Test Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G 4×4 AT SkyPassion (160 KM)

DANE TECHNICZNE Test Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G 4×4 AT SkyPassion (160 KM)

Mazda to ceniony za solidność japoński producent samochodów, który w swojej ofercie do niedawna nie posiadał kompaktowego SUV-a. Model Mazda CX-5, który zadebiutował w 2012 roku ma wypełnić tę lukę. Mazda długo czekała z wprowadzeniem kompaktowego SUV-a do swojej oferty co zaowocowało stworzeniem nowoczesnego i dobrze dopracowanego modelu CX-5.  Opóźnienie wykorzystała konkurencja wprowadzając wiele ciekawych i modnych a co za tym idzie sprzedających się i poszukiwanych modeli. Zadanie przed jakim stanął japoński producent to sprostać  wymaganiom rynku i zaprezentować model spełniający obecne kierunki rynku motoryzacyjnego i gusta kupujących prezentując zarazem nowe rozwiązania i świeży design. W modelu Mazda CX-5 debiutuje kilka nowych rozwiązań mieszczących się w słowach Skyactiv. Nadwozie jest ciekawe i prezentuje dynamiczny charakter a potężny wlot powietrza, wyraziste przetłoczenia i dwie końcówki układu wydechowego odzwierciedlają sportowy charakter mazdy CX-5. Widać też podobieństwo do większych modeli Mazdy z gamy SUV-ów mowa o modelu Mazda CX-7 i Mazda CX-9. Kabina jest dobrze przemyślana i obszerna to zasługa dużego rozstawu osi wynoszącego 270 cm, fotele są głęboko wyprofilowane. Z przodu miejsca jest aż nadto, natomiast z tył wygodnie będą podróżowały tylko dwie osoby, pasażer na środku tylnej kanapy może trochę narzekać na brak miejsca. Kokpit jest wykonany ze świetnych materiałów a do tego przyjemnych w dotyku. Zegary w tubach utrzymane w sportowym klimacie i jasno podświetlane z dużym ekranem komputera po prawej stronie wyglądają zachęcająco i nowocześnie. Kierownica solidna podobna do innych modeli spod znaku mazdy np. MX-5. Obsługa systemu multimedialnego na ekranie o wielkości 5,8 cala jest wręcz intuicyjna minus za brak języka polskiego w menu. Kamera cofania i czujniki parkowania sprawdzają się wyśmienicie a nawigacja opracowana przez znaną na rynku nawigacji firmę TomTom mieści w rozsądnej dopłacie 2 tys. zł. System można obsługiwać dotykowo lub za pomocą pokrętła między fotelami. Kierowca może też za pomocą niewielkiego pulpitu po lewej stronie pod nawiewem za pomocą 6 przycisków sterować systemami w Mazdzie CX-5 np. wyłączyć system TCS (kontroli trakcji), aktywować system kontroli ciśnienia w oponach, system i-stop wyłączający silnik podczas postoju, obsługiwać RVM monitorować martwe pola w lusterkach, wyłączyć system AFS (adaptacyjne światła przednie) czy włączyć sygnał o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Podczas podróży bardzo pomocny i praktyczny będzie duży bagażnik z pomysłową roleta zamiast półki. Bagażnik jest łatwo dostępny a w wersjach z lepszym wyposażeniem (wszystkich poza wersją bazową) model ma dzieloną na 3 części (40:20:40) tylną kanapę. W środek można wstawić długi wąski przedmiot np. narty. Bagażnik jest łatwo dostępy a jego pojemność  min. 503 l/ maks. 1620 l jest dobra. Testowany egzemplarz model  Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G 4×4 AT SkyPassion posiada napęd 4×4, automatyczną skrzynię biegów i  nowoczesny benzynowy silnik 2.0 l który generuje niezłą moc 160 KM i wyróżnia się wysokim stopniem sprężania wynoszącym (14:1) co ma obniżyć zużycie paliwa i wpłynąć na dynamikę. Nowatorskie podejście do projektu silnika dobrze wpłynęły na jego parametry i dane techniczne zwłaszcza na zużycie paliwa, szczególnie na trasie, choć mocniejszy motor dobrze pasowałby do sportowego charakteru napędu 4×4 i automatycznej skrzyni. Sama skrzynia automatyczna jest dostępna w opcji wymagającej dopłaty 8 tys. zł, to niemało choć 6 przełożeń pracujących bardzo płynnie i bez szarpnięć jest wartych tej ceny. Właściwości jezdne modelu to bardzo silny punkt CX-5. Podwozie skutecznie i co najważniejsze cicho tłumi nierówności, a układ kierowniczy współpracujący z zawieszeniem został tak zaprojektowany żeby pogodzić precyzje prowadzenia z komfortem. Niezłe są hamulce i wysoki poziom bezpieczeństwa oraz wyposażenie obejmujące większość obecnych na rynków systemów i zdobyczy techniki.  Mazda CX-5 to świeży i bardzo oryginalny model, który stanowi bardzo ciekawą i dopracowaną propozycję.  Kupując model Mazda CX-5  2.0 Skyactiv-G 4×4 AT w salonie można  cieszyć się bardzo dobrze wyposażonym samochodem, który można zawsze doposażyć ( w wersji podstawowej Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G to wydatek minimum 91.900 zł ) w zamian za którą otrzymujemy oryginalny, modny samochód korzystający ze sprawdzonych rozwiązań japońskiego producenta oraz 3 letnią gwarancją mechaniczną z obowiązkiem przeglądów co 20.000 km. Test Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G 4×4 AT SkyPassion (160 KM) przeprowadzony w 2012 roku.


PRZYSPIESZENIE


3,4 s
                      10,0 s                      — s

ELASTYCZNOŚĆ



(aut.) 7,2 s   (aut.) 5,6 s

 

SILNIK

Silnik benzynowy, umieszczony z przodu w układzie poprzecznym, 4 zawory na cylinder, szesnastozaworowy z wtryskiem bezpośrednim.

 

Pojemność [cm3] 1998
Średnica x skok [mm] 83,5×91,2
Stopień sprężania 14,0
Moc [KM/Obr./min] 160/6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 208/4000
Skrzynia biegów 6 biegów, automatyczna
Napęd 4×4
Prędkość maksymalna [km/h] 187

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 11,7

NADWOZIE

Długość [mm] 4555
Wysokość [mm] 1710
Szerokość [mm] 1840
Rozstaw osi [mm] 2700
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1585/1590
Średnica zawracania [m] 11,7
Pojemność bagażnika [l] 503/1620
Zbiornik paliwa [l] 60
Masa własna/ładowność [kg] 1530/500
Masa przyczepy z hamulcem [kg] 1800

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Hamulce przód/tył tarcze went. / tarcze
Ogumienie 225/55 R19

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Fabryczne zużycie paliwa [l/100 km] średnie 6,6/trasa 5,8/ miasto 8,1
Średnie testowe [l/100 km] miasto 10,5/trasa 7,5
Zasięg [km]

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 59,8 dB (A)
100 km/h 65,5 dB (A)
130 km/h 69,8 dB (A)
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju — dB (A)

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 39,5* opony zimowe
Hamulce gorące [m] 39,7* opony zimowe