Test Ford Focus ST Kombi (250 KM)

DANE TECHNICZNE Test Ford Focus ST Kombi (250 KM)

Model Ford Focus to bardzo popularny samochód, często spotykany na ulicy w Polsce. Jednak testowany egzemplarz Focusa zaskakuje nie tyle ciekawą stylistyką co drapieżną wręcz agresywną charakterystyką, którą dotychczas można było spotkać tylko w samochodach sportowych no i nie kombi. Jak rozpoznać model Nowy Ford Focus ST Turnier czyli kombi ? można to zrobić np. po większym wlocie powietrza w zderzaku z przodu. Producent zastosował w modelu mocny dwulitrowy silnik, który dodatkowo wyposażył w sprężarkę. Nie dziwi takie posunięcie producenta, który chlubnie chce kultywować sportowe emocje i oznaczenie Forda znaczkiem ST mając nadzieję na pozyskanie klientów lubiących adrenalinę i mocne sportowe samochody a potrzebujących przy okazji więcej przestrzeni i pojemności w aucie. Bagażnik Forda jest foremny i pomieści od 490 do 1516 l po złożeniu więc przestrzeń jest nie do pogardzenia. Ford wierzy też w powtórzenie ogromnego sukcesu poprzednich generacji Focusa oraz przyciągnięcie nowych klientów co w tym segmencie będzie nie lada wyzwaniem tym bardziej, że model Ford Focus ST kombi wprawdzie dysponuje świetnym mocnym silnikiem, ale też za odpowiednią nie małą cenę za którą można śmiało szukać ciekawej alternatywy. Auto adresowane jest nie dla wszystkich kierowców i to nie tylko ze względu na cenę to niegrzeczne kombi trzeba po prostu polubić. Deska rozdzielcza modelu jest poprawnie zaprojektowana i wygląda prawie jak w zwykłym Focusie tylko kierownica jest grubsza a na pedałach producent umieścił aluminiowe nakładki. Na szczycie kokpitu pojawiły się też wskaźniki temperatury cieczy chłodzącej, ciśnienia doładowania oraz ciśnienia oleju jak w sportowych samochodach.

Inne też są cyferblaty i czerwona wskazówka szybkościomierza mają wyróżnić wersję ST, szkoda tylko że ucierpiała na tym ich czytelność. Fotele w wersji ST to Recaro, elektrycznie regulowane świetnie trzymające ciało kierowcy na zakrętach choć twarde i wąskie a siedziska mają trochę za wysoko. Generalnie wykończenie i fotele są na dobrym poziomie choć tylna kanapa pomimo możliwości jazdy trzech osób z niewiadomego powodu nie posiada trzeciego zagłówka. Ford Focus ST nie rozpieszcza tez pasażerów z tył gdyż miejsca na nogi jest mniej niż w zwykłym Focusie. Reszta elementów podobnie jak w normalnej wersji Focusa gdzie obsługa wymaga przyzwyczajenia i wypróbowania oraz może być na początku nieco skomplikowana. Testowany egzemplarz posiada dwulitrowy silnik EcoBoost z bezpośrednim wtryskiem korzystający z doładowania o mocy 250 KM, który generuje świetny moment 360 Nm dostępny w zakresie od 1750-4500 obr./min. , który przekłada się na ciągłą i pełna gotowość do szybkiego zrywu i przyspieszenia. Choć motor ma 4 zamiast 5 cylindrów znanych z poprzedniej wersji ST oraz aż o 500 cm3 mniejszą pojemność to dysponuje większą o 25 KM  mocą. Efekt Ford szybko wkręca się na obroty i nie wykazuje oznak słabości dobrze reagując na gaz. Za silnikiem nie nadąża jednak reszta samochodu, bez porządnego mechanizmu różnicowego świetna moc na pierwszych biegach idzie w powietrze nawet gdy asfalt jest suchy a napęd wpływa też na układ kierowniczy. Skrzynia pracująca lekko jest precyzyjna jednak droga jaką musi pokonać kierowca ręką jest zbyt długa jak na prawdziwe auto sportowe. Lepiej spisuje się zawieszenie obniżone od wersji standardowej o 10 mm wraz ze wzmocnionymi stabilizatorami zapewnia dobre prowadzenie i komfort.  Focus ST prowadzi się pewnie i stabilnie przy większych prędkościach jednak dość agresywnie reaguje na zmiany obciążenia przy ostro pokonywanych zakrętach dlatego przydaje się system ESP a najlepiej gdy stawiony jest dodatkowo w tryb sport. Pomimo tego wychodząc z zakrętu należy zawsze pamiętać o delikatnym obchodzeniu się z gazem szczególnie podczas ostrej jazdy do której samochód sam zachęca. Jak na moc którą auto dysponuje wynik spalania tj. 14 l na 100 km w mieście wygląda nie najgorzej można go znacznie poprawić jadąc na trasie ze stała prędkością bez nagłych przyspieszeń i zmian prędkości. Testowany egzemplarz jest w sprzedaży od 2012 roku, posiada dobre wyposażenie w wersji podstawowej które można dodatkowo dozbroić wieloma opcjami i elementami. Model cechuje ponadto mocny i nietuzinkowe silnik. Kupując Forda Focusa w salonie należy się cieszyć dobrym wyposażeniem i oryginalnym modelem, ale ceną już mniej (cena 250 konnego doładowanego benzyniaka w wersji podstawowej to wydatek minimum 119.100 zł), a na dodatek liczne opcje dodatkowe bardzo kuszą kupujących zwiększając jednocześnie cenę. Ford daje na model Ford Focus ST Kombi 2 lata gwarancji mechanicznej wraz z obowiązkiem przeglądów co 20 tys. km. Test Ford Focus ST Kombi (250 KM) przeprowadzony w 2012 roku.


PRZYSPIESZENIE


3,0 s
                       6,7 s                      — s

ELASTYCZNOŚĆ


(6 bieg) 7,8 s   (4 bieg) 4,6 s


Silnik Ford Focus ST

Silnik Ford Focus ST

SILNIK

Silnik benzynowy doładowany, umieszczony z przodu w układzie poprzecznym, 4 zawory na cylinder, wtrysk bezpośredni.

 

Pojemność [cm3] 2000
Średnica x skok [mm] 87,5×83,1
Stopień sprężania 9,3
Moc [KM/Obr./min] 250/5500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 360/1750-4500
Skrzynia biegów 6 biegów, manualna
Napęd przód
Prędkość maksymalna [km/h] 248

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 12,0

NADWOZIE

Długość [mm] 4556
Wysokość [mm] 1505
Szerokość [mm] 1823
Rozstaw osi [mm] 2648
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1544/1534
Średnica zawracania [m] 12,0
Pojemność bagażnika [l] 490/1516
Zbiornik paliwa [l] 55
Masa własna/ładowność [kg] 1461/564
Masa przyczepy z hamulcami [kg]

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Hamulce przód/tył tarcze went. / tarcze
Ogumienie 235/40 R18 Y

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Wg.producenta miasto/trasa/mieszany [l/100 km] 9,9/5,6/7,2
Średnie testowe miasto/trasa [l/100 km] 14,1/7,7
Zasięg [km] 500

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 60,0 dB (A)
100 km/h 64,8 dB (A)
130 km/h —    dB (A)
Hałas na zewnątrz na postoju —    dB (A)

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 36,2
Hamulce gorące [m] 36,0