Test Nissan Qashqai 1.6 dCi (130 KM)

DANE TECHNICZNE Test Nissan Qashqai 1.6 dCi (130 KM)

Ten kompaktowy crossover w palecie Nissan stał się prawdziwą perełką i bestsellerem. Model Qashqai 2 generacji w udany sposób podtrzymuje sukces swojego poprzednika. Na ulicach porusza się wiele egzemplarzy Nissana Qashqaia poprzednich wersji bo auto jest chętnie kupowane przez rodzimych kierowców. Z pewnością Nissan Qashqai był jednym z prekursorów nowego segmentu aut zwanych Crossoverami. Samochód doczekał się też kilku odmian. Model Qashgai jest przedstawicielem nowej i perspektywicznej klasy niewielkich SUV-ów skierowanych do młodych osób i młodych rodzin, które mają się w nim czuć pewnie i bezpiecznie. Samochód ma ładnie wyglądać i sprawdzać się pod względem funkcjonalności w ruchu miejskim a nieco zwiększony prześwit, który w tym modelu wynosi 18 cm oraz zastosowany w tym modelu silnik diesla  ma pozwolić na jazdę w niezbyt trudnym terenie i poprawić pokonywanie zróżnicowanych dróg z niewielkim zużyciem paliwa. Qashqai to ciekawy i dobrze wyglądający samochód z nowoczesną dynamiczną sylwetką, z pewnością może się podobać nie budząc takich kontrowersji jak jego młodszy brat futurystycznie zaprojektowany Nissan Juke. Jeśli chodzi o wnętrze to jest ono dobrze zaprojektowane. Konstruktorzy i styliści wykonali kawał dobrej roboty, zegary czy deska rozdzielcza są zaprojektowane tak jak trzeba. Użyto dużo miękkich miłych w dotyku materiałów. Można mieć nieco zastrzeżeń do małej nawigacji z niewielką ilością szczegółów oraz nieco za nisko umieszczonego panelu z przyciskami po lewej stronie, czy braku nawiewów z tył, ale nieskomplikowana obsługa i wrażenie solidności i jakości rekompensuje wszystko. Dwa duże okrągłe zegary prędkościomierza i obrotomierza oraz inne instrumenty są zaprojektowane tak jak trzeba i nic nie można im zarzucić, typowo po japońsku.

Materiały są dobrej jakości a sama kabina może zapewnić komfortową jazdę pasażerom, choć do przestronnych raczej nie należy. Kierowcy szczególnie powyżej 190 cm mogą narzekać na brak miejsca oraz wąskie siedziska, których dodatkowym mankamentem jest to że mają mały zakres regulacji i są za krótkie. Całe wnętrze jest jednak nowoczesne i dobrze zaprojektowane, choć z tył na kanapie jest średnia ilość miejsca na nogi i niestety trochę zbyt mało na głowę. Jeśli chodzi o możliwości transportowe bo bagażnik mieści 401 l a po złożeniu może być powiększony po złożeniu asymetrycznie dzielonego oparcia do 1585 l pojemności. Przedział bagażowy jest dobrze wykończony a pod podłogą dzieloną na 2 części są spore schowki, które można wykorzystać. Pokrywa bagażnika otwiera się na wysokość 189 cm.  Problemem Nissana są też szerokie słupki przednie i tylne oraz dość wąska szyba to niestety problem wielu najnowszych samochodów które projektowane są w taki sposób by poprawić bezpieczeństwo zasłaniając jednocześnie coraz więcej. Parkowanie nie jest łatwe a z pomocą przychodzą tutaj lusterka poprawiające widoczność kierowcy oraz ciekawy widok 360 stopni z zestawu kamer  przekazujący kierowcy widok dookoła auta i to seryjnie, ot taka bardzo funkcjonalna ciekawostka. Pod ładnym mogącym się podobać nadwoziem skrywa się nowoczesny i żwawy silnik diesla o pojemności 1,6 l korzystający z dobrodziejstw turbodoładowania i wtrysku common rail. Jest to nowoczesna jednostka, która w założeniach ma posiadać odpowiednie osiągi przy małym zużyciu paliwa. Model z tym silnikiem wykorzystuje niezły moment obrotowy wynoszący 320 Nm przy 1750 obr./min zapewniając odpowiednią dynamikę i niezłą elastyczność na każdym biegu. Na trasie model Qashqai potrafi być oszczędny a 6-biegowa manualna skrzynia biegów jest dobrze ze stopniowana zapewniając miłą podróż. Model posiada tak zestrojone zawieszenie, by oferować wygodę w podróży ciszę oraz przewidywalność zachowania. Dobrze pokonuje nierówności i prowadzi się go pewnie i przyjemnie. Na plus trzeba też zaliczyć dobrze zestrojony układ kierowniczy i cichy silnik. W podsumowaniu można stwierdzić, że Qashgai to nadal udany i ciekawy crossover i jeśli chcesz mieć nowe, sprawdzone na rynku ciekawie wyglądające i chętnie kupowane auto to Nissan Qashgai nadal jest ciekawym kandydatem swojego segmentu. O końcowym sukcesie tego zasłużonego modelu lub precyzyjniej jego kontynuacji z pewnością zdecyduje depcząca mu po piętach konkurencja wyposażenie no i cena jaką zaproponuje na rodzimym polskim rynku. Nissan Qashqai 1.6 dCi oferując seryjnie 19 calowe felgi oraz oprócz wymagających dopłaty szklanego dachu (+2700), skórzanej tapicerki (+2500) i lakieru metalik (+2400) praktycznie kompletne wyposażenie w wersji podstawowej w tym różne nowinki z zakresu wyposażenia.  To ciekawa, chętnie kupowana choć nie tania propozycja ( w wersji podstawowej 130-konny Nissan Qashqai z silnikiem 1.6 dCi w wersji Tekna z napędem na przód kosztuje od 93 700 zł) jednak np. wspomniane dodatki, mogą ją szybko dodatkowo podnieść. Warto też zwrócić uwagę, iż w tym segmencie jest potężna konkurencja co jest z pewnością sygnałem dla kupujących do porównań i targowania. Qashqai jest udanym, chętnie kupowanym i popularnym modelem i nadal może śmiało walczyć z konkurencją za sprawą wyrobionej pozytywnej opinii, w pierwszym półroczu 2016 roku model znalazł 3765 nabywców w Polsce i zajął tym samym 2 lokatę w crossoverowej lidze co z pewnością jest rezultatem wartym odnotowania. Test modelu Nissan Qashqai 1.6 dCi (130 KM) przeprowadzono w 2016 roku.

Wersja 1.6 dCi 4×4 więc inna 😉 ale wnętrze i reszta to samo zapraszamy do oglądania

PRZYSPIESZENIE


3,8 s
                   10,1 s                   — s

ELASTYCZNOŚĆ



(6 bieg) 11,7 s    (4 bieg) 6,9 s

Silnik Nissan Qashqai 1.6 dCiSilnik Nissan Qashqai 1.6 dCi

SILNIK

Silnik diesla, umieszczony z przodu poprzecznie turbodoładowany wykorzystujący wtrysk common rail

 

Pojemność [cm3] 1598
Średnica x skok [mm] 80×79,5
Stopień sprężania 15,4:1
Moc [KM/Obr./min] 130/4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 320/1750
Skrzynia biegów 6 biegów, manualna
Napęd przód
Prędkość maksymalna [km/h] 190

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,7

NADWOZIE

Długość [mm] 4380
Wysokość [mm] 1590
Szerokość [mm] 1800
Rozstaw osi [mm] 2646
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1560/1560
Średnica zawracania [m] 10,7
Pojemność bagażnika [l] 401/1585
Zbiornik paliwa [l] 65
Masa własna/ładowność [kg] 1419/541
Masa przyczepy z hamulcem [kg]

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPhersona
Zawieszenie tył z belką skrętną
Hamulce przód/tył tarcze went./ tarcze
Ogumienie przód i tył 225/45 R19

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Zużycie paliwa wg.producenta miast/trasa/mieszany [l/100 km] 5,2/3,9/4,4
Zużycie paliwa testowe miasto/trasa/cykl mieszany [l/100 km] 7,2/5,3/6,3
Zasięg rzeczywisty/ teoretyczny wg.producenta [km] 1050/1480

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 59,1 dB
100 km/h 63,7 dB
130 km/h 71,1 dB
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju –/49,5 dB

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 37,7
Hamulce gorące [m] 37,9