Test Ford Ranger 3.0 TDCi (156 KM)

DANE TECHNICZNE Test Ford Ranger 3.0 TDCi (156 KM)

Model Ford Ranger to bardzo popularny samochód typu pickup w Polsce. Model jest w sprzedaży od 2006 roku. Testowany egzemplarz wykorzystuje duże doświadczenie producenta związane z produkcja tego typu pojazdów, który produkuje od wielu lat oprócz Forda Rangera m.in. Forda F150 czy Forda Expedition. Model Ford Ranger to pick-up klasyk, posiadający proste i solidne rozwiązania techniczne, ramę oraz sztywną oś z tył. Konstruktorzy uzbroili Forda Rangera w testowanym modelu w podwójną kabinę oraz pakę o następujących dostępnych wymiarach załadunku szerokość 146 cm wysokość 46 cm i długość 153 cm. Paka o ładowności 1072 kg zmniejsza znacząco wielkość podwójnej kabiny dostępnej dla pasażerów pomimo ogromnych rozmiarów. Jest na tyle wąsko, że trzy standardowe osoby z tył nie usiądą wygodnie. Z przodu jest dużo lepiej kierowca siedzi na nieźle wyprofilowanych fotelach pokrytych skórą, którą połączono z alcantarą. Konsola centralna zachowuje standardy ergonomii. Seryjny model posiada zestaw trzech wskaźników terenowych ( tj. kompas, przechyłomierz i termometr ) wkomponowanych w konsole, wstawki srebrne są kontrowersyjne i raczej nie dodają autu splendoru podobnie jak jaskrawe logo Wildtrak. Testowany egzemplarz posiada silnik turbodiesla common rail o pojemności 2953 cm3 o mocy 156 KM, który generuje moment 380 Nm. Ford Ranger ma stały napęd tylnych kół, bez centralnego dyferencjału. W trudnym terenie po jakim może poruszać się pick-up Forda można wykorzystać reduktor. Natomiast na luźnym podłożu jest dołączany za pomocą dźwigni napęd przednich kół. Niewygodny jest umieszczony pod deska rozdzielczą a nie standardowo między fotelami hamulec pomocniczy, który przy ruszaniu pod górę wymusza dziwną niekomfortową pozycję kierowcy, który dziwnie się schyla. Ford Ranger 3.0 TDCi Wildtrak to solidny i korzystający ze sprawdzonych rozwiązań model pick-upa, zaprojektowany dobrze do zadań przed jakimi postawił go producent ze względu na typ auta. Testowany egzemplarz jest w sprzedaży już od 2006 roku, posiada raczej typowe dla ciężarówek wyposażenie, próżno tu szukać np. świateł ksenonowych czy nawigacji satelitarnej choć brak komputera pokładowego czy tempomatu może zastanawiać tym bardziej, że wysoka cena ( cena 156 konnego turbodiesla Ford Ranger 3.0 TDCi w wersji podstawowej to wydatek minimum 135.546 zł) odbiega od konkurencji i nie rekompensuje jej 2 letnia gwarancja i przeglądy co 20 tys. km. Brakuje też wyraźnie podczas jazdy szosowej z tylnym napędem systemu stabilizacji toru jazdy co skutkować może łatwym doprowadzeniem do poślizgu. Nie przeszkadza to jednak, aby model Ford Ranger, który korzysta z solidności oraz prestiżu marki był jednym z najlepiej sprzedawanych pickupów w Polsce. Test Ford Ranger 3.0 TDCi (156 KM) przeprowadzony w 2011 roku.


PRZYSPIESZENIE


4,4 s
                       11,7 s                       — s

ELASTYCZNOŚĆ


(5 bieg) 12,3 s   (4 bieg) 7,4 s

 

SILNIK

Silnik turbodiesla common rail, umieszczony wzdłużnie, 4 zawory na cylinder.

 

Pojemność [cm3] 2953
Średnica x skok [mm] 96,0×102,0
Stopień sprężania 18,0
Moc [KM/Obr./min] 156/3200
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 380/1800
Skrzynia biegów 5 biegów, manualna
Napęd 4×4
Prędkość maksymalna [km/h] 170

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 12,6

NADWOZIE

Długość [mm] 5075
Wysokość [mm] 1755
Szerokość [mm] 1805
Rozstaw osi [mm] 3000
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1475/1470
Średnica zawracania [m] 12,6
Pojemność bagażnika paka szer./wys./długość [cm] 146/46/153
Zbiornik paliwa [l] 70
Masa własna/ładowność [kg] 1913/1072
Masa przyczepy z hamulcami [kg] 3000

PODWOZIE

Zawieszenie przód wahacze poprzeczne
Zawieszenie tył resory piórowe
Hamulce przód/tył tarcze went. / bębny
Ogumienie 255/60 R18

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Średnie wg. producenta miasto/trasa/ cykl mieszany [l/100 km] 11,7/8,2/9,5
Średnie testowe [l/100 km] 9,6
Zasięg [km]

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 63 dB (A)
100 km/h 70 dB (A)
130 km/h
Hałas na zewnątrz

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 43,9
Hamulce gorące [m] 43,5