Test Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium (100 KM)

DANE TECHNICZNE Test Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium (100 KM)

Model Ford Fiesta to popularny miejski samochód, często i chętnie kupowany prze klientów na całym świecie. W swoim ostatnim wcieleniu produkowany jest już od 2008 roku, jednak nie spieszno mu z jakimiś dużymi zmianami, wszystko za sprawą niezłej sprzedaży widać, że sylwetka dzielnie walczy z upływającym czasem i podąża za zmianami mody i nadal jest atrakcyjnie postrzegana prze kupujących. Jednak dokonane ostanie zmiany mają pomóc modelowi walczyć z młodszą agresywnie atakująca konkurencją. Nowy design najbardziej zauważalny jest z przodu w postaci całkiem nowego wlotu powietrza nawiązującego do Aston Martina. Zastosowanie przez projektantów chromowane listwy elegancji a światła do jazdy dziennej z LED-owym wkładem dodają dodatkowo szyku. Warto też nadmienić, że LED-owe światła do jazdy dziennej są wyposażeniem standardowym wersji Ford Fiesta Titanium. Zmodernizowane są również obręcze i wkłady tylnych lamp. Co jeszcze się zmieniło ? Oprócz sylwetki i zmian opisanych powyżej Ford Fiesta ma nowe wnętrze. Pojawił się nowy atrakcyjny kokpit. Górę deski pokrywa nowe miękkie tworzywo zmieniono panel radia z wymagającym przyzwyczajenia zestawem przycisków, które są niewielkie. Całość jest przemyślana i wygląda szykownie. Umiejscowiona za dźwignia biegów regulacja wentylacją została ciekawie wkomponowana i jest niewielkich rozmiarów oraz wymaga przyzwyczajenia i nauki obsługi. Główny wyświetlacz na pierwszy rzut oka wydaje się mały choć po bliższym kontakcie okazuje się w pełni funkcjonalny i wystarczający do sprawnej obsługi i regulacji.

Nową Fiestę po liftingu można wyposażyć w nowe ciekawe aplikacje jak system sterowania głosowego SYNC ( np. wzywa służby ratownicze po wypadku) oraz funkcję MYKEY, która umożliwia ustawić dla jednego z kluczyków ograniczenie prędkości lub uniemożliwić odłączenie ESP. Zapytacie po co takie wynalazki ? otóż w krajach UE model jest często drugim lub trzecim samochodem w rodzinie wykorzystywany na zakupy jak i użyczany dzieciom i te funkcje zdają się być idealne dla naszych pociech lubiących szybką jazdę. Jeśli mamy żonę o zapędach rajdowca i nie idącymi w ślad za tym umiejętnościami system ten też może być pomocny ;-). Ciekawie prezentuje się też wykorzystane podświetlenie wskaźników i aranżacja miejsca w środku gdzie godne wspomnienia są szerokie kieszenie boczne w przednich drzwiach oraz przegródki w tunelu środkowym. Kierowca prowadzący nową Fiestę będzie się czuł dobrze za sprawą foteli dobrze trzymających pomimo nieco wąskich oparć ponadto dobrze wyprofilowanych. Miejsce za kierownicą Fiesty pomaga też optymalnie dobrać dwupłaszczyznowa regulacja kierownicy a poprowadzona wysoko linia dachu zapewnia dużo przestrzeni i miejsca nawet osobom wysokim i to zarówno z przodu jak i z tył. Pasażerowie tylnej kanapy nie powinni tez narzekać na brak miejsca nad głową chyba że na miejsce w okolicy kolan gdzie trochę go brakuje. W podróży bagażnik o pojemności 281 l i pełnowymiarowe koło ma zapewnić komfort gdyż to dobry wynik w tej klasie samochodów jednak można mieć uwagi do bagażnika po jego rozłożeniu z powodu powstającego niepraktycznego progu, na pocieszenie Ford sprzedaje wkładkę wyrównująca podłogę niwelująca problem. Ford Fiesta jest dobrze sportowo i twardo zestrojony i świetnie prowadzi się na zakrętach oraz posiada precyzyjny elektryczny układ kierowniczy dostosowany do zmian zapewniający wiele frajdy na dobrej drodze przy pokonywaniu zakrętów. W sumie niezły kompromis pomiędzy komfortem a dobrymi właściwościami jezdnymi. Testowany egzemplarz posiada chwalony w świecie motoryzacji najnowszy silnik koncernu Ford benzynowy turbodoładowany trzycylindrowy silnik o pojemności zaledwie 999 cm3 który generuje niezłą moc 100 KM. Zgodnie z założeniami ma on pozwolić na swobodne przemieszczanie się a przy okazji co mu się w pełni udaje ma być oszczędnym, choć spalanie jest nieco wyższe od bardzo obiecujących deklaracji producenta. Silnik jest dynamiczny a jego dźwięk nie jest natarczywy dobrze pracująca i precyzyjna, 5-biegowa skrzynia biegów też pozostawia dobre wrażenie. Moment podniesiony przez sprężarkę do 170 Nm w zakresie obrotów 1400-4000 wykorzystuje modne ostatnio rozwiązanie w duchu downsizingu, które się sprawdza i pozwala by Fiesta bezpiecznie i bezproblemowo  wyprzedzała, warto też wspomnieć o dobrych i gotowych do akcji hamulców. Ford Fiesta po ostatnim liftingu to ciekawy i dobrze przemyślany model który pomimo kilkuletnich rozwiązań stanowi nadal ciekawą propozycję a ze zaktualizowanymi elementami wyposażenia może śmiało walczyć z najnowszą konkurencją. Lista dodatkowych opcji wzbogaciła się o układ awaryjnego hamowania z niskich prędkości ACTIVE CITY STOP ( do 30 km/h) czy wspomniane wcześniej systemy SYNC i MYKEY. Model nie jest tani ( w wersji podstawowej z silnikiem 1.0 EcoBoost 100 KM to wydatek minimum 52.500 zł ) w zamian za którą otrzymujemy solidny pozbawiony uciążliwych mankamentów samochód korzystający ze sprawdzonych rozwiązań producenta oraz 2 letnią gwarancją mechaniczną z obowiązkiem przeglądów co 20 tys. km. Cenę jednak łatwo zwiększyć za sprawą dostępnych i kuszących licznych opcji dodatkowych w postaci np. klimatyzacji automatycznej, systemu nawigacji, dostępu bezkluczykowego, podgrzewanych foteli i wielu wielu innych. Test Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium (100 KM) przeprowadzony w 2013 roku.


PRZYSPIESZENIE


3,5 s
                       10,5 s                       — s

ELASTYCZNOŚĆ



(5 bieg) 14,8 s   (4 bieg) 10,6 s

Silnik Ford Fiesta EcoBoost 1.0

SILNIK

Silnik benzynowy turbo, umieszczony z przodu w układzie poprzecznym, 3 cylindrowy, 4 zawory na cylinder, z wtryskiem bezpośrednim.

 

Pojemność [cm3] 999
Średnica x skok [mm] 71,9×82,0
Stopień sprężania 10
Moc [KM/Obr./min] 100/6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 170/1400
Skrzynia biegów 5 biegów, manualna
Napęd przód
Prędkość maksymalna [km/h] 180

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,8

NADWOZIE

Długość [mm] 3969
Wysokość [mm] 1495
Szerokość [mm] 1722
Rozstaw osi [mm] 2489
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1493/1480
Średnica zawracania [m] 10,8
Pojemność bagażnika [l] 281/965
Zbiornik paliwa [l] 42
Masa własna/ładowność [kg] 1026/529
Masa przyczepy z hamulcem [kg] 900

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPherson
Zawieszenie tył oś. zespolona
Hamulce przód/tył tarcze went. / bębny
Ogumienie 195/50 R16

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Fabryczne zużycie paliwa [l/100 km] średnie 4,5/trasa 3,7/ miasto 5,9
Średnie testowe [l/100 km] miasto 7,9/trasa 5,5/średnio 6,2
Zasięg [km] 670

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 59 dB (A)
100 km/h 64 dB (A)
130 km/h — dB (A)
Hałas na zewnątrz przejazd / w kabinie na postoju –dB/– dB (A)

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 35,9
Hamulce gorące [m] 35,9