Test McLaren MP4-12C (600 KM)

DANE TECHNICZNE Test McLaren MP4-12C (600 KM)

Model McLaren MP4-12C to agresywnie wyglądające jedno z najciekawszych aut sportowych jakie zostały kiedykolwiek zbudowane. McLaren rzadko wypuszcza na rynek samochody dopuszczone do normalnego ruchu drogowego, jednak gdy już to się stanie tak jak w przypadku modelu McLaren MP4-12c to efekt może przerosnąć oczekiwania i wprawić w zdumienie każdego znawcę motoryzacji. Historia drogowych zapierających dech w piersiach McLaren-ów liczy kilka modeli. Od M6GT z 1969 roku modelu z silnikiem V8 o poj. 5,7 litra i mocy 375 KM . Kolejnym był model historia, auto z 1994 roku McLaren F1 z 6,1 l ponad 600 konnym silnikiem konstrukcji BMW. Obecny testowany model McLaren MP4-12C jest nie mniej spektakularny, uzbrojony jest w silnik V8 biturbo własnej konstrukcji McLarena o poj. 3,8 litra i mocy 600 KM generujący 600 Nm momentu obrotowego rozdzielanego na koła za pomocą automatycznej dwusprzęgłowej 7 biegowej skrzyni, która umożliwia osiągnięcie magicznych deklarowanych przez producenta 330 km/h. Model McLaren MP4-12c został zaprezentowany 8 września 2009 roku. MP4-12C  to prawdziwy dynamit na drodze, który można nastawiać za pomocą pokręteł, zmieniać ustawienia zawieszenia, skrzyni biegów oraz samego silnika, mamy do dyspozycji N czyli normalne ustawienia poprzez S sportowe do T ustawienia torowe. Sam samochód McLaren MP4-12c zawieszony na wysokości 120 cm nad ziemią wprawia w zachwyt wyglądając bardzo agresywnie i zachęcająco. W środku producent ograniczył się do rzeczy niezbędnych. Cała deska jest najwyższej jakości obszyta alcantarą. Za kierownicą czają się łopatki do ręcznej zmiany biegów a pośrodku można zauważyć na niewielkim panelu przyciski i pokrętła do regulacji nastawów o których napisaliśmy wcześniej. Sama stacyjka i liczniki też są indywidualne, wzorem Porsche zdominowane przez potężny obrotomierz po środku w którym prędkościomierz zredukowano do małego cyfrowego wyświetlacza po prawej stronie na dole. Jak przystało na super samochód model McLaren MP4-12C  ma doskonałe właściwości jezdne za sprawą adaptacyjnego zawieszenia i świetny układ napędowy o czym świadczą parametry techniczne modelu – czasy przyspieszeń i elastyczności MP4-12C zaprezentowane poniżej. Warto zwrócić uwagę na dane przyspieszenia od 0 do 200 km/h, gdyż wynik 9,05 sekundy wart jest odnotowania, podobnie jak sprint 0÷400 m w 10,77 s i 0÷1000 m w 19,44 s. Nowy McLaren MP4-12c jest niezwykle przewidywalny i niewiarygodnie szybki dający się świetnie wyczuć i kontrolować m.in. dzięki bardzo nisko centralnie umieszczonemu silnikowi V8 biturbo oraz odpornej i lekkiej konstrukcji czyli niskiej masie co z kolei zawdzięcza strukturze nośnej wykorzystującej włókno węglowe. Samochód zbudowany całkowicie w nowej technologii Carbon Mono Cell czyli konstrukcji skorupowej z włókna węglowego. Model wykorzystuje dużo rozwiązań zaadoptowanych lub stosowanych w Formule 1, ale po wyłączeniu tych elektronicznych systemów auto jest jeszcze szybsze choć wyjazd z każdego zakrętu kończy się łatwym do opanowania uślizgiem tylnej osi. Auto jest genialnie przewidywalne i spokojne. Podczas szybkiego pokonywania trasy ważną rolę odgrywa spojler dbając o przyczepność w czasie szybkiej jazdy i hamowanie gdy zajdzie taka potrzeba. Za sprawą prestiżu marki McLaren oraz odważnego i solidnie przemyślanego projektu model może nie stanie się przebojem rynkowym za bagatela ( około 201.608 euro na rynku włoskim ), ale perełką dla najbogatszych i godnym następcą dziedzictwa sportowych McLarenów rywalizujących z powodzeniem z modelami Ferrari, Lamborghini czy Porsche. Test McLaren MP4-12C (600 KM) przeprowadzony w 2011 roku.


PRZYSPIESZENIE


1,83 s
                       3,18 s                       9,05 s

ELASTYCZNOŚĆ



(7 bieg) 6,0 s    (6 bieg) 7,7 s

 

SILNIK

Silnik benzynowy, V8 biturbo, wzdłużny, 4 zawory na cylinder, wtrysk wielopunktowy.

 

Pojemność [cm3] 3799
Średnica x skok [mm] 93,0×69,9
Stopień sprężania 9,0
Moc [KM/Obr./min] 600/7000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 600/3000-6500
Skrzynia biegów 7 biegów, automat z podwójnym sprzęgłem SSG
Napęd tył
Prędkość maksymalna [km/h] 330

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 12,3

NADWOZIE

Długość [mm] 4507
Wysokość [mm] 1199
Szerokość [mm] 1908
Rozstaw osi [mm] 2670
Rozstaw kół przód/tył [mm] -/-
Średnica zawracania [m] 12,3
Pojemność bagażnika [l] 145
Zbiornik paliwa [l] 72
Masa własna/ładowność [kg] 1359/–
Masa przyczepy z hamulcem/bez [kg]

PODWOZIE

Zawieszenie przód wah.podwójne
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Hamulce przód/tył tarcze went. / tarcze went.
Ogumienie przód/tył 235/35 R19 / 305/30 R20

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Fabryczne zużycie paliwa średnie [l/100 km] 11,7
Średnie testowe [l/100 km]
Zasięg [km]

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h — dB (A)
100 km/h — dB (A)
130 km/h — dB (A)
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju — dB/– dB (A)

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 200÷0 km/h [m] 135,1
Droga hamowania 100÷0 km/h hamulce zimne [m] 33,3
Droga hamowania 100÷0 km/h hamulce gorące [m] 34,9