Test Nissan Qashqai 2.0 4×4 (140 KM)

DANE TECHNICZNE Test Nissan Qashqai 2.0 4×4 (140 KM)

Ten kompaktowy crossover w palecie Nissan stał się prawdziwą perełką i bestsellerem. Niespełna po czterech latach produkcji na ulicach porusza się już milionowy egzemplarz Nissana Qashgai. Model dostępny jest na rynku od 2007 roku. Z pewnością Nissan Qashgai był jednym z prekursorów nowego segmentu aut zwanych Crossoverami. Samochód doczekał się też kilku odmian, oprócz wersji standardowej jest też wersja oznaczona jako +2 wydłużona o 21 cm z większym bagażnikiem w którym łatwo można ulokować dwa dodatkowe fotele. Za dodatkową dopłatą można również nabyć model z napędem na 4 koła, taki właśnie model Nissana Qashgai chcemy dziś przetestować. Model Qashgai jest przedstawicielem nowej i perspektywicznej klasy niewielkich SUV-ów skierowanych do młodych osób i młodych rodzin, które mają się w nim czuć pewnie i bezpiecznie. Samochód ma ładnie wyglądać i sprawdzać się pod względem funkcjonalności w ruchu miejskim a nieco zwiększony prześwit oraz w tym egzemplarzu zastosowany napęd 4WD czyli 4×4 ma pozwolić na jazdę w niezbyt trudnym terenie i poprawić pokonywanie zróżnicowanych dróg. Model ma też spełniać potrzeby kierowcy w tym radzić sobie w miejskich korkach oraz dawać poczucie bezpieczeństwa i pewności zawsze gdy tego potrzeba. Qashgai to ciekawy i dobrze wyglądający samochód z nowoczesną dynamiczną sylwetką, z pewnością może się podobać nie budząc takich kontrowersji jak jego młodszy brat futurystycznie zaprojektowany Nissan Juke. Jeśli chodzi o wnętrze to jest ono dość przestronne i dobrze zaprojektowane. Konstruktorzy i styliści wykonali kawał dobrej roboty, zegary czy deska rozdzielcza są zaprojektowane tak jak trzeba. Można mieć nieco zastrzeżeń do zbyt przeładowanej kierownicy jednak jest to raczej kwestia przyzwyczajenia. Dwa duże okrągłe zegary prędkościomierza i obrotomierza oraz inne instrumenty nie trącą starością i nadal wyglądają ciekawie i funkcjonalnie. Wykorzystane materiały są dobrej jakości a sama kabina może zapewnić komfortową jazdę pasażerom. Choć jest małe, ale gdyż rośli powyżej 190 cm kierowcy będą narzekać na brak miejsca oraz wąskie siedziska, których dodatkowym mankamentem jest słabe trzymanie boczne na zakrętach. Ciekawym elementem do regulacji jest wybór napędu umiejscowiony koło lewarka skrzyni biegów pozwalający na wybór napędu od przedniego, poprzez dołączany tył po blokadę 4×4. Całe wnętrze jest dość nowoczesne i dobrze zaprojektowane, a z tył na kanapie jest dużo miejsca na nogi i niestety trochę zbyt mało na głowę. Jeśli chodzi o możliwości transportowe bo bagażnik mieści 410 l a po złożeniu może być powiększony do 1515 l pojemności i jest dość szeroki i łatwo w nim pakować przedmioty pomimo nadkoli które są i wystają w środku, trzeba też uważać na nisko zawieszoną klapę bagażnika gdyż łatwo o nią zawadzić. Problemem Nissana są też szerokie słupki tylne oraz dość wąska szyba to niestety problem wielu najnowszych samochodów które projektowane są w taki sposób by poprawić bezpieczeństwo zasłaniając jednocześnie coraz więcej. Parkowanie nie jest łatwe a z pomocą przychodzą tutaj lusterka poprawiające widoczność kierowcy oraz czujniki parkowania z tył informujące o ewentualnej przeszkodzie. Pod nadal ładnym nadwoziem skrywa się sprawdzony silnik benzynowy o pojemności 2,0 l nie korzystający z turbodoładowania ani żadnych wynalazków, ot stara dobra szkoła. Jest to sprawdzona i nowoczesna jednostka, która w założeniach ma posiadać odpowiednie osiągi przy akceptowalnym zużyciu paliwa. Model z tym silnikiem wykorzystuje niezły moment obrotowy wynoszący 196 Nm przy 4900 obr./min jednak by być dynamicznym trzeba go kręcić co z kolei zwiększa zużycie paliwa, choć do akceptowalnego poziomu. Pomaga też niezła elastyczność gdyż Nissan osiąga 90% momentu już od 2000 obr/min. Na trasie model Qashgai potrafi być oszczędny a 6-biegowa manualna skrzynia biegów choć dobrze ze stopniowana mogłaby być niego precyzyjniejsza. Model posiada tak zestrojone zawieszenie, by oferować wygodę w podróży. Dobrze pokonuje nierówności i prowadzi się go pewnie i przyjemnie choć na zakrętach nieco za bardzo się pochyla. Na minus trzeba też zaliczyć niezbyt bezpośredni i wymagający przyzwyczajenia układ kierowniczy i trochę za głośny silnik. Model standardowo sprzedawany jest na 17 calowych felgach.

W podsumowaniu można stwierdzić, że Qashgai to nadal udany i ciekawy crossover i jeśli chcesz mieć nowe, sprawdzone na rynku ciekawie wyglądające i chętnie kupowane auto to Nissan Qashgai nadal jest ciekawym kandydatem swojego segmentu. Producent nieśmiało wspomina też o następcy Qashgaia, który miałby pojawić się pod koniec 2013 roku posiadając wyjątkowo efektowną stylistykę stworzoną w londyńskiej pracowni Nissana. O końcowym sukcesie tego zasłużonego modelu z pewnością zdecyduje depcząca mu po piętach nowsza konkurencja no i cena jaką zaproponuje na polskim rynku. Nissan Qashgai 2.0 4WD oferując gwarancje mechaniczną 3 lata z obowiązkiem przeglądów co 30 tys. km to nadal ciekawa, chętnie kupowana choć nie tania oferta ( w wersji podstawowej 140-konny Nissan Qashgai z silnikiem 2.0 l w wersji 4×4 Acenta kosztuje od 86 600 zł) jednak różne dodatki, których nie brakuje mogą dodatkowo podnieść cenę wyjściową modelu. Warto też zwrócić uwagę, iż niedługo zgodnie z zapowiedziami ma pojawić się następca co jest z pewnością sygnałem dla kupujących.  Qashgai posiada bardzo dobre wyposażenie standardowe czym nadal może walczyć z konkurencją. Test modelu Nissan Qashgai 2.0 4×4 (140 KM) przeprowadzono w 2012 roku.

PRZYSPIESZENIE


3,4 s
                     10,1 s                      — s

ELASTYCZNOŚĆ



(6 bieg) 20,4 s   (4 bieg) 9,7 s

 

Silnik Nissan Qashqai 2.0

Silnik Nissan Qashqai 2.0

SILNIK

Silnik benzynowy, umieszczony z przodu w układzie poprzecznym 16 zaworów, 4 zawory na cylinder, wtrysk wielopunktowy

 

Pojemność [cm3] 1997
Średnica x skok [mm] 84,0×90,1
Stopień sprężania 10,2:1
Moc [KM/Obr./min] 141/6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 196/4800
Skrzynia biegów 6 biegów, manualna
Napęd 4×4
Prędkość maksymalna [km/h] 195

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,6

NADWOZIE

Długość [mm] 4330
Wysokość [mm] 1615
Szerokość [mm] 1783
Rozstaw osi [mm] 2630
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1540/1545
Średnica zawracania [m] 10,6
Pojemność bagażnika [l] 410/1515
Zbiornik paliwa [l] 65
Masa własna/ładowność [kg] 1425/535
Masa przyczepy z hamulcem [kg] 1400

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Hamulce przód/tył tarcze went./ tarcze
Ogumienie przód i tył 215/60 R17

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Zużycie paliwa wg.producenta miast/trasa/mieszany [l/100 km] 10,6/6,6/8,1
Zużycie paliwa testowe miasto/trasa [l/100 km] 11,7/8,2
Zasięg rzeczywisty/ teoretyczny wg.producenta [km] 650/800

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 59,9 dB
100 km/h 66,8 dB
130 km/h — dB
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju –/– dB

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 36,8
Hamulce gorące [m] 37,5