Test BMW M135i (320 KM)

DANE TECHNICZNE Test BMW M135i (320 KM)

Model BMW serii 1 to tylnonapędowy kompakt, a jego odmiana M135i posiadająca 320 KM to jeden z najbardziej szalonych dostępnych obecnie modeli kompaktowych na rynku. BMW serii 1 jest obecnie najmniejszym modelem tej marki i wraz z niewielkim rozmiarem jest to też jeden z najzwinniejszych modeli. Obecny prezentowany model BMW to już druga generacja, która debiutowała w 2011 roku jednak producent nie spoczął na laurach i ciągle rozwija jej gamę wprowadzając nowinki i ulepszenia np. w postaci nowych ciekawych wersji silnikowych. Samochód posiada w swoim oznaczeniu magiczny symbol M, co dla wszystkich interesujących się motoryzacją oznaczać może tylko jedno – gwarancję emocji i mocy. Samochód dołączył do serii M Performance nieco słabszych niż topowe odmiany M jednak nadal bardzo mocnych modeli o typowo sportowym charakterze. Jak wygląda i czym się wyróżnia model BMW M135i od zwykłej serii 1 ? Wersja M135i oprócz charakterystycznego znaczka z literą M z tył wyróżnia się na tle gamy modeli BMW serii 1 innymi zderzakami i felgami, niebieskimi zaciskami hamulców montowanymi w najmocniejszych odmianach, szarymi obudowami lusterek oraz obramowaniem szyb. Model BMW M135i posiada też gustowne aluminiowe progi z oznaczeniem modelu a tylny zderzak posiada nakładkę udającą dyfuzor spod której widać dwie końcówki układu wydechowego. Wszystkie te elementy znamionują emocje i są symbolem szaleństwa którego ukoronowaniem jest jednostka napędowa, gdyż pod maską pracuje 3 litrowy sześciocylindrowy motor wykorzystujący turbo o mocy 320 KM. Montaż tak mocnej jednostki napędowej w kompakcie wydaje się być szaleństwem, i tak jest w rzeczywistości. Napęd na tył wykorzystujący 450 Nm momentu obrotowego, który dostępny jest od 1300 do 4500 obr/min powoduje iż jego tył ciągle próbuje wyprzedzić jego przód. Z pomocą przychodzi wówczas elektroniczny układ kontroli stabilności ( DSC ) jednak gdy poruszamy się po śniegu i lodzie co często zdarza się np. zimą kontrolka systemu DSC miga praktycznie cały czas a po wyłączeniu systemu kierowca zmuszony jest do ciągłej walki z ogromną nadsterownością.

Zbyt agresywne obchodzenie się z gazem lub opóźniona o ułamek sekundy kontra kierownicy potrafi wówczas auto wprowadzić w piruet a kierowca traci kontrolę nad pojazdem. Natomiast latem na suchej nawierzchni i w sprzyjających warunkach pogodowych M135 i zachwyca przyczepnością i prowadzeniem, a po wyłączeniu DSC można poruszać się z dużą frajdą efektownymi poślizgami choć ich kontrola wcale nie jest łatwa i dobrze jest mieć doświadczenie z taką mocą w aucie i tym sposobem poruszania się. Jedynka prowadzi się pewnie również na zakrętach dzięki zamontowaniu silnika nieco z tył w głąb komory silnika za przednią osią co sprawia, iż model BMW Mi135 posiada optymalny rozkład mas pomiędzy osie.  Model jest bardzo zwrotny dzięki uwolnieniu kół przednich od konieczności napędzania samochodu. Ważna rolę odgrywa również sportowy układ kierowniczy, którego zmienne przełożenia umożliwiają pokonywanie zakrętów bez zdejmowania rąk z kierownicy. Pomocny w szybkiej sportowej jeździe jest też bardzo dobry automat o ośmiu przełożeniach umożliwiający sekwencyjną zmianę biegów przy pomocy łopatek przy kierownicy, szkoda tylko że automatyczna skrzynia jest tak droga choć to majstersztyk zmieniający niezwykle szybko i pewnie biegi. Model nie będzie bardzo popularnym samochodem, często spotykany na ulicy ze względu na swoją cenę w wersji podstawowej wynoszącą minimum 173500 zł. Jednak testowany egzemplarz BMW M135i zaskakuje nie tyle oryginalną stylistyką co bardzo drapieżną, agresywną charakterystyką, którą dotychczas można było spotkać tylko w wybranych elitarnych samochodach sportowych. Nie dziwi też oznaczenie modelu przez producenta, który chlubnie chce kultywować sportowe emocje poprzez oznaczenie BMW znaczkiem M mając nadzieję na pozyskanie klientów lubiących adrenalinę, wyzwania i mocne sportowe samochody nad którymi trzeba nauczyć się panować by w pełni je okiełznać. BMW wierzy w przyciągnięcie nowych klientów osiągami, prestiżem jakością wyposażenia i wyposażenia oraz wieloletnią legendą zamkniętą w oznaczeniu modelu symbolem M choć będzie to wyzwanie bo model BMW M135i wprawdzie dysponuje świetnym mocnym silnikiem, ale też za odpowiednią nie małą cenę za którą można śmiało szukać ciekawej alternatywy i chociażby np. większego samochodu. Auto adresowane nie jest dla wszystkich kierowców i to nie tylko ze względu na cenę, ten niezwykle niegrzeczny sportowy kompakt trzeba po prostu polubić. Dla wszystkich, którzy są zdania, iż przeniesienie mocy 320 KM na tylne koła pozbawione jest sensu i stanowi zbyt duże wyzwanie dla kierowcy dobrą propozycją może być model BMW M135i xDrive oferujący lepszy napęd 4×4 i pomimo wyższej ceny dodatkowo drogą skrzynię sportową w standardzie.
Deska rozdzielcza modelu jest elegancka i wyróżnia się ergonomią , a kierownica jest dobrze wyprofilowana i pewnie leży w dłoniach kierowcy. Ciekawie jest też rozwiązana kwestia sportowych ustawień samochodu, gdyż przełącznikiem na konsoli centralnej można zmienić charakter auta. Mamy do wyboru kilka trybów, np. w trybie Sport układ kierowniczy i pedał gazu stają się bardzie czułe, a gdy auto posiada opcjonalne zawieszenie i sportową automatyczna przekładnię, staje się sztywniejsze i zmienia biegi szybciej. Ustawienie programu Sport+ jeszcze bardziej podkręca i wyostrza sportowe nastawienie i zachowanie modelu. Gdy natomiast zależy nam spokojnej jeździe tryb Eco Pro zmienia charakterystykę pojazdu i nastaw ułatwiając zaoszczędzić paliwo. Co ciekawe tak mocy silnik posiadający sportową charakterystykę może wówczas zaimponować kultura pracy, ciszą i co jest dużym zaskoczeniem potrafi zaimponować oszczędnością w zużyciu paliwa. Spokojna jazda w długiej trasie zaskoczy niejednego kierowcę model BMW M135i pomimo 320 KM potrafi bowiem zadowolić się spalaniem na poziomie 6,5-7 l na 100 km. W mieście spokojna jazda pozwala nie przekroczyć 10-11 l na 100 km, ale wykorzystanie w pełni możliwości samochodu i agresywne operowanie gazem może bez problemu podwoić ten dobry rezultat. Bagażnik BMW może pomieści od 360 do 1150 l po złożeniu więc przestrzeń jest nie do pogardzenia. Na pochwałę zasługują bardzo wygodne i doskonale podtrzymujące kierowcę na zakrętach fotele, które dodatkowo posiadają duże możliwości regulacyjne łącznie z długością siedziska. Gdy właściciel nie ma ochoty na sportową jazdę lub chce od niej chwilowo odpocząć topowy model BMW serii 1 potrafi być zaskakująco wygodna i stając się świetnym samochodem w długiej podróżny. Jednaj tego typy samochody kupuje się w całkiem innym celu.
Testowany egzemplarz jest w sprzedaży od 2013 roku, posiada przyzwoite wyposażenie w wersji podstawowej, które można dodatkowo dozbroić wieloma opcjami i elementami praktycznie wszystkimi jakimi dysponują obecne samochody, choć przy tak wygórowanej cenie i topowym w końcu modelu producent mógł zaoferować nieco bogatsze wyposażenie w standardzie dopłata za automatyczna klimatyzację (3517 zł) i ksenony (4722 zł) wydaje się być lekką przesadą. Model cechuje przede wszystkim bardzo mocny i nietuzinkowe silnik. Kupując BMW M135 i w salonie należy się cieszyć oryginalnym modelem posiadającym magiczny znaczek M, ale jak już wspominaliśmy ceną już mniej (cena 320 konnego doładowanego benzyniaka BMW M135 i w wersji podstawowej to wydatek minimum 173.500 zł), a na dodatek liczne opcje dodatkowe bardzo kuszą kupujących zwiększając jednocześnie szybko końcową cenę. Producent daje na model BMW M135i 5 lata gwarancji mechanicznej wraz z obowiązkiem przeglądów według wskazań komputera. Test BMW M135i (320 KM) przeprowadzony w 2013 roku.


PRZYSPIESZENIE


2,1 s
                       5,1 s                       12,4 s

ELASTYCZNOŚĆ


(automat) s   (automat) — s

 

silnik BMW M135i

BMW M135i silnik

SILNIK

Silnik benzynowy turbo, umieszczony z przodu w układzie wzdłużnym, sześciocylindrowy, 4 zawory na cylinder, wtrysk bezpośredni.

 

Pojemność [cm3] 2979
Średnica x skok [mm] 84,0×89,6
Stopień sprężania 10,2:1
Moc [KM/Obr./min] 320/5800
Maksymalny moment obrotowy [Nm/Obr./min] 450/1300
Skrzynia biegów 8 biegów, automatyczna
Napęd tył
Prędkość maksymalna [km/h] 250

ŚREDNICA ZAWRACANIA

Średnica zawracania [m] 10,9

NADWOZIE

Długość [mm] 4340
Wysokość [mm] 1411
Szerokość [mm] 1765
Rozstaw osi [mm] 2690
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1512/1532
Średnica zawracania [m] 10,9
Pojemność bagażnika [l] 360/1200
Zbiornik paliwa [l] 53
Masa własna/ładowność [kg] 1500/455
Masa przyczepy z hamulcami [kg]

PODWOZIE

Zawieszenie przód McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Hamulce przód/tył tarcze went. / tarcze
Ogumienie przód/tył 225/40 R18/245/35 R18

SPALANIE

Minimalne [l/100 km]
Wg.producenta miasto/trasa/mieszany [l/100 km] 10,3/5,8/7,5
Średnie testowe miasto/trasa [l/100 km] 9,8/6,5
Zasięg [km]

HAŁAS WEWNĄTRZ

50 km/h 64,0 dB (A)
100 km/h 66,3 dB (A)
130 km/h — dB (A)
Hałas na zewnątrz na postoju — dB (A)

DROGA HAMOWANIA

Droga hamowania 100÷0 km/h [m]
Hamulce zimne [m] 39,0
Hamulce gorące [m] 38,8