Test Fiat Panda III 1.2 Lounge (69 KM)

DANE TECHNICZNE Test Fiat Panda III 1.2 (69 KM)

Model Fiat Panda w swojej trzeciej odsłonie jest samochodem, który ma za zadanie kontynuację uznania w oczach rodzimych klientów jakiej dorobił się poprzednik robiąc wielką karierę zarówno w Polsce jak i na świecie. Testowany egzemplarz to najnowsze trzecie wcielenie Fiata Pandy, który zyskał poprzednimi modelami akceptację i przychylność kierowców w Polsce. Sylwetka przypomina poprzednika jednak jest dużo bardziej dynamiczna i z pewnością może się podobać. Niestety w tej klasie samochodów ostatnio nasiliła się mocno konkurencja. Obecnie nie można być tylko poprawnym trzeba być bardzo dobrym, gdyż Pandzie przybyło bardzo dobrych i prestiżowych konkurentów w postaci np. modelu VW Up! czy bliźniaczej Skody Citigo. Wysoko zaprojektowane nadwozie Pandy ma swoich zwolenników jak i przeciwników natomiast na pewno taki projekt rzutuje na wysokie charakterystyczne fotele czy drążek zmiany biegów umieszczony na podwyższeniu inaczej niż zwykle przyzwyczajeni są kierowcy. Wnętrze to mocny punkt małego Fiata, jest dużo lepsze i ciekawsze niż w starym modelu. Deska rozdzielcza nowego Fiata Pandy jest elegancka i ładnie wykończona. Zegary są w miarę czytelne i jest możliwość regulacji intensywności ich podświetlenia. Rozmieszczenie pokręteł do regulacji mogłoby być bardziej uporządkowane, ale nie można narzekać może tylko na pokrętła i przełączniki w kierownicy. Troszkę też jest przekombinowany i wymagający przyzwyczajenia system informacji wyświetlany między zegarami a którego obsługa wymaga operowania małymi niewygodnymi przyciskami na kierownicy oraz konsoli środkowej czy guzikiem na dźwigience wycieraczek. Mimo krótkich siedzisk i twardych zagłówków siedzi się w Pandzie i podróżuje dość przyjemnie. Pomaga w tym trzymanie boczne foteli oraz podparcie odcinka lędźwiowego. Nawet z tył ilość miejsca na stopy i głowę wygląda dobrze trochę gorzej z kolanami. Dzielona tylna kanapa nie tworzy płaskiej podłogi z bagażnikiem którego pojemność 225 l a po rozłożeniu 870 l wydaje się w tej klasie niezłym wynikiem. Można też po dopłacie 1000 zł zmienić małego Fiata z wersji 4 osobowej w wersje 5 osobową. Fiat Panda jeździ lepiej od poprzednika choć nadal ze względu na wysokie nadwozie jest mocno podatny na silny wiatr boczny. Inżynierom udało się też nieco ograniczyć przechyły nadwozia na zakrętach czy bujanie po szybkiej zmianie pasa ruchu, które to były dużym mankamentem poprzedniego modelu. Model ma też niewielką 9,3 m średnicę zawracania pomagającą przy manewrach na miejskich parkingach w mieście. Układ jezdny dobrze znosi nierówności których na polskich drogach niestety nie brakuje. Model w testowanej czterocylindrowej 69-konnej wersji z silnikiem benzynowym 1,2 l dostępny od 2012 roku  kosztuje od 37.400 zł, a nabywca dostaje 2 letnią gwarancję mechaniczną z obowiązkiem przeglądów co 30.000 km. Wyposażenie standardowe obejmuje dużo elementów poprawiających komfort użytkowania czy bezpieczeństwo jak chociażby: klimatyzacje manualną, komputer pokładowy, centralny zamek, elektryczne sterowanie szyb z przodu, poduszki czołowe i kurtyny itp. Jednak pozostaje też sporo pozycji z wyposażenia za które niestety musimy dopłacić zwiększając cenę wyjściową samochodu np. : system nawigacji, lakier metalik, podgrzewane lusterka, poduszki boczne, ESP, klimatyzację automatyczną i inne. Fiat Panda w testowanym modelu posiada znany czterocylindrowy, ośmiozaworowy silnik z wtryskiem wielopunktowym. Posiadając dobrze zestopniowywaną przekładnię silnik wystarcza do sprawnego poruszania się po mieście nie spalając przy tym zbyt dużo paliwa. Test Fiat Panda III 1.2 Lounge (69 KM) przeprowadzony w 2012 roku.


PRZYSPIESZENIE


4,4 s
                      14,9 s                      — s

ELASTYCZNOŚĆ



(5 bieg) 26,1 s    (4 bieg) 14,7 s

SILNIK

Silnik benzynowy 4-cylindrowy, 8 zaworowy w układzie poprzecznym z wtryskiem wielopunktowym.

 

Pojemność [cm3] 1242
Średnica x skok [mm] 70,8×78,9
Stopień sprężania  11,1
Moc [KM/Obr./min] 69/5500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 102/3000
Skrzynia biegów 5 biegów, manualna
Napęd przód
Prędkość maksymalna [km/h] 164

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 9,3

NADWOZIE

Długość [mm] 3650
Wysokość [mm] 1550
Szerokość [mm] 1640
Rozstaw osi [mm] 2300
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1409/1407
Średnica zawracania [m] 9,3
Pojemność bagażnika [l] 225/870
Zbiornik paliwa [l] 37
Masa własna/ładowność [kg] 940/500
Masa przyczepy [kg]

PODWOZIE

Zawieszenie przód kol. McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Hamulce przód/tył tarcze went. / bębny
Ogumienie 175/65 R 14

SPALANIE

Dane producenta miasto/trasa/średnio [l/100 km] 6,7/4,3/5,2
Maksymalne [l/100 km]
Testowe miasto/trasa [l/100 km] 7,0/5,4
Zasięg [km]

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h ( 3 bieg) 60,5 dB (A)
100 km/h ( 4 bieg ) 67,1 dB (A)
130 km/h ( 5 bieg ) — dB (A)
Hałas na zewnątrz — dB (A)

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 41,3
Hamulce gorące [m] 41,7