Test Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D 4×4 SkyPassion (175 KM)

DANE TECHNICZNE Test Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D 4×4 SkyPassion (175 KM)

Mazda to ceniony za solidność japoński producent samochodów, który w swojej ofercie do niedawna nie posiadał kompaktowego SUV-a. Model Mazda CX-5, który zadebiutował w 2012 roku ma wypełnić tę lukę i powalczyć o nowych klientów nie tylko w Japonii. Mazda długo czekała z wprowadzeniem kompaktowego SUV-a do swojej oferty jednak dzięki temu powstał zaprojektowany od nowa nowoczesny i dopracowany modelu CX-5. Opóźnienie wykorzystała konkurencja wprowadzając wiele ciekawych i co najważniejsze sprzedających się i poszukiwanych modeli. Zadanie przed jakim stanął japoński producent to sprostać wymaganiom rynku i zaprezentować model spełniający obecne kierunki rynku motoryzacyjnego i gusta kupujących prezentując zarazem nowe rozwiązania i świeży design. W modelu Mazda CX-5 debiutuje kilka nowych rozwiązań mieszczących się w słowach Skyactiv. Nadwozie jest ciekawe i prezentuje dynamiczny charakter a potężny wlot powietrza, wyraziste przetłoczenia i dwie końcówki układu wydechowego odzwierciedlają sportowy charakter mazdy CX-5. Widać też podobieństwo do większych modeli Mazdy z gamy SUV-ów mowa o modelu Mazda CX-7 i Mazda CX-9. Kabina jest dobrze przemyślana i obszerna to zasługa dużego rozstawu osi wynoszącego 270 cm, fotele są głęboko wyprofilowane. Z przodu miejsca jest aż nadto, natomiast z tył wygodnie będą podróżowały tylko dwie osoby, pasażer na środku tylnej kanapy może trochę narzekać na brak miejsca. Kokpit jest wykonany ze świetnych materiałów a do tego przyjemnych w dotyku. Zegary w tubach utrzymane w sportowym klimacie i jasno podświetlane z dużym ekranem komputera po prawej stronie wyglądają zachęcająco i nowocześnie. Kierownica solidna podobna do innych modeli spod znaku mazdy np. MX-5. Obsługa systemu multimedialnego na ekranie o wielkości 5,8 cala jest wręcz intuicyjna minus za brak języka polskiego w menu. Kamera cofania i czujniki parkowania sprawdzają się wyśmienicie a nawigacja opracowana przez znaną na rynku nawigacji firmę TomTom mieści w rozsądnej dopłacie 2 tys. zł, choć trzeba za nią dopłacić nawet w testowanej topowej wersji SkyPassion. System można obsługiwać dotykowo lub za pomocą pokrętła między fotelami. Kierowca może też za pomocą niewielkiego pulpitu po lewej stronie pod nawiewem za pomocą 6 przycisków sterować systemami w Mazdzie CX-5 np. wyłączyć system TCS (kontroli trakcji), aktywować system kontroli ciśnienia w oponach, system i-stop wyłączający silnik podczas postoju, obsługiwać RVM monitorować martwe pola w lusterkach, wyłączyć system AFS (adaptacyjne światła przednie) czy włączyć sygnał o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Podczas podróży bardzo pomocny i praktyczny będzie duży bagażnik z pomysłową roleta zamiast półki. Bagażnik jest łatwo dostępny a w wersjach z lepszym wyposażeniem (wszystkich poza wersją bazową) model ma dzieloną na 3 części (40:20:40) tylną kanapę. W środek można wstawić długi wąski przedmiot np. narty. Bagażnik jest łatwo dostępy a jego pojemność min. 503 l/ maks. 1620 l jest dobra. Testowany egzemplarz model Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D 4×4 Skypassion posiada napęd 4×4, manualną skrzynię biegów i nowoczesny silnik diesla o pojemności 2.2 l który generuje sporą moc 175 KM i wyróżnia się wysokim momentem obrotowym wynoszącym 420 Nm co ma obniżyć zużycie paliwa i wpłynąć na dynamikę. Nowatorskie podejście do projektu silnika dobrze wpłynęły na jego parametry i dane techniczne zwłaszcza na zużycie paliwa, szczególnie na trasie. Napęd dobrze pasuje do sportowego charakteru modelu i zastosowanego napędu AWD. Sama skrzynia manualna to 6 przełożeń pracujących bardzo płynnie i bez szarpnięć. Właściwości jezdne modelu to bardzo silny punkt CX-5. Podwozie skutecznie i co najważniejsze cicho tłumi nierówności, a układ kierowniczy współpracujący z zawieszeniem został tak zaprojektowany żeby pogodzić precyzje prowadzenia z komfortem. Niezłe są hamulce i wysoki poziom bezpieczeństwa oraz wyposażenie obejmujące większość obecnych na rynków systemów i zdobyczy techniki. Mazda CX-5 to świeży i bardzo oryginalny model, który stanowi bardzo ciekawą i dopracowaną propozycję. Kupując model Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D AWD w wersji Skypassion w salonie można cieszyć się bardzo dobrze wyposażonym samochodem, który jednak trochę kosztuje ( w wersji testowej Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D 4×4 Skypassion to wydatek 146.400 zł ) w zamian za którą otrzymujemy oryginalny, modny samochód korzystający ze sprawdzonych rozwiązań japońskiego producenta oraz 3 letnią gwarancją mechaniczną. Test Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D 4×4 Skypassion (175 KM) przeprowadzony w 2012 roku.


PRZYSPIESZENIE


2,8 s
                       8,5 s                        14,3 s

ELASTYCZNOŚĆ



(4/5/6 bieg) 7,3/8,9/11,9 s (4/5 bieg) 6,5/9,1 s

 

SILNIK

Silnik diesla, umieszczony z przodu, 4 zawory na cylinder, szesnastozaworowy, spełnia normę Euro 6.

 

Pojemność [cm3] 2191
Średnica x skok [mm] 86,0×94,3
Stopień sprężania 14,0:1
Moc [KM/Obr./min] 175/4500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 420/2000
Skrzynia biegów 6 biegów, manualna
Napęd 4×4
Prędkość maksymalna [km/h] 207

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania lewo/prawo [m] 11,8/11,7

NADWOZIE

Długość [mm] 4555
Wysokość [mm] 1670
Szerokość [mm] 1840
Rozstaw osi [mm] 2700
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1585/1590
Średnica zawracania [m] 11,8/11,7
Pojemność bagażnika [l] 503/1620
Zbiornik paliwa [l] 58
Masa własna/ładowność [kg] 1605/500
Masa przyczepy z hamulcem [kg] 2000

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Hamulce przód/tył tarcze went. / tarcze
Ogumienie 225/55 R19

SPALANIE

Minimalne/Maksymalne [l/100 km] 5,9/9,8
Fabryczne zużycie paliwa [l/100 km] średnie 5,2/trasa 4,7/ miasto 6,0
Średnie testowe [l/100 km] 7,9
Zasięg [km] 734

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h — dB (A)
100 km/h — dB (A)
130 km/h — dB (A)
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju — dB (A)

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne nieobciążony [m] 38,6
Hamulce gorące obciążony [m] 39,4