Test Fiat Punto Evo 1.4 Multiair (105 KM)

DANE TECHNICZNE Fiat Punto Evo 1.4 Multiair (105 KM)

Model Fiat Punto to bardzo popularny w Polsce samochód. Model pojawił się w sprzedaży w 2009 roku i święcił triumfy sprzedaży w klasie aut miejskich w następnych latach. Testowany egzemplarz wykorzystuje doświadczenie producenta związane z produkcja tego typu pojazdów. Konstruktorzy uzbroili Fiata w testowanym modelu w ciekawą dynamiczną sylwetkę, która spodobała się klientom. Projektanci przyłożyli się też do wnętrza, które jest ciekawie zaprojektowane i korzysta z niezłych materiałów interesująco  zestawionych kolorystycznie. Uroda dwuwarstwowej i dwukolorowej deski rozdzielczej jest atrakcyjna, tym bardziej że np. czerwone tworzywo jest perforowane i przypomina trochę skórę. Natomiast czarno–czerwona deska rozdzielcza odpowiada tej samej kolorystyce tapicerki. Gumowe pasy w kolorze czerwonym na czerwonych siedziskach i oparciach foteli nie tylko zmniejszają ryzyko ślizgania się, ale bardzo dobrze wyglądają. Konsola centralna jest efektowna a co najważniejsze zachowując standardy ergonomii i prostą obsługę, brawo za komputer w polskim języku. We wnętrzu jeśli chodzi o tą klasę aut nie jest źle,  275 l bagażnik jest też do zaakceptowania. Silnik MultiAir wyróżnia się elektrohydraulicznym sterowaniem zaworów pozwalającym dostosować ich prace w zależności od obciążenia silnika. Testowany egzemplarz posiada doładowany silnik benzynowy MultiAir o pojemności 1368 cm3 i mocy 105 KM, który generuje moment 130 Nm uzyskiwany od 4000 obr. Trochę szkoda, bo silnik jest dynamiczny dopiero po lekkim wkręceniu go na obroty lub redukcji biegu przestaje być ospały i zaczyna ładnie ciągnąć. Skrzynia 6 biegowa dobrze współgra z silnikiem i pozwala na trasie zmniejszyć zużycie paliwa i hałas. Silnik Fiata Punto Evo 1.4 16V MultiAir trzeba też pochwalić za bardzo cichą pracę i spalanie łatwe do zaakceptowania. Testowany egzemplarz jest w sprzedaży już od 2009 roku, posiada słabe standardowe wyposażenie, które jednak łatwo można uzupełnić, choć podraża ono znacznie cenę samochodu w przypadku bardziej wyszukanych elementów wyposażenia jak nawigacja, tempomat, czujniki parkowania, szklany dach czy podgrzewane fotele lub tapicerka skórzana. Jeśli chodzi o prowadzenie i zachowanie na drodze model Evo nie rozczarowuje ani nie zachwyca, ot złoty środek stawki układ kierowniczy jest precyzyjny. Cena Punto Evo nie jest wysoka choć wyposażenie podstawowe słabe ( 105 konny model Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Dynamic w wersji podstawowej to wydatek minimum 55.490 zł) a uzyskanej po doposażeniu sporej ceny Evo nie rekompensuje 3 letnia gwarancja i przeglądy co 30.000 km. Dobrze wyglądający model Fiata Punto wraz z bardzo bogatą siecią serwisową był jednym z najlepiej sprzedawanych aut kompaktowych po debiucie w 2009 roku choć na ogół sprzedawały się auta tańsze – gorzej wyposażone i ze słabszymi silnikami.  Test Fiat Punto Evo 1.4 Multiair (105 KM) przeprowadzony w 2011 roku.


PRZYSPIESZENIE


3,3 s
                       11,4 s                       — s

ELASTYCZNOŚĆ


(5/6 bieg) 19,1/25,1 s   (4 bieg) 12,8 s

 

SILNIK

Silnik benzynowy doładowany, umieszczony poprzecznie z przodu, 4 zawory na cylinder, wtrysk wielopunktowy.

 

Pojemność [cm3] 1368
Średnica x skok [mm] 72,0×84,0
Stopień sprężania 10,8
Moc [KM/Obr./min] 105/6500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 130/4000
Skrzynia biegów 6 biegów, manualna
Napęd przód
Prędkość maksymalna [km/h] 185

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,9

NADWOZIE

Długość [mm] 4065
Wysokość [mm] 1490
Szerokość [mm] 1687
Rozstaw osi [mm] 2510
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1473/1466
Średnica zawracania [m] 10,9
Pojemność bagażnika [l] 275/1030
Zbiornik paliwa [l] 45
Masa własna/ładowność [kg] 1075/470
Masa przyczepy z hamulcami [kg]

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna
Hamulce przód/tył tarcze went. / bębny
Ogumienie 195/55 R16

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Średnie wg. producenta miasto/trasa/cykl mieszany [l/100 km] 7,5/4,7/5,7
Średnie testowe miast/trasa [l/100 km] 7,8/5,8
Zasięg [km] 662

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 56,6 dB (A)
100 km/h 64,7 dB (A)
130 km/h
Hałas na zewnątrz

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 38,1
Hamulce gorące [m] 39,0