Test Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi AT 4WD (197 KM)

DANE TECHNICZNE Test Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi AT 4WD (197 KM)

Ten duży SUV to nowość koreańskiego producenta. Model jest w sprzedaży od 2012 roku został zaprojektowany zgodnie z nowym stylem koreańskiej marki tzw. Storm Edge o co dokładnie chodzi projektantom ? zapraszamy po odpowiedź do filmu przedstawiającego prezentowany dziś model Hyundai Santa Fe. Nowy model Santa Fe prezentuje się bardzo dobrze, a w stosunku do bliźniaczej konstrukcji Kia Sorento wygląda dużo ciekawiej i bardziej nowocześnie. Porównanie tych dwóch modeli nie jest przypadkowe, związane jest bowiem zarówno ze wspólnym koreańskim rodowodem jak i wspólną płytą podłogową, jednostkami napędowymi czy przekładniami aż po elementy wyposażenia. Modele projektowo dzieli kilka lat.

 

Oba są również bardzo podobne pod względem wymiarów. Nowy model Hyundai Santa Fe nie stara się ukryć swoich obecnych miejskich korzeni i najlepiej czuje się na asfalcie znacznie przebijając pod tym względem swojego poprzednika, można nawet pokusić się o stwierdzenie iż model Santa Fe to bardziej Crossover niż SUV. Przesądza o tym m.in. obniżony do 18,5 cm prześwit oraz skromne kąty natarcia i zejścia wynoszące 16,9o i 21,5o a terenowe atrybuty w postaci dołączanego napędu 4×4, który można zablokować 50:50 do prędkości 30 km/h oraz asystent zjazdu i system wspomagania ruszania pod górę starają się tylko przypomnieć i nawiązać do terenowego pochodzenia modelu. Koreański model jest przedstawicielem nowej i perspektywicznej klasy dużych SUV-ów skierowanych do osób, które mają się w nim czuć pewnie i bezpiecznie. Oferta skierowana jest jednak do osób zamożnych, które mogą pozwolić sobie na większy wydatek finansowy otrzymując model w którym mają się czuć dobrze, pewnie i bezpiecznie a przy okazji który ma być miernikiem ich zasobności i prestiżu. Dodatkowo Santa Fe ma dobrze wyglądać i sprawdzać się pod względem funkcjonalności w ruchu miejskim a opisany wcześniej tylko nieco zwiększony prześwit oraz napęd 4×4 ma pozwolić na jazdę w niezbyt trudnym terenie i poprawić pokonywanie zróżnicowanych dróg. Model ma też dobrze radzić sobie w miejskich korkach oraz dawać poczucie bezpieczeństwa i pewności zawsze gdy tego potrzeba. Jeśli chodzi o wnętrze to jest ono przestronne i dobrze zaprojektowane. Pasażerowie i kierowca mogą się tu czuć bardzo komfortowo za sprawa dużej przestrzenni. Hyundai ma również tylną kanapę z oparciem dzielonym 40:20:40 z regulowanym kątem pochylenia za pomocą dźwigni poręcznie umieszczonej z boku siedzenia. Siedzenia można też przesuwać. Natomiast z przodu kierowca podczas jazdy powinien czuć się dobrze za sprawą foteli zapewniających dobre podparcie ud oraz dzięki zagłówkom ustawianym w dwóch płaszczyznach, nie wspominając o elektrycznym ustawianiu fotela i regulacji lędźwiowej. Konstruktorzy i styliści wykonali kawał dobrej roboty, zegary czy deska rozdzielcza są zaprojektowane tak jak trzeba. Można mieć nieco zastrzeżeń do zbyt przeładowanej kierownicy w której umieszczono 12 przycisków i 2 przełączniki jednak jest to raczej kwestia przyzwyczajenia. Na pewno trzeba przyznać, że deska rozdzielcza jest efektowna i zachowana w stylu typowym dla koreańskiego producenta a połączenie wielu materiałów do tego świetnie ze sobą spasowanych budzi uznanie i zasługuje na pochwałę. Dwa duże okrągłe zegary prędkościomierza i obrotomierza oraz inne instrumenty wyglądają świeżo, nowocześnie i funkcjonalnie, lekki niedosyt pozostawia brak języka polskiego w ustawieniach komputera. Panel z przyciskami po lewej stronie kierownicy jest funkcjonalny i przejrzyście zaprojektowany znajduje się tam m.in. włącznik gniazda AC 220V które umieszczono w bagażniku, pozwala ono na podłączenie urządzeń elektrycznych o napięciu do 220V. System multimedialny Hyundaia również zasługuje na uznanie, jest czytelny i dobrze współpracuje z iPodem umożliwiając szybki dostęp do muzyki z tego urządzenia i posiada możliwość ustawienia języka polskiego. Jeśli chodzi o możliwości transportowe to bagażnik mieszczący 585 l a po złożeniu 1680 l pojemności jest bardzo pojemny a siatki, schowki w podłodze oraz jego płaska powierzchnia stwarzają bardzo dobre możliwości transportu i załadunku sporej ilości bagażu. Problemem Hyundaia Santa Fe jest natomiast słaba widoczność co niestety jest chorobą prawie wszystkich obecnie produkowanych dużych SUV-ów które by poprawić bezpieczeństwo zasłaniają coraz więcej. Na parkingu bardzo pomocna jest kamera cofania i asystent parkowania wykonujący za kierowcę manewr parkowania na przestrzeni niewiele większej od długości auta, wystarczy operować pedałami. Kierowca ze swojego miejsca może mieć kłopot wyczuć gabaryty tego nie małego w końcu  modelu, zbawieniem okazują się seryjne czujniki parkowania i wspomniana wcześniej kamera jednak nadal parkowanie nie jest łatwe i przyjemne. Natomiast podczas jazdy przedni słupek wraz z lusterkiem potrafi zasłonić inne auto szczególnie gdy jest to model o niewielkich gabarytach. Widoczność w przód po przekątnej jest delikatnie mówiąc kiepska. Pod ciekawym i nowocześnie wyglądającym nadwoziem skrywa się sprawdzony silnik diesla z rodziny CRDi o pojemności 2,2 l korzystający z turbodoładowania o mocy 197 KM. Jest to sprawdzona i nowoczesna jednostka, charakteryzująca się wysoką kulturą pracy, szybką reakcją na gaz oraz łatwością nabierania obrotów bez efektu turbo dziury. Warto reż podkreślić, że silnik dobrze współpracuje z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów, która pracuje bez szarpnięć i dobrze reaguje na kickdown. Niestety przy tej mocy rozczarowują nieco osiągi samochodu choć przy wyższych prędkościach moc pozwala na w miarę swobodne wyprzedzanie. Generalnie przy takiej masie samochodu Hyundai prowadzi się lekko i pewnie, chętnie zmienia kierunek jazdy i ma dający się wyczuć układ kierowniczy typu Flex Steer z elektrycznym wspomaganiem (możliwość wyboru trybu pracy z ustawień – Normal, Comfort i Sport). Zawsze niezależnie od ustawienia kierowca ma dobre wyczucie tego co się dzieje z kołami.

W podsumowaniu można stwierdzić, że model Hyundai Santa Fe to udany i ciekawy SUV i jeśli chcesz mieć nowe, ciekawie wyglądające i modne auto to Santa Fe jest ciekawym choć drogim kandydatem segmentu SUV-ów. O końcowym sukcesie tego modelu z pewnością zdecyduje konkurencja no i cena jaką zaproponuje na polskim rynku, choć już dziś widać, że model łatwo na rynku miał nie będzie bo jest drogi i cenę nie rekompensuje ani 5 letnia gwarancja mechaniczną z obowiązkiem przeglądów co 30 tys. km ani bardzo dobre dobre wyposażenie. Oferta Hyundaia ( w wersji podstawowej 197-konny Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi z silnikiem 2.2 l kosztuje od 157.900 zł) jest trudna do przełknięcia pomimo, iż to kawał dobrego samochodu. W tej cenie można poszukać godnego rywala o lepszych parametrach i większym prestiżu choć ostatnio marka Hyundai notuje rosnące zainteresowanie dzięki któremu coraz śmielej może walczyć z konkurencją. Test modelu Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi AT 4WD XL (197 KM) przeprowadzono w 2012 roku.

 

PRZYSPIESZENIE


3,5 s
                       10,2 s                       — s

ELASTYCZNOŚĆ



(aut.) — s      (aut.) — s

 

SILNIK

Silnik turbodiesla, umieszczony z przodu w układzie poprzecznym 16 zaworów, 4 zawory na cylinder, wtrysk bezpośredni

 

Pojemność [cm3] 2199
Średnica x skok [mm] 85,4×96,0
Stopień sprężania 16:1
Moc [KM/Obr./min] 197/3800
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 421/1800
Skrzynia biegów 6 biegów, automatyczna
Napęd 4×4
Prędkość maksymalna [km/h] 190

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,9

NADWOZIE

Długość [mm] 4690
Wysokość [mm] 1675
Szerokość [mm] 1880
Rozstaw osi [mm] 2700
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1628/1639
Średnica zawracania [m] 10,9
Pojemność bagażnika [l] 534/1680
Zbiornik paliwa [l] 64
Masa własna/ładowność [kg] 1843/697
Masa przyczepy z hamulcem [kg] 2500

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Hamulce przód/tył tarcze went./ tarcze
Ogumienie przód i tył 235/55 R19

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Zużycie paliwa wg.producenta miast/trasa/mieszany [l/100 km] 8,8/5,4/6,7
Zużycie paliwa testowe miasto/trasa [l/100 km] 11,1/6,4
Zasięg rzeczywisty [km] 730

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 59,9 dB
100 km/h 64,0 dB
130 km/h — dB
Hałas na zewnątrz/ w kabinie na postoju –/– dB

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 41,3
Hamulce gorące [m] 41,7