Test Jeep Grand Cherokee SRT8 (468 KM)

DANE TECHNICZNE Test Jeep Grand Cherokee SRT8 (468 KM)

Model Jeep Grand Cherokee SRT8 to ciężki, głośny i niezwykle mocny samochód. Najnowszy model koncernu Jeep model Grand Cherokee SRT8 czyli debiutująca druga generacja ma niezwykle dziką naturę, nie ma tu mowy o niskiej pojemności silnika ze sprężarką jak większość nowych samochodów w Europie, tu pracuje potężny silnik 392 Hemi V8 o zawrotnej pojemności 6,4 l i mocy aż 468 KM, generujący 624 Nm momentu. To typowa recepta amerykańskiego przemysłu samochodowego, gdzie moc osiągana jest dzięki pojemności skokowej, słowem stara dobra szkoła. Jeep fanom motoryzacji raczej nie kojarzy się z samochodami sportowymi. Tutaj jednak producent nazwał model wykorzystując skrót SRT8 w nazwie co oznacza Street and Racing Technology a ósemka oznacza liczbę cylindrów. Wydzielony dział sportowy w ramach struktury koncernu Chryslera odpowiedzialny za koncepcję i produkcję najbardziej prestiżowych, najszybszych i najdroższych modeli, coś jak AMG w Mercedesie, stworzył tego najmocniejszego Jeepa w historii – model Jeep Grand Cherokee SRT8. Ryk silnika tej bestii nie ma sobie równych a wrażenia z jazdy dorównują efektom dźwiękowym jaki dostarcza silnik. Donośny bulgot ośmiu tłoków wprawi w drżenie okolicę. Jeep rozpędza się do 100 km/h zgodnie z obietnicami producenta w 5 sekund, co w aucie ważącym grubo ponad 2 tony robi piorunujące wrażenie. Na autostradzie SRT8 może mknąć z prędkością 257 km/h wyprzedzając inne np. niemieckie auta z ogranicznikiem. Jednym słowem ten nietuzinkowy samochód kryje w sobie bestię i nikt nie spodziewa się po nim tego co może zaoferować kierowcy, przynajmniej do momentu gdy nie usłyszy on wspomnianej pracy jego silnika. Model ma wiele do zaoferowania choć dedykowany jest do specyficznego kierowcy, który szuka ciekawego oryginalnego i niezwykle mocnego SUV-a i jest w stanie pogodzi się ze sporym zużyciem paliwa, ceną oraz spektakularnym wyglądem. SRT8 może się podobać bo jest do bólu oryginalny i nie jest w stanie wtopić się w tłum, przy okazji zupełnie nie przystając do dotychczasowych samochodów produkowanych przez Jeepa. Jeep Grand Cherokee nie jest samochodem terenowym, rozbudowany zderzak przedni ogranicza zdolność pokonywania podjazdów ( prześwit wynosi tylko 20 cm), model na torze sprawuje się o wiele lepiej niż w terenie, zdało by się w tym momencie zapytać i to ma być Jeep ?. Model jednak robi piorunujące wrażenie zaczynając od przetłoczeń kryjących wloty powietrza z komory silnika poprawiające odprowadzenie ciepła poprzez zwarty i agresywny grill z przodu po gigantyczne ( około 10 cm średnicy) nakładki rur wydechowych z tył. Imponująco wygląda też wybrzuszona maska czy muskularne błotniki. Dwudziestocalowe masywne felgi z oponami 295/45 ZR20 występujące w standardzie dla tego samochodu nie wyglądają na swój rozmiar. Dobrze wyglądając nie są jednak dobrym rozwiązaniem do jazdy w terenie, mogąc bowiem łatwo unieruchomić auto.  Środek SRT8 jest utrzymany w czarno-srebrnej tonacji z wykorzystaniem skóry, a listwy o wzorze włókna węglowego wprowadzają sportowy klimat i sportowe skojarzenia. Kierownica jest gruba i dobrze leży w dłoniach. Czytelny jest ekran komputera i zegary, wśród których szybkościomierz wyskalowany do 300 km/h robi niezłe wrażenie. Przednie fotele są duże i mocno wyprofilowane, dobrze podtrzymując ciało na szybko pokonywanych zakrętach, mają funkcję ogrzewania i wentylacji. Połączenie na nich zamszu i skóry wygląda niezwykle efektownie, a podróżujące 5 osób ma wystarczająco dużo miejsca, choć bagażnik 457 l ma pojemność taką jak inne wersje Grand Cherokee. Po rozłożeniu kanapy pojemność powiększa się do 1554 litrów. Jeep wyposażony jest seryjnie w aktywny tempomat ze sterowaniem w kierownicy. System Selec-Track to także standardowe wyposażenie modelu SRT8. Za pomocą pokrętła umieszczonego obok dźwigni zmiany biegów, kierowca może dopasować samochód do swoich upodobań, aktualnych potrzeb czy warunków panujących aktualnie na drodze. Zmianie ulega praca sportowych amortyzatorów , czułość pedału gazu, praca skrzyni biegów czy w końcu systemu stabilizacji toru jazdy, blokady tylnego dyferencjału i ESP. Każdy kierowca SRT8 ma do wyboru pięć trybów: SPORT przydatny do bardziej dynamicznej jazdy, zmienia rozdział napędu, TRACK usztywnienie torowe, pozwala na uślizgi tylnej osi, TOW do ciągnięcia przyczepy, AUTO standardowy tryb komfort ale buja na zakrętach, SNOW jazda po śniegu. Można też włączyć ciekawe ustawienia komputera pokładowego np. stoper mierzący czas okrążeń na torze, czas rozpędzania do 100 km/h czy czas na 400 m, wskaźnik przeciążeń czy w końcu długość drogi hamowania ze 100 km/h itp. Samochód dzięki wykorzystaniu tarcz hamulcowych przód 38 cm i z tył 35 cm oraz zacisków Brembo świetnie hamuje ( 36 metrów ) jak typowe sportowe coupe a nie ponad 2 tonowy SUV. Model radzi sobie też świetnie na zakrętach , choć czuć ciężki silnik z przodu można wychodząc z szybszych łuków wymusić uślizg tyłu, na uznanie zasługuje układ kierowniczy działając precyzyjnie i z wyczuciem kontroli na samochodem. Skrzynia automatyczna działa gładko i precyzyjnie. Silnik doprowadza do gęsiej skórki po nawet lekkim naciśnięciu pedału gazu , bulgot wydobywający się spod maski robi piorunujące wrażenie. Taka praca jednostki napędowej to w dzisiejszych czasach rzadkość, którą z pewnością docenią przechodnie szukający źródła kanonady dźwięków. Jedynie spalanie pomimo systemu wyłączającego z pracy cztery z ośmiu cylindrów cudów nie uczyni, taka masa koni musi swoje połknąć. Górna granica spalania jest zatem trudna do określenia mając na uwadze korki w mieście i fantazję kierowcy nie trudno ustrzelić wynik 30 litrów/100 km więc ponad 90 litrowy zbiornik nie jest tu przesadą.

Model Jeep Grand Cherokee SRT8 jest typowym efekciarskim SUV-em, absolutnie nie terenówką jak wszystkie Jeep-y jego żywiołem są autostrada i tor gdzie może pokazać kto tu rządzi. Kupując model Jeep Grand Cherokee SRT8 w salonie otrzymujemy samochód który jest stosunkowo tani w swojej klasie i posiada bardzo nowoczesne oraz co warto podkreślić pełne wyposażenie dodatkowe ( Jeep Grand Cherokee SRT8 kosztuje 313.000 zł ). W zamian za bardzo rozsądne pieniądze w stosunku do konkurencji ( BMW X5 M 555 KM ceny od 487.900 zł, Porsche Cayenne Turbo 500 KM ceny od 626.600 zł) otrzymujemy nietuzinkowy, dobrze wyglądający i bardzo mocny samochód, który daje bardzo dużo frajdy z jazdy i jest prestiżowy, niestety dużo pali. W środku jest wszystko co może służyć komfortowi: podgrzewane i wentylowane fotele, podgrzewana kierownica, 19 głośnikowy system audio Harman Kardon z 825 W na pokładzie w standardzie oraz rozbudowana elektryka wszystkiego czym można nią obsłużyć.  Wato też wspomnieć, że model Jeep Grand Cherokee SRT8 jest objęty 2-letnią gwarancją na mechanikę pojazdu, bez limitu przebiegu i 3-letnią gwarancją na lakier nadwozia oraz 7-letnią gwarancją na perforacje blach od daty zakupu. Test Jeep Grand Cherokee SRT8 (468 KM) przeprowadzony w 2012 roku.

PRZYSPIESZENIE


2,1 s
                     5,3 s                     — s

ELASTYCZNOŚĆ



(aut.) 3,9 s   (aut.) 3,3 s

Jeep Grand Cherokee SRT8 silnik

SILNIK

Silnik benzynowy wolnossący, zamontowany wzdłużnie, ośmiocylindrowy w układzie V, 2 zawory na cylinder, z wtryskiem sekwencyjnym wielopunktowym.

 

Pojemność [cm3] 6417
Średnica x skok [mm] 103,9×94,5
Stopień sprężania 10,95
Moc [KM/Obr./min] 468/6250
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 624/4100
Skrzynia biegów 5 biegów, automatyczna
Napęd 4×4
Prędkość maksymalna [km/h] 257

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 11,6

NADWOZIE

Długość [mm] 4846
Wysokość [mm] 1870
Szerokość [mm] 1943
Rozstaw osi [mm] 2914
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1669/1661
Średnica zawracania [m] 11,6
Pojemność bagażnika [l] 457/1554
Zbiornik paliwa [l] 93
Masa własna/ładowność [kg] 2360/589
Masa przyczepy z hamulcem/bez hamulca [kg] 2268/750

PODWOZIE

Zawieszenie przód Wahacze trapezowe, spręż. śrubowe, adaptacyjne amortyzatory
Zawieszenie tył wielowahaczowe, sprężyny śrubowe adaptacyjne amoryzatory
Hamulce przód/tył tarcze went. / tarcze
Ogumienie 295/45 ZR20

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Średnie wg. producenta [l/100 km] 14,1
Średnie testowe średnie/miasto/trasa [l/100 km] 18,6/20,8/16,4
Zasięg [km] 500

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 62,2 dB (A)
100 km/h 66,9 dB (A)
130 km/h 70,1 dB (A)
Hałas na postoju 47,1 dB (A)

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 36,6
Hamulce gorące [m] 35,8