Test Peugeot 2008 1.2 VTi (82 KM)

DANE TECHNICZNE Test Peugeot 2008 1.2 VTi (82 KM)

Nowy mały SUV, bliźniaczy model Peugeota 208 nazywa się Peugeot 2008 i wchodzi właśnie do sprzedaży. Czy jedno zero w nazwie robi różnicę ? przekonajmy się jak wielką. Oba francuskie modele są ze sobą technologicznie spokrewnione jednak Peugeot 208 ma dużo mniejszy prześwit, dokładnie o 45 mm. Francuski producent ma już doświadczenie przy tworzeniu tego typu crossoverów podobnie powstał np. model 3008. Peugeot 208 i 2008 mają wspólna np. płytę podłogową a co za tym idzie rozstaw osi, jednak 2008 jest aż o 20 cm dłuższe i 10 cm wyższe. Model Peugeot 2008 jest uzupełnieniem oferty Peugeota i będzie w ofercie dla kierowców zainteresowanych niewielkim crossoverem jako odpowiedź na sukcesy takich samochodów jak np. Nissan Juke. Model jest przedstawicielem nowej i perspektywicznej klasy segmentu B skierowanym do młodych aktywnych ludzi. Samochód ma ładnie i modnie wyglądać i sprawdzać się w ruchu miejskim a nieco zwiększony prześwit ma przede wszystkim poprawić elegancję i ewentualnie pozwolić na jazdę w bardzo mało wymagającym terenie lub sprawnie pokonać wyboje kałuże i wysokie krawężniki. Model ma też spełniać potrzeby niewielkich młodych rodzin, szukających modnie wyglądającego i oszczędnego auta do miasta. Peugeot 2008 to dość ciekawy i nieźle wyglądający samochód z oryginalną sylwetką, z pewnością może się podobać nie budząc przy tym takich kontrowersji jak futurystycznie zaprojektowany Nissan Juke. Peugeot 2008 nie jest modelem dużym a co za tym idzie przestrzeń w środku jest umiarkowana choć wystarczająca do komfortowej podróży, z przodku wygodnie będą podróżować wysokie osoby ale z tył pomimo wygodnej kanapy miejsca wystarczy raczej dla osób średniego wzrostu. Z dodatkowych centymetrów w stosunku do Peugeota 208 model 2008 skorzystał najwięcej w przypadku bagażnika, który zasługuje na dobra ocenę oferując niezłe 350 l pojemności a po złożeniu 1194 l. Ważne jest również, iż w przypadku złożenia oparć powstaje idealnie płaska regularna powierzchnia ułatwiająca wykorzystanie przestrzeni i załadunek a niższy próg załadunkowy niż w 208 zdecydowanie pomaga i jest krokiem w dobrym kierunku.

Samo wnętrze i jego stylistyka dla kierowców mających wcześniej kontakt z modelem Peugeot 208 nie będzie zaskoczeniem jednak wszyscy inni muszą przyzwyczaić się i zaakceptować oryginalny kokpit i zastosowane w nim rozwiązania np. wysoko umieszczone wskaźniki które kierowca może obserwować ponad niewielką kierownicą czy dziwaczny hamulec. Jeśli chodzi o zastosowane materiały to Peugeot 2008 zasługuje na pochwałę są one dość dobrej jakości i co ważne dobrze zmontowane. Obsługa modelu  2008 jest też dość prosta i logicznie zaprojektowana nie powinna użytkownikom stwarzać problemów. Nieźle prezentuje się opcjonalny system multimedialny wyposażony w zależności od wersji auta. W najwyższej specyfikacji jest dostępny 7 calowy ekran, radio, odtwarzać CD gniazda USB i AUX, zestaw głośnomówiący z Bluetooth oraz system nawigacji z mapą Europy. Nawigacja jest łatwa w obsłudze i co cieszy wykorzystuje podobnie jak system umożliwiający modyfikacje samochodu język polski, więc nikt nie powinien czuć się zagubiony w obcojęzycznych menu. Zastrzeżenia można mieć do nieosłoniętych wejść USB i AUX kuszących złodziei w przypadku pozostawienia np. pendrive’a na widoku. Pod funkcjonalnym nadwoziem Peugeot skrył nieco kontrowersyjny dysponujący 82 KM benzynowy trzycylindrowy silnik o niewielkiej pojemności 1,2 l. Jest to jednostka, która w założeniach ma posiadać wystarczające osiągi do sprawnego poruszania się przy małym zużyciu paliwa. Wydawać by się mogło, iż tak mały silnik nie będzie w stanie napędzać tego typu samochodu, jednak ma on sporo wigoru i ochoty do pracy, w mieście sprawdza się doskonale pracując cicho i spokojnie. Łatwo wkręca się na obroty i jest dość oszczędny, potrafi w mieście spalać około 7,0 l/100 km a na trasie około 5,5 l/100 km, średnio w teście wyszło 6,4 l/100 km. Bak o pojemności 50 l pozwala zatem na przebycie sporej trasy wynoszącej około 781 km. Do wad tego silnika należy zaliczyć podróż po trasie przy szybkościach ponad 130 km/h wtedy bowiem ujawnia się niewielka moc jaką dysponuje Peugeot 2008 1.2 VTi i uwidaczniają jego wady : niska dynamika i hałas przy większych prędkościach oraz rosnące zużycie paliwa do około 9 l/100 km przy 140 km/h to zbyt dużo przydałby się 6 bieg. Zawieszenie ma lepsze zdolności pokonywania wybojów i nierówności od 208 jednak okupione znacznymi przechyłami w szybciej pokonywanych zakrętach. Gwałtowna zmiana kierunku jazdy lub szybkie ominięcie przeszkody może spowodować oderwanie od ziemi tylnego koła i choć wygląda to groźnie i może budzić zdumienie nie wpływa na bezpieczeństwo, Peugeot 2008 prowadzi się dość pewnie i stabilnie a układ kierowniczy jakim model dysponuje działa precyzyjnie choć posiada mocne wspomaganie. W pewnym prowadzeniu pomaga system stabilizacji toru jazdy i precyzyjny układ kierowniczy. Model Peugeot 2008 standardowo sprzedawany jest na 16 calowych felgach i bez napędu 4×4 więc jak już wcześniej napisano wymagający teren pomimo wyższego prześwitu nie jest jego żywiołem, mogą nim być nasze dziurawe drogi w miastach. W podsumowaniu można stwierdzić, że Peugeot 2008 1.2 VTi to bardzo udany miraż modelu 208 i jeśli chcesz mieć nowe, ciekawie wyglądające i przede wszystkim oszczędne oraz podążające za modą auto to nowy Peugeot 2008 jest ciekawym kandydatem. O końcowym sukcesie tego ciekawego modelu z pewnością zdecyduje rynek, no i cena innych konkurencyjnych modeli na polski rynku. Peugeot 2008 1.2 VTi oferując gwarancje mechaniczną 2 lata bez limitu kilometrów z obowiązkiem przeglądów co 30 tys. km to ciekawa, i konkurencyjna cenowo oferta ( w wersji podstawowej 82-konny Peugeot 2008 z silnikiem 1.2 l kosztuje od 54500 zł) jednak różne dodatki, których nie brakuje mogą dodatkowo szybko podnieść cenę wyjściową tego modelu. Warto też zwrócić uwagę, iż Peugeot 2008 posiada niezłe wyposażenie standardowe obejmujące wiele nowinek technicznych i najnowszych rozwiązań. Dlatego jeśli nie potrzebujecie bardzo dużego wnętrza i jazdy w terenie Peugeot 2008 wydaje się być dobrym wyborem zwłaszcza jeśli przebiegi samochodu mają być spore w mieście. Test modelu Peugeot 2008 1.2 VTi (82 KM) przeprowadzono w 2013 roku.

 

PRZYSPIESZENIE


6,3 s
                        14,7 s                        — s

ELASTYCZNOŚĆ



(5 bieg) 20,2 s   (4 bieg) 12,2 s

Silnik Peugeot 2008 1.2 VTi

Silnik Peugeot 2008 1.2 VTi

SILNIK

Silnik benzynowy, umieszczony poprzecznie z przodu, trzycylindrowy, dwunastozaworowy z wtryskiem wielopunktowym

 

Pojemność [cm3] 1199
Średnica x skok [mm] 75,0×90,5
Stopień sprężania 11,0:1
Moc [KM/Obr./min] 82/5750
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 118/2750
Skrzynia biegów 5 biegów, manualna
Napęd przód
Prędkość maksymalna [km/h] 169

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 11,2

NADWOZIE

Długość [mm] 4159
Wysokość [mm] 1556
Szerokość [mm] 1739
Rozstaw osi [mm] 2538
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1477/1488
Średnica zawracania [m] 11,2
Pojemność bagażnika [l] 350/1194
Zbiornik paliwa [l] 50
Masa własna/ładowność [kg] 1045/537
Masa przyczepy z hamulcem [kg] 1100

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Hamulce przód/tył tarcze went./ bębny
Ogumienie przód i tył 195/60 R16

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Zużycie paliwa wg.producenta miast/trasa/mieszany [l/100 km] 6,0/4,3/4,9
Średnie zużycie paliwa w teście/wg. producenta [l/100 km] 6,4/4,9
Zasięg rzeczywisty [km] 781

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 63,0 dB
100 km/h 68,2 dB
130 km/h 73,3 dB
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju –/ 45,0 dB

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 37,7
Hamulce gorące [m] 37,5