynowym 0.9 TCe posiada niezłe wyposażenie związane z konkretną wersją obejmujące wiele nowinek. Test modelu Renault Clio 0.9 TCe Dynamique (90 KM) przeprowadzono w 2012 roku.

PRZYSPIESZENIE


4,5 s
                       13,3 s                       23,9 s

ELASTYCZNOŚĆ



(4/5 bieg) 12,4/19,8 s  (3/4/5 bieg) 8,0/10,8/16,6 s

 

SILNIK

Silnik trzycylindrowy benzynowy turbo, umieszczony z przodu w układzie poprzecznym 12 zaworów, 4 zawory na cylinder.

 

Pojemność [cm3] 899
Średnica x skok [mm] 72,2×73,1
Stopień sprężania 10,0:1
Moc [KM/Obr./min] 90/5250
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 135/2500
Skrzynia biegów 5 biegów, manualna
Napęd przód
Prędkość maksymalna [km/h] 182

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,6

NADWOZIE

Długość [mm] 4062
Wysokość [mm] 1448
Szerokość [mm] 1732
Rozstaw osi [mm] 2589
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1506/1506
Średnica zawracania [m] 10,6
Pojemność bagażnika [l] 300/1146
Zbiornik paliwa [l] 45
Masa własna/ładowność [kg] 1009/579
Masa przyczepy z hamulcem/bez [kg] –/–

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Hamulce przód/tył tarcze went./bębnowe
Ogumienie przód i tył 195/55 R16

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Zużycie paliwa wg.producenta miast/trasa/mieszany [l/100 km] 5,6/3,9/4,5
Zużycie paliwa testowe miasto/trasa [l/100 km] 7,0/4,8
Zasięg [km] 760

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 56,8 dB
100 km/h 64,2 dB
130 km/h 72,0 dB
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju –/– dB

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 38,0
Hamulce gorące [m] 38,2