Test Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 4WD (150 KM)

DANE TECHNICZNE Test Mitsubishi ASX 1.8 DI-D (150 KM)

Nowy SUV to marzenie coraz większej ilości kierowców. Mitsubishi ASX będący w sprzedaży już kilka lat, doskonale wpasował się w wymagania klientów i segment miejskich SUV-ów. Japoński model ASX stanowi ciekawą ofertę a wersja ASX 1.8 DI-D Intense to obecnie najdroższa odmiana modelu z napędem 4×4, mocnym dieslem i dobrym wyposażeniem. Model Mitsubishi ASX jest zaprojektowany by być bardzo praktycznym na co dzień a jego sylwetka jest specyficzna dla aut marki Mitsubishi. Produkowany jest od 2010 roku a pod koniec zeszłego roku model przeszedł niewielki lifting, zmiany objęły większy grill, zmieniony kształt zderzaków i nowe wzory tapicerki. Szczególnie światła i potężny grill są teraz jeszcze bardziej charakterystyczne dla modelu i wyglądają bojowo. Mitsubishi ma wieloletnie doświadczenia w produkcji aut terenowych więc podczas projektowania ASX-a wykorzystano posiadana wiedzę i doświadczenie. Najdroższa wersja z napędem 4×4 ma być wygodna i zapewniać bezproblemową podróż na gorszych rodzajach dróg oraz w śniegu i błocie. Mitsubishi jako produkt perspektywicznej klasy niewielkich SUV-ów i crossoverów skierowanych do wszystkich poszukujących auta które ma ładnie wyglądać i sprawdzać się w ruchu miejskim a zwiększony prześwit i napęd 4×4 ma umożliwić jazdę w nieco trudniejszym terenie. Wszystkie te wymagania spełnia ASX i śmiało może zapewnić komfortową podróż swoim pasażerom jako ciekawostkę można podać iż model jest spokrewniony z Outlanderem wykorzystując tą samą płytę podłogową. Kierowcy będą dobrze czuli się we wnętrzu Mitsubishi za sprawą dobrze zaprojektowanemu układowi zawieszenia. Podczas podróży ASX oferuje swoim pasażerom bagażnik o pojemności 442 l, który po rozłożeniu foteli powiększa się do 1169 l. Klapa tylnego bagażnika umieszczona jest na odpowiedniej wysokości co ma pomóc w szybkim i sprawnym załadunku. Pod funkcjonalnym nadwoziem jest sprawdzony silnik diesla o pojemności 1,8 l generujący moc 150 KM i niezły moment 300 Nm w zakresie 2000-3000 obr./min . Silnik to autorskie dzieło Mitsubishi wykonany jest z aluminium ma zmienne fazy rozrządu i niski stopień sprężania (14,9:1). Jest to sprawdzona jednostka, która w założeniach ma posiadać osiągi pozwalające na sprawne poruszanie się ASX-em 4×4 przy niewielkim zużyciu paliwa wykorzystując płynnie dołączaną tylna oś. W założeniach konstruktorów model Mitsubishi ASX 1.8 DI-D ma imponować dobrą dynamiką i niskim spalaniem. ASX rozwija ciekawie moc gdzie od około 2200 obr./min jej przyrost robi dobre wrażenie. Ciekawa też jest świszcząca turbina choć podobno ten typ tak ma. Jeśli chodzi o zużycie paliwa to w teście model uzyskał średnie spalania na poziomie około 7 litrów co jest wynikiem przyzwoitym zapewniającym niezły zasięg 870 km bez potrzeby tankowania. Na trasie model ASX 1.8 DI-D potrafi być bardzo ekonomiczny szczególnie gdy poruszamy się ze stałą niezbyt wysoką prędkością bez przyspieszeń i wyprzedzania. Zamontowana w modelu 6-biegowa manualna skrzynia biegów jest dobrze ze stopniowana i nieźle współpracuje z silnikiem i napędem 4×4. Model posiada jak wspominaliśmy dobrze zestrojone zawieszenie, jest przyjemne i sprężyste, prowadzi się dobrze na zakrętach i można liczyć na niezłą precyzję układu kierowniczego.

W podsumowaniu można stwierdzić, że Mitsubishi ASX to bardzo solidny crossover i jeśli chcesz mieć nowe, sprawdzone i funkcjonalne i podążające za modą auto to ASX jest dobrym kandydatem swojego segmentu. O końcowym sukcesie tego ciekawego modelu z pewnością zdecyduje konkurencja no i cena innych konkurencyjnych modeli 4×4 na polski rynku. Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 4WD oferuje gwarancje mechaniczną 3 lata/100 tys. km z obowiązkiem przeglądów co 15 tys. km oraz 3 lata gwarancji na lakier i 12 lat na perforację. Jest też możliwość przedłużenia gwarancji do 5 lat/300 tys. km za 2990 zł. W wersji podstawowej 150-konny ASX z silnikiem 1.8 DI-D w wersji Intense 4WD kosztuje od 99.390 zł to nie mało jednak analizując dobre wyposażenie oraz oszczędnego diesla i napęd 4×4 można ją zaakceptować, brakuje tylko nawigacji. Test modelu Mitsubishi ASX 1.8 DI-D INTENSE 4WD (150 KM) przeprowadzono w 2013 roku.

 


PRZYSPIESZENIE


3,5 s 
                     10,6 s                      — s

ELASTYCZNOŚĆ



(6 bieg) 12,0 s   (4 bieg) 6,7 s

asx_1.8_DID

SILNIK

Silnik turbodiesla, zamontowany z przodu poprzecznie, 16 zaworów, 4 zawory na cylinder, zmienne fazy rozrządu, wtrysk bezpośredni common rail

 

Pojemność [cm3] 1798
Średnica x skok [mm] –x–
Stopień sprężania 14,90:1
Moc [KM/Obr./min] 150/4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 300/2000-3000
Skrzynia biegów 6 biegów, manualna
Napęd 4×4
Prędkość maksymalna [km/h] 198

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,6

NADWOZIE

Długość [mm] 4295
Wysokość [mm] 1615
Szerokość [mm] 1770
Rozstaw osi [mm] 2670
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1525/1530
Średnica zawracania test [m] 11,5/11,4
Pojemność bagażnika [l] 442/1169
Zbiornik paliwa [l] 60
Masa własna/ładowność [kg] 1520/540
Masa przyczepy z hamulcem/bez hamulca [kg] 1400/745

PODWOZIE

Zawieszenie przód kol.McPhersona
Zawieszenie tył oś. wielowahaczowa
Hamulce przód/tył tarcze went./ tarcze
Ogumienie przód i tył 215/60 R17

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Zużycie paliwa wg.producenta miast/trasa/mieszany [l/100 km] 6,8/4,9/5,6
Zużycie paliwa testowe średnie [l/100 km] 6,8
Zasięg rzeczywisty [km] 870

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 60,0 dB
100 km/h 69,0 dB
130 km/h 72,0 dB
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju –/– dB

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 37,0
Hamulce gorące [m] 38,5