Test Kia Sorento 2.2 CRDi AT 4WD (197 KM)

DANE TECHNICZNE Test Kia Sorento 2.2 CRDi AT 4WD (197 KM)

Ten duży SUV koreańskiego producenta jest na rynku od 2010 roku, jednak ostatnio model przeszedł solidny lifting, tak gruntowny, iż Koreańczycy mówią o modelu nowy Sorento. Po kilku latach produkcji na rodzimych ulicach można spotkać ten model, który ciekawie się prezentuje a po ostatnim liftingu zbudza dodatkowe zainteresowanie. Z pewnością model Kia Sorento był jednym z prekursorów rodzącego się nowego segmentu aut a przy okazji wzmógł zainteresowanie rynku motoryzacyjnego modelami koreańskiego producenta. Model Kia Sorento jest blisko spokrewniony z modelem innego koreańskiego producenta, mowa o modelu Hyundai Santa Fe choć dzieli je aż trzy lata różnicy ( Hyundai jest w sprzedaży od 2012 ) to oba auta wykorzystują te same podzespoły tylko trochę inaczej opakowane. Spory SUV jakim jest Kia Sorento skierowany jest do osób, które są zasobne i mogą pozwolić sobie na większy wydatek finansowy otrzymując w zamian model w którym mają się czuć pewnie i bezpiecznie czego odzwierciedleniem jest np. 7 letnia gwarancja Kii. Producent chce w ten sposób dać do zrozumienia, iż jest pewny solidności rozwiązań zastosowanych w produkowanym przez siebie modelu. Samochód ma ładnie wyglądać i sprawdzać się pod względem funkcjonalności w ruchu miejskim a zwiększony prześwit modelu Sorento oraz zastosowany napęd 4×4 ma pozwolić na jazdę w terenie i poprawić pokonywanie zróżnicowanych jakościowo dróg. Model Kii ma też spełniać potrzeby kierowcy w tym radzić sobie w miejskich korkach oraz dawać poczucie bezpieczeństwa i pewności zawsze gdy tego potrzeba a przy okazji być miernikiem zasobności i prestiżu swojego właściciela. Kia Sorento to ciekawy i dobrze wyglądający samochód z nowoczesną dynamiczną sylwetką, która pomimo upływu lat z pewnością nadal może się podobać. Jeśli chodzi o wnętrze to jest ono przestronne i dobrze zaprojektowane. Konstruktorzy i styliści wykonali kawał dobrej roboty, zegary czy deska rozdzielcza są zaprojektowane tak jak trzeba. Deska jest uporządkowana i wykorzystuje przyzwoite materiały, ciekawostką jest nawigacja satelitarna z dokładną i aktualna mapą Polski dostępna w wyposażeniu seryjnym. Można mieć nieco zastrzeżeń do zbyt przeładowanej kierownicy gdzie jest mnóstwo przycisków (12 sztuk) i dwa przełączniki jednak jest to raczej kwestia przyzwyczajenia jednemu kierowcy przypadnie to do gustu i się przyzwyczai, a inny kierowca będzie marudził i narzekał. Duże półokrągły zegar prędkościomierza i obrotomierza oraz inne wskaźniki wyglądają ciekawie i funkcjonalnie. Wspomaganie kierownicy pracuje w jednym z trzech trybów o czym informuje dość oryginalnie wyświetlacz. Kabina może zapewnić komfortową jazdę swoim pasażerom, kierowcy nie będą narzekać na brak miejsca oraz wąskie siedziska, choć tylna kanapa nie przesuwa się i utrudniona jest regulacja kąta oparcia. Całe wnętrze jest dość nowoczesne i dobrze zaprojektowane, a na pochwałę zasługują możliwości transportowe modelu gdyż bagażnik mieści 660 l a po złożeniu może być powiększony do 1675 l pojemności jest dość szeroki i łatwo w nim pakować przedmioty pomimo nadkoli które wystają po bokach. Pod nadal ładnym i budzącym zainteresowanie nadwoziem skrywa się sprawdzony silnik turbodiesel o pojemności 2,2 l. Jest to sprawdzona i nowoczesna jednostka, która w założeniach ma posiadać odpowiednie dobre osiągi do masy auta przy sensownym zużyciu paliwa. Model z tym silnikiem wykorzystuje dobry moment obrotowy wynoszący 436 Nm przy 1800 obr./min co pozwala mu być bardzo dynamicznym i elastycznym. Motor odznacza się niezłą kulturą pracy dobrą reakcją na przyspieszanie i łatwością nabierania obrotów. Na trasie model Sorento potrafi być dużo oszczędniejszy niż w mieście a 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów dobrze komponuje się z silnikiem, zmienia biegi szybko i bez szarpnięć model wydaje się stworzony do długich prostych. Znacznie gorzej gdy pojawią się zakręty lub gdy prędkość wzrośnie. Model Sorento posiada tak zestrojone zawieszenie, by starać się zaoferować wygodę w podróży. Jednak na niewiele zdały się zmiany w postaci nowych ram pomocniczych czy zmodyfikowanych tulei oraz amortyzatorów tłumiących drgania, model niestety przejawia tendencje do wpadania w nieprzyjemne drgania podczas pokonywania pojedynczych nierówności na czym cierpi komfort podróżnych. Czasem do wnętrza docierają głuche stuki. Na minus trzeba też zaliczyć specyficzny wymagający przyzwyczajenia układ kierowniczy i trochę za głośny silnik oraz pojawiająca się na drodze podsterowność. Model posiada dołączany napęd na cztery koła, poprawiający trakcję który do prędkości 30 km/h można zablokować w stosunku 50:50. Inne terenowe atrybuty to systemy wspomagania ruszania pod górę czy asystent zjazdu.

W podsumowaniu można stwierdzić, że Kia Sorento to ciekawy model i jeśli chcesz mieć ciekawie wyglądające i będące wyznacznikiem prestiżu auto a dysponujesz większą gotówką to auto to jest ciekawym kandydatem swojego segmentu, jednak warto się nim przejechać w terenie i na autostradzie. Kia Sorento oferując gwarancje mechaniczną na 7 lat z obowiązkiem przeglądów co 30 tys. km to ciekawa, choć nie tania propozycja (w wersji podstawowej 197-konna Kia Sorento z silnikiem 2.2 l w wersji 4×4 z automatem kosztuje od 145 700 zł) choć trzeba przyznać, że model posiada niezłe wyposażenie standardowe. Test modelu Kia Sorento 2.2 CRDi AT 4WD (197 KM) przeprowadzono w 2012 roku.

 

PRZYSPIESZENIE


2,9 s
                      9,3 s                      — s

ELASTYCZNOŚĆ



(aut.) — s   (aut.) — s

 

SILNIK

Silnik turbodiesla, umieszczony z przodu w układzie poprzecznym 16 zaworów, 4 zawory na cylinder, wtrysk bezpośredni

 

Pojemność [cm3] 2199
Średnica x skok [mm] 85,4×96,0
Stopień sprężania 16,0:1
Moc [KM/Obr./min] 197/3800
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 421/1850
Skrzynia biegów 6 biegów, automatyczna
Napęd 4×4
Prędkość maksymalna [km/h] 190

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,9

NADWOZIE

Długość [mm] 4685
Wysokość [mm] 1755
Szerokość [mm] 1885
Rozstaw osi [mm] 2700
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1618/1621
Średnica zawracania [m] 10,9
Pojemność bagażnika [l] 660/1675
Zbiornik paliwa [l] 70
Masa własna/ładowność [kg] 1958/552
Masa przyczepy z hamulcem [kg] 2500

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Hamulce przód/tył tarcze went./ tarcze
Ogumienie przód i tył 235/60 R18

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Zużycie paliwa wg.producenta miast/trasa/mieszany [l/100 km] 8,9/5,5/6,8
Zużycie paliwa testowe miasto/trasa [l/100 km] 11,0/6,6
Zasięg rzeczywisty/teoretyczny [km] 790/1030

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 59,7 dB
100 km/h 64,3 dB
130 km/h — dB
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju –/– dB

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 41,6
Hamulce gorące [m] 41,9