Test Peugeot 208 GTI 1.6 Turbo (200 KM)

DANE TECHNICZNE Test Peugeot 208 GTI 1.6 Turbo (200 KM)

Nowy Peugeot 208 GTI 1.6 Turbo to nowy sportowy model francuskiego producenta. Jest to z pewnością model obarczony wielką historią poprzedników oraz niemałymi oczekiwaniami w związku z kłopotami koncernu PSA. Specjaliści od designu w Peugeot dodali sporo sportowych akcentów by model wyglądał bojowo i odróżniał się od innych cywilnych wersji zwykłego Peugeota 208 w końcu model ma być następcą kultowego 205 GTI auta dzikiego i szalonego za co kochali go wszyscy właściciele. Jednak sam model nie wygląda jakoś specjalnie wyzywająco a raczej jak samochód o sporym potencjale czyli jak typowy ładnie skrojony usportowiony kompakt klasy GTI. W środku bardzo charakterystyczna jest mała kierownica i sporo sportowych akcentów, o których już wspominaliśmy. Tablica rozdzielcza jest wielka i przypomina co nieco vana. Przy jej ustawianiu trzeba niestety iść na kompromis bo po zajęciu prawidłowej pozycji może okazać się, że lekko zasłania zegary, które pozostają czytelne ale to z pewnością dla wielu może być irytujące. Wielu będzie miało też zastrzeżenia do czarno-czerwonych elementów ozdobnych z tworzywa sztucznego, a już na pewno nikomu nie przypadną do gustu te materiały które nie są wykonane ze skóry. Większość to twarde, nieciekawe czarne elementy z tworzywa, które tu po prostu nie pasują i psują niezły obraz całości i starań producenta. Irytuje umieszczenie dźwigni hamulca ręcznego pod podłokietnikiem, wpływa to na ergonomię i przeszkadza. Co poza tym znajdziemy z najnowszym modelu 208 GTI. Model posiada niezłe sportowe fotele, których wadą jest skokowa regulacja kąta pochylenia oparcia choć ogólnie są ciekawie zaprojektowane. Pozycja za kierownica jest wygodna choć boczki oparcia i siedziska są trochę za miękkie, a z tył pasażerom powyżej 180 cm brakować może miejsca. Najlepiej ocenić to samemu. Niektórzy powiedzą że marudzimy, ale skoro model ma być następca legendy to z pewnością zobowiązuje. Całość robi bardzo pozytywne wrażenie i wskrzeszenie legendy z pewnością się udało, teraz tylko trzeba poczekać co na to rynek motoryzacyjny i kierowcy, czy rzeczywiście Peugeot 208 GTI przypadnie im go gustu oraz czy niemała cena 82.500 zł jest dobrze skalkulowana na tle konkurencji.

Nowy Peugeot 208 GTI jest samochodem bardzo wszechstronnym i świetnie łączy ze sobą dwie wydawałoby się skrajności, dobry komfort resorowania oraz dobre pokonywanie wszelkich prób dynamicznych charakterystycznych dla aut usportowionych i sportowych. Wysoki komfort resorowania docenią z pewnością osoby szukające dobrej dynamiki w połączeniu z komfortem, którego często próżno szukać w bardzo twardych modelach GTI konkurencji. Ot auto o bardzo dobrych parametrach do jazdy na co dzień pokazujące pazur gdy tego zapragnie kierowca. Zastrzeżenia mamy też do systemu multimedialnego, trudnego w obsłudze i trochę kapryśnego. Kłopoty związane są z multimedialnym ekranem dotykowym i systemem audio JBL. Na czym polegają kłopoty ? otóż sam zestaw gra bardzo dobrze, ale nie pozwala wyłączyć muzyki, możemy ją tylko przyciszyć ani zatrzymać utworu z nośnika zewnętrznego podpiętego port usb. Poza tym głośność radia ustawiona na najniższym poziomie jest duża, a podkręcenie tylko troszkę powoduje za duży skok głośności. Nawigacja też ma mankamenty i nie jest doskonała, choć wykorzystuje przyjemny głos. Podsumowując, odradzamy ten zestaw, choć wygląda i gra naprawdę dobrze ma pewne niedoróbki i najlepiej go samemu wypróbować.

Jak wygląda i jak jeździ nowy Peugeot 208 GTI 1.6 Turbo

Jak przyspiesza nowy 200-konny Peugeot 208 GTI, cóż zobaczcie sami na filmie poniżej. Mocny 200 konny doładowany silnik chętnie i szybko bierze się do roboty ze względu na wysoki moment obrotowy ( 275 Nm) jakim dysponuje i który dostępny już w bardzo niskim zakresie obrotów 275 Nm/1750 obr. jeszcze niedawno takim momentem dysponowały tylko diesle i to te z górnej półki cenowej. Warto napomknąć, iż turbodoładowany silnik 1.6 to jeden z ciekawszych silników na rynku wykorzystywany m.in. w Mini Cooper S. Jeśli chodzi o spalanie to silnik francuza zasługuje na pochwały i w teście wygląda bardzo przyzwoicie zadowalając się bardzo przyzwoitą ilością paliwa, szczególnie w mieście gdzie często auta dysponujące taka mocą maja kłopoty trzymać się deklarowanych przez producenta danych technicznych. Tu niespodzianka szybkie pokonywanie drogi przyspieszenia i zatrzymania z frajdą … i niecałe 12 l/100 km czyli jest dobrze. Jeśli chodzi o przyspieszeni i elastyczność jednostki to odsyłamy do zestawienia danych technicznych, jest bardzo przyzwoicie ale to nie powinno dziwić w końcu to przecież  nowoczesne GTI i tego oczekują nabywcy. Wraz z dobrze spisującym się nowoczesnym silnikiem dobrze współgra skrzynia biegów ,która pracuje lekko i precyzyjnie, choć i jej zdarza się nie trafić lewarkiem w odpowiednie miejsce. Generalnie te elementy 208 GTI zasługują na pozytywną ocenę i pochwały. Test Peugeot 208 GTI 1.6 Turbo (200 KM) został przeprowadzony w 2013 roku.

Sprint 0-228 km/h w nowym 208 GTI Peugeota

 


PRZYSPIESZENIE


–s                       6
,9 s                       10,6 s

ELASTYCZNOŚĆ



(5/6 bieg) 7,2/9,0 s   (4/5 bieg) 5,2/7,2 s

 

silnik_208_GTI_turbo

SILNIK

Silnik benzynowy turbodoładowany, zamontowany z przodu poprzecznie, 16 zaworów, 4 zawory na cylinder, wtrysk bezpośredni

 

Pojemność [cm3] 1598
Średnica x skok [mm] –x–
Stopień sprężania
Moc [KM/Obr./min] 200/5800
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 275/1700
Skrzynia biegów 6 biegów, manualna
Napęd na przód
Prędkość maksymalna [km/h] 230

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 11,2

NADWOZIE

Długość [mm] 3960
Wysokość [mm] 1460
Szerokość [mm] 1740
Rozstaw osi [mm] 2540
Rozstaw kół przód/tył [mm] /
Średnica zawracania test [m] 11,1/11,2
Pojemność bagażnika [l] 285/1076
Zbiornik paliwa [l]  50
Masa własna/ładowność [kg] 1190/460
Masa przyczepy z hamulcem/bez hamulca [kg] –/–

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPherson
Zawieszenie tył
Hamulce przód/tył tarcze went./ tarcze
Ogumienie przód i tył 205/45 R17

SPALANIE

Minimalne testowe/maksymalne testowe [l/100 km] 5,5/11,7
Zużycie paliwa wg.producenta miasto/trasa/mieszany [l/100 km] 8,2/4,7/5,9
Zużycie paliwa testowe średnie [l/100 km] 8,8
Zasięg rzeczywisty [km] 568

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 60,0 dB
100 km/h 69,0 dB
130 km/h 71,0 dB
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju –/– dB

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 37,6
Hamulce gorące [m] 37,9