Test Opel Mokka 1.4 Turbo 4×4 (140 KM)

DANE TECHNICZNE Test Opel Mokka 1.4 Turbo 4×4 (140 KM)

Nowy mały SUV Opel Mokka, wchodzący właśnie do sprzedaży jest z pewnością odpowiedzią na sukcesy takich samochodów jak np. Nissan Juke. Opel Mokka jest niewiele dłuższy niż Corsa łącząc w sobie cechy aut różnego typu. Mokka jest przedstawicielką nowej i chyba perspektywicznej klasy niewielkich SUV-ów segmentu B skierowanych do młodych aktywnych ludzi. Z racji niewielkich wymiarów to raczej crossover. Samochód ma ładnie wyglądać i sprawdzać się w ruchu miejskim a zwiększony prześwit i napęd 4×4 ma ma pozwolić na jazdę w niezbyt trudnym terenie i poprawić pokonywanie śliskich dróg. Model ma też spełniać potrzeby rodzin jak już wspomniano radzić sobie w mieście oraz dawać poczucie bezpieczeństwa i pewności gdy tego potrzeba. Mokka to ciekawy i dobrze wyglądający samochód z muskularną dynamiczną sylwetką, z pewnością może się podobać nie budząc takich kontrowersji jak np. futurystycznie zaprojektowany Nissan Juke. Opel Mokka ma za zadanie przyciągnąć uwagę za sprawą wyraźnych przetłoczeń, dynamicznej sylwetki zaprojektowanej nie bez polotu z ciekawymi elementami jednym słowem jest ładny od pierwszego spojrzenia i naszym skromnym zdaniem bez kompleksów może śmiało walczyć o przychylność klientów. Jeśli chodzi o wnętrze to konstruktorzy i styliści wykorzystali znajome elementy Opla charakterystyczna kierownica, zegary czy w końcu deska rozdzielcza. Klasyka w wykonaniu Opla czyli dwa duże okrągłe zegary oraz dwa mniejsze a po środku wyświetlacz komputera pokładowego. Wszyscy którzy mieli do czynienia z nowymi oplami poczują się jak w domu. Wykorzystane materiały są dobrej jakości a sama kabina może zapewnić komfortową jazdę 4 osobom. Pomimo niewielkich rozmiarów kierowcy będą dobrze czuli się we wnętrzu Opla jeśli ich wzrost nie przekracza 190 cm bo wtedy poczują brak miejsca na nogi.  Przyzwyczajenia z pewnością  potrzeba do zatrzęsienia przycisków na konsoli środkowej i innych przycisków służących do regulacji np. przyciski i pokrętło komputera pokładowego w dźwigience wymagające oderwania ręki od kierownicy, zgrupowane z lewej strony na kierownicy przyciski tempomatu i asystenta pasa ruchu czy w końcu joystick służący do regulacji menu multimediów wymagają sporo nauki i przyzwyczajenia i z pewnością nie są intuicyjne i wymagają przyzwyczajenia. Za to opcjonalne skórzane fotele choć ich oparcie ustawia się skokowo są bardzo wygodne i posiadają regulowaną podpórkę pod uda szkoda że wymagają sporej dopłaty – 6500 zł. Oryginalny jest hamulec postojowy z niezbyt wygodnym przyciskiem. Całe wnętrze jest ciekawie i nowocześnie zaprojektowane z tył na kanapie jest dość miejsca na nogi i głowę choć szerokość jest niewielka. Bardzo ciekawie jest rozwiązana sprawa transportowa bo choć bagażnik mieści tylko 356 l to po złożeniu może być powiększony do 1372 l pojemności i jest dość foremny . Przed złożeniem oparcia trzeba podnieść siedzisko. Ciekawym rozwiązaniem jest bagażnik FlexFix który wprawdzie zabiera miejsce na zapasowe koło dojazdowe i jego obsługa jego jest dość skomplikowana wymagająca wprawy i czasu na montaż a do tego kosztuje 3200 zł to zapewnia montaż i przewóz roweru z czego entuzjaści rowerów będą bardzo zadowoleni.

Jak działa FlexFix najlepiej zobaczyć na filmie poniżej

Linia Mokki się lekko wznosi a szerokie słupki tylne oraz wąska szyba to niestety problem wielu najnowszych samochodów które projektowane są w taki sposób by poprawić bezpieczeństwo zasłaniając jednocześnie coraz więcej. Parkowanie nie jest łatwe z pomocą przychodzą tutaj lusterka poprawiające widoczność kierowcy, jednak widoczność do tył jest bardzo kiepska ograniczają ją bowiem wspomniane szerokie słupki i mała szyba. Można poprawić sytuację za dopłatą wykorzystując czujniki parkowania z tył za dopłatą informujące o przeszkodzie. Pod ładnym nadwoziem skrywa się ciekawy element nowego modelu Mokka, jakim bez wątpienia jest nowy silnik benzynowy o niewielkiej pojemności 1,4 l wykorzystujący turbodoładowanie. Jest to nowoczesna jednostka, która powstała w duchu modnego ostatnio downsizingu i w założeniach ma posiadać osiągi znacznie pojemniejszych jednostek przy zużyciu paliwa charakterystycznym dla mniejszych i oszczędniejszych jednostek wykorzystując turbodoładowanie. Model z tym silnikiem rozwija moc dość harmonijnie, jednak nie lubi wysokich obrotów w okolicach czerwonego pola i zaczyna wówczas nieprzyjemnie brzmieć.  Jeśli chodzi o zużycie paliwa ma tu duże znaczenie odpowiednie i umiejętne operowanie pedałem gazu. Szczególnie w mieście mocne operowanie pedałem gazu może zostać okupione sporym zużyciem paliwa. Można być mocno rozczarowanym studiujących dane producenta dotyczące deklaracji spalania a wszystko za sprawa turbodoładowania. Na trasie model Mokka potrafi być oszczędny a lekko i precyzyjnie pracująca 6-biegowa skrzynia biegów jest dobrze ze stopniowana i nieźle współpracuje z niewielkim silnikiem. Model posiada dobrze zestrojone zawieszenie, prowadzi się pewnie na zakrętach i jest przewidywalny w zachowaniu, choć zachęca do dynamicznej jazdy trzeba uważać przy odjęciu nogi z gazu reaguje wówczas nerwowo. Na minus trzeba zaliczyć opóźnioną reakcję działania napędu na 4 koła gdzie podczas dynamicznego ruszania gdy przednie koła tracą przyczepność widać to wyraźnie. Model standardowo sprzedawany jest na 18 calowych felgach.

Komfort podróżowania jest niezły choć nierówności występujące jedna po drugiej dają się nieprzyjemnie odczuć. W podsumowaniu można stwierdzić, że Opel Mokka to bardzo udany debiut małego crossovera i jeśli chcesz mieć nowe, ciekawie wyglądające i podążające za modą auto to nowa Mokka wygląda nader nowocześnie będąc ciekawym kandydatem swojego segmentu. O końcowym sukcesie tego ciekawego modelu z pewnością zdecyduje konkurencja no i cena innych konkurencyjnych modeli na polski rynku w tym bliźniaczego modelu Chevrolet Traxx. Opel Mokka 1.4 Turbo Ecotec 4×4 oferując gwarancje mechaniczną 2 lata z obowiązkiem przeglądów co 30 tys. km to ciekawa, ale nie tania oferta ( w wersji podstawowej 140-konna Mocca z silnikiem 1.4 l Turbo w wersji 4×4 Enjoy kosztuje od 88 500 zł) jednak różne dodatki, których nie brakuje mogą dodatkowo podnieść cenę wyjściową modelu. Warto też zwrócić uwagę, na brak klimatyzacji automatycznej co jest z pewnością błędem producenta, jednak nowa Mokka posiada niezłe wyposażenie standardowe związane z konkretną wersją obejmujące wiele nowinek technicznych i najnowszych rozwiązań. Test modelu Opel Mokka 1.4 Turbo 4×4 (140 KM) przeprowadzono w 2012 roku.

PRZYSPIESZENIE


3,3 s
                       10,2 s                      17,4 s

ELASTYCZNOŚĆ



(6/5 bieg) 16,8/13,8 s   (4/5 bieg) 9,2/13,3 s

 

Silnik Opel Mokka 1.4 Ecotec Turbo 4x4

Silnik Opel Mokka 1.4 Ecotec Turbo 4×4 (140 KM)

SILNIK

Silnik benzynowy turbo, umieszczony z przodu w układzie poprzecznym 16 zaworów, 4 zawory na cylinder, wtrysk wielopunktowy

 

Pojemność [cm3] 1364
Średnica x skok [mm] 80,5×88,2
Stopień sprężania 10,5:1
Moc [KM/Obr./min] 140/4900
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 200/1850
Skrzynia biegów 6 biegów, manualna
Napęd 4×4
Prędkość maksymalna [km/h] 186

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,9

NADWOZIE

Długość [mm] 4278
Wysokość [mm] 1658
Szerokość [mm] 1777
Rozstaw osi [mm] 2555
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1540/1540
Średnica zawracania [m] 10,9
Pojemność bagażnika [l] 356/1372
Zbiornik paliwa [l] 54
Masa własna/ładowność [kg] 1425/395
Masa przyczepy z hamulcem [kg] 1200

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Hamulce przód/tył tarcze went./ tarcze
Ogumienie przód i tył 215/55 R18H

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Zużycie paliwa wg.producenta miast/trasa/mieszany [l/100 km] 8,3/5,1/6,3
Zużycie paliwa testowe miasto/trasa [l/100 km] 11,8/7,2
Zasięg rzeczywisty/ teoretyczny wg.producenta [km] 570/860

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 58,2 dB
100 km/h 64,8 dB
130 km/h  —   dB
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju –/– dB

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 37,9
Hamulce gorące [m] 37,9