Test Ford Focus 1.0 EcoBoost (125 KM)

DANE TECHNICZNE Test Ford Focus 1.0 EcoBoost (125 KM)

Model Ford Focus to bardzo popularny samochód, często spotykany na ulicy w Polsce. Testowany egzemplarz Focusa zaskakuje nie tyle ciekawą stylistyką co zaawansowaną techniką, którą dotychczas można było spotkać tylko w samochodach wyższych klas. Jako ciekawostkę producent zastosował innowacyjny trzycylindrowy silnik, który zdobył niedawno zaszczytny tytuł silnik roku 2012 i ma w przyszłości zastąpić wysłużony najsłabszy dostępny silnik 1.6 Duratec. Nie dziwi takie posunięcie producenta, który ma nadzieje na pozyskanie klientów spoglądających z niepokojem na rosnące ceny paliwa. Ford wierzy też w powtórzenie ogromnego sukcesu poprzednich generacji Focusa oraz przyciągnięcie nowych klientów co w tym segmencie będzie nie lada wyzwaniem. Auto kusi nowoczesnymi systemami zwiększającymi bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Konstruktorzy uzbroili Focusa w wiele nowinek m.in. w system rozpoznawania znaków, system wspomagania parkowania, asystenta pasa ruchu, asystenta kierowcy i inne. Auto adresowane jest dla wszystkich kierowców a jego stylistyka może się podobać. Deska rozdzielcza modelu jest poprawnie zaprojektowana choć trudno tu szukać uporządkowania, harmonii i ładu. Generalnie wykończenie i fotele są na dobrym poziomie ale obsługa wymaga przyzwyczajenia i wypróbowania oraz może być na początku nieco skomplikowana. Testowany egzemplarz posiada silnik 1.0 EcoBoost korzystający z doładowania o mocy 125 KM, który generuje wystarczający do sprawnego poruszania się moment 170 Nm i wyróżnia się dobrą kultura pracy oraz oszczędnym spalaniem. Warto tu dodać, iż niewielkiej pojemności silnik staje na wysokości zadania a dzięki funkcji over boost potrafi wygenerować chwilowe aż 200 Nm momentu. Jeszcze do niedawna jednostki trzycylindrowe budziły uśmiech i politowanie u kierowców, jednak w tym przypadku nic bardziej mylnego. Mała sprężarka nieźle radzi sobie z tym niewielkim silnikiem, choć trochę czuć pewną bezwładność silnika, którą wynagradza dobrze dopracowana akustyka i brak wibracji. W silniku udało się uzyskać minimalne straty wewnętrzne. Kolektor wydechowy został zintegrowany z głowicą co przyspiesza rozgrzewanie, osiągające do 248.000 obr/min turbo potrafi znieść do 1050oC i m.in. dlatego silnik może pracować na ubogiej mieszance , oszczędzając zużycie paliwa. Focus to ciekawy i dobrze przemyślany model, zaprojektowany z rozmachem który zapewni pasażerom wygodną podróż choć z tył mogłoby być więcej miejsca na nogi, jest też troszkę nisko i wąsko. Testowany egzemplarz jest w sprzedaży od 2012 roku, posiada niezłe wyposażenie nawet w wersji podstawowej które można doskonale dozbroić wieloma opcjami i elementami których nie znajdziemy u konkurencji. Model cechuje ponadto ciekawy oszczędny silnik. Kupując Forda Focusa w salonie należy się cieszyć dobrym wyposażeniem i rozsądnym spalaniem, a ceną już mniej (cena 125 konnego doładowanego benzyniaka w wersji podstawowej to wydatek minimum 70.300 zł), a na dodatek liczne opcje dodatkowe bardzo kuszą kupujących zwiększając jednocześnie cenę. Ford daje na model Ford Focus 1.0 EcoBoost 2 lata gwarancji mechanicznej wraz z obowiązkiem przeglądów co 20 tys. km. Test Ford Focus 1.0 EcoBoost (125 KM) przeprowadzony w 2012 roku.

PRZYSPIESZENIE


3,6 s
                      11,4 s                      20,1 s

ELASTYCZNOŚĆ


(4/5/6 bieg) 11,1/14,0/18,1 s   (4/5/6 bieg) 9,8/12,7/17,1 s


Ford Focus silnik 1.0 EcoBoost

SILNIK

Silnik benzynowy doładowany, trzycylindrowy umieszczony z przodu w układzie poprzecznym, 4 zawory na cylinder, wtrysk bezpośredni.

 

Pojemność [cm3] 999
Średnica x skok [mm] 71,9×82,0
Stopień sprężania 10,0
Moc [KM/Obr./min] 125/6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 170/1500-4500
Skrzynia biegów 6 biegów, manualna
Napęd przód
Prędkość maksymalna [km/h] 193

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 11,0

NADWOZIE

Długość [mm] 4358
Wysokość [mm] 1484
Szerokość [mm] 1823
Rozstaw osi [mm] 2648
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1559/1549
Średnica zawracania [m] 11,0
Pojemność bagażnika (5/2) osoby [l] 316/1101
Zbiornik paliwa [l] 55
Masa własna/ładowność [kg] 1279/621
Masa przyczepy z hamulcami [kg]

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Hamulce przód/tył tarcze went. / tarcze
Ogumienie 225/45 R17

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Wg.producenta miasto/trasa/cykl.miesz. [l/100 km] 6,3/4,2/5,0
Średnie testowe miasto/trasa [l/100 km] 8,0/6,3
Zasięg [km] 760

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 61,8 dB (A)
100 km/h 65,8 dB (A)
130 km/h 69,0 dB (A)
Hałas na zewnątrz na postoju 35,0 dB (A)

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne nieobciążony [m] 37,9
Hamulce gorące obciążony [m] 37,9