Test Peugeot 301 1.6 HDI (92 KM)

DANE TECHNICZNE Test Peugeot 301 1.6 HDI (92 KM)

Nowy trend produkcji pojemnych i tanich samochodów dla rodziny jaki został zapoczątkowany przez producentów motoryzacyjnych a kontynuowany np. przez Skodę ( model Rapid ) został również dostrzeżony przez koncern PSA. Peugeot 301 to nowy model oferujący duży bagażnik  i niezłe właściwości transportowe za bardzo rozsądne pieniądze. Nowy samochód rodzinny to marzenie coraz większej ilości kierowców, których niestety często stać tylko na auta klasy miejskiej. Wszystkim tym nowy Peugeot 301 przypadnie do gustu udowadniając jednocześnie, że tanio nie znaczy byle jak i bez fasonu. Producent nazwał model bardzo oryginalnie z jedynką na końcu. Peugeot 301 wchodzący właśnie do sprzedaży będący bratem modelu Citroen C-Elysee z którym dzieli wiele rozwiązań i podzespołów ma klasyczną karoserie typu sedan i jest sporym samochodem zapewniających dużą przestronność wnętrza. Zapewnia je długość 444 cm i rozstaw osi 265 cm. Francuzi udowodnili, że niedrogi samochód może zapewnić odrobinę prestiżu i posiadać dobre właściwości transportowe. Model dedykowany jest zgodnie z zamysłem producenta na rynki krajów mniej zamożnych i rozwijających się a klientami kupującymi go mają być młode rodziny i wszyscy kierowcy poszukujący przestrzeni. Model wygląda na dużo droższy niż jest w rzeczywistości a jego wnętrze zapewnia swobodne miejsce na nogi i głowę zarówno z tył jak i z przodu, choć wysocy pasażerowie tylnej kanapy mogą nieco narzekać na opadającą linię dachu. Fotele są wygodne i prezentują się nieźle, jednak brakuje im regulacji lędźwiowej a oparcie ustawia się skokowo. Z tył nieregulowane zagłówki i na dodatek tylko dwa też pozostawiają pewien niedosyt rekompensowany dużą ilością miejsca na nogi. Deska rozdzielcza wygląda atrakcyjnie a użyte materiały pomimo, iż są twarde to jednak są dobrej jakości. W podróży z pewnością pomocny będzie pojemny 506 l bagażnik, w którym też widać oszczędności w postaci cienkiej kanapy i sporej ilości nieosłoniętej blachy, czy mało przemyślanych zabierających miejsce zawiasów, w końcu atrakcyjna cena wymusza pewne kompromisy. Testowany dziś model Peugeot 301 1.6 HDI Allure to najwyższa wersja wyposażeniowa i z mocniejszym silnikiem diesla. Szkoda, że ładnego wyglądu i wyposażenia modelu nie do końca udało się połączyć z ergonomią, chodzi np. o nieszczęśliwe rozmieszczenie przycisków do sterowania szybami czy podłokietnika ze schowkiem utrudniającym operowanie hamulcem ręcznym itp. Dużą wada jest także tylko pionowa i o małym marginesie możliwość regulacji kierownicy, utrudniająca przyjęcie wygodnej pozycji za kierownicą. Jednak ogólne wrażenie jest dobre i nie widać, że model 301 prezentuje wnętrze samochodu budżetowego. Pod funkcjonalnym nadwoziem jest zasługujący na pochwałę silnik turbodiesla o pojemności 1,6 l generujący 92 KM, które w pełni wystarczają do sprawnego poruszania się i to nie tylko po mieście, ale również na trasie choć przy większych prędkościach nieco uciążliwy jest hałas. W założeniach konstruktorów silnik modelu Peugeot 301 nie zachwyca danymi technicznymi, ale ma imponować niskim spalaniem co w pełni mu się udaje. Silnik chętnie przyspiesza już od niskich obrotów i jest wystarczająco elastyczny by nie męczyć kierowcy częstymi zmiana mi biegów, jednym słowem to dobra oszczędna konstrukcja zapewniająca niezły zasięg bez potrzeby tankowania przy akceptowalnej dynamice i dobrej elastyczności. Zamontowana w modelu 5-biegowa manualna skrzynia biegów jest dobrze ze stopniowana i przyzwoicie współpracuje z silnikiem choć po przekroczeniu 140 km/h przydałby się 6 bieg redukujący obroty i hałas. Model posiada dobrze zestrojone zawieszenie i dobrze prowadzi się na nierównych drogach skutecznie tłumiąc nierówności. Model przyzwoicie pokonuje też  zakręty i jest przewidywalny nie wpadając w zbyt mocne przechyły. Na trasie niestety pokazuje też swoją wadę jaką jest podatność na wiatr boczny co wymaga korekty toru jazdy. Jeśli chodzi o system kontroli trakcji ASR i stabilizacji toru jazdy ESP działają one łagodnie i niezauważalnie co dobrze świadczy o zastosowanych rozwiązaniach technicznych. W podsumowaniu można stwierdzić, że Peugeot 301 to bardzo ciekawy model nie pozbawiony istotnych mocnych stron jak i niewielkich kompromisów choć patrząc na model z perspektywy ceny wszystko wydaje sie świetnie skalkulowane. Dlatego jeśli chcesz mieć nowe, sprawdzone i funkcjonalne a do tego w dobrej cenie auto to Peugeot 301 1.6 HDI Allure jest dobrym kandydatem do zakupu. O końcowym sukcesie tego ciekawego modelu z pewnością zdecyduje konkurencja no i cena innych tego typu modeli na polski rynku, w których jak na razie trudno przebierać ze względu na małą dostępną ofertę choć jak widać wszystko szybko może się zmienić, jeśli tylko model zyska przychylność kupujących i zacznie się dobrze sprzedawać co nie umknie konkurencji. Peugeot 301 1.6 HDI Allure oferując gwarancje na lakier 3 lata i perforacje 12 lat oraz gwarancję mechaniczną 2 lata bez limitu kilometrów z obowiązkiem przeglądów co 20 tys. km to ciekawa oferta ( w wersji podstawowej Peugeot 301 z 92 konnym silnikiem diesla 1.6 kosztuje od 49 900 zł ) jednak różne dodatki mogą dodatkowo skusić kupującego i podnieść cenę wyjściową modelu. Peugeot 301 posiada niezłe wyposażenie standardowe choć nie posiadające najnowszych nowinek technicznych, niedostępnych nawet za dopłatą a dostępna możliwość rozszerzenia gwarancji na 5 lat i 200 tys. przebiegu świadczy o pewności rozwiązań technicznych producenta. Test modelu Peugeot 301 1.6 HDI Allure (92 KM) przeprowadzono w 2013 roku.

PRZYSPIESZENIE


2,5 s
                      11,9 s                       — s

ELASTYCZNOŚĆ



(5 bieg) 13,1 s   (4 bieg) 8,70 s

 

silnik Peugeot 301 1.6 HDI

silnik Peugeot 301 1.6 HDI

SILNIK

Silnik turbodiesla, umieszczony poprzecznie z przodu, 4 cylindry, 8 zaworów, wtrysk wielopunktowy Common Rail

 

Pojemność [cm3] 1560
Średnica x skok [mm] 75,0×88,3
Stopień sprężania 16,0:1
Moc [KM/Obr./min] 92/4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 230/1750
Skrzynia biegów 5 biegów, manualna
Napęd przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 180

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,9

NADWOZIE

Długość [mm] 4442
Wysokość [mm] 1466
Szerokość [mm] 1748
Rozstaw osi [mm] 2652
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1501/1478
Średnica zawracania [m] 10,9
Pojemność bagażnika/po rozłożeniu  [l] 506/1332
Zbiornik paliwa [l] 50
Masa własna/ładowność [kg] 1090/458
Masa przyczepy z hamulcem/bez hamulca [kg] 1010/580

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Hamulce przód/tył tarcze went./ bębny
Ogumienie przód i tył 185/65 R15

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Zużycie paliwa wg.producenta miast/trasa/mieszany [l/100 km] 4,8/3,7/4,1
Zużycie paliwa testowe średnie [l/100 km] 6,4
Zasięg rzeczywisty testowy [km] 781

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 62,0 dB
100 km/h 67,0 dB
130 km/h 73,0 dB
Hałas w kabinie na postoju 49,0 dB

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 41,2
Hamulce gorące [m] 41,7