Mazda RX-8

Mazda RX-8 to jedno z najciekawszych sportowych samochodów ostatnich lat w którym japoński producent zastosował wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych. Auto budzi pozytywne emocje i jest niezaprzeczalnie ładne i nietuzinkowe. Mazda w projektowaniu tego modelu kierowała się japońską zasadą „jinba ittai”, opisującej jedność jeźdźca i konia. Samochód otrzymał dynamiczną i zwartą sylwetkę lekko nawiązującą do pierwszej Mazdy RX-7. Ciekawostką jest, że RX-8 w przeciwieństwie do większości sportowych aut zapewnia miejsce aż dla czterech dorosłych osób – jest więc bardzo praktyczne. Jednym słowem sportowe auto dla rodziny, zaskakujące obszernością wnętrza gdzie zachwycają wygodne kubełkowe fotele. Mazda z pewnością pod tym względem bardzo wyróżnia się na tle konkurentów. Jednak żeby samochód nie stracił przy tym nic ze swojego sportowego charakteru, konieczne było wprowadzenie pewnej ciekawostki polegającej na dodaniu dodatkowej pary drzwi dla pasażerów siedzących z tył i o dziwo mogą tu podróżować nawet wysokie osoby  bez obawy o brak komfortu. Natomiast dla wygodniejszego zajmowania tylnych miejsc, wyeliminowano środkowy słupek. Tylne drzwi otwierają się bardzo oryginalnie do tyłu. Właściciele tego modelu powinni być zadowoleni z wyposażenia seryjnego obejmującego między innymi: centralny zamek, alarm, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, klimatyzacja, pokryte skórą fotele, kierownica i drążek dźwigni zmiany biegów a także radioodtwarzacz CD, 4 airbagi, kurtyny powietrzne i ESP. Bogatsze wersje oferują dodatkowo: radioodtwarzacz CD firmy Bose, elektrycznie sterowny szyberdach i reflektory ksenonowe, a wśród pozycji występujących na liście opcji dodatkowych dostępna jest także nawigacja satelitarna oraz odtwarzacz DVD. Model Mazda RX-8 wszedł do produkcji seryjnej w 2003 roku, ale do dziś nic nie stracił na atrakcyjności. Auto jest następcą modelu mazda RX-7 produkowanego do 2002 roku i kontynuatorem bardzo słynnej serii RX.

Mazda RX-8

Mazda RX-8

Mazda RX-8 to rasowy samochód sportowy o nadwoziu coupe, niestety koncern zapowiedział zakończenie produkcji i z końcem roku 2010 kończy się epoka Mazdy RX-8. Na razie koncern Mazda nie pokazał następcy. Podobnie jak model RX-7 w mazdzie RX-8 montowany był seryjnie silnik Wankla nazwany Renesis. Prezentując  niespotykane  rozwiązanie techniczne wykorzystujące silnik z tłokiem obrotowym, silnik Renesis zdobył zaszczytny tytuł „International Engine of the Year 2003” – Silnik Roku 2003. Mazda w 2003 roku była jedynym producentem na świecie, który prowadził prace nad silnikiem Wankla. Tego typu jednostki napędowe stosowane były już od 1978 roku w sportowym modelu Mazda RX-7. Najnowsze generacje Renesis o dwóch wirujących tłokach trafiły pod maskę Mazdy RX-8 i mogą występować w trzech wersjach różniących się mocą tj.: o mocy 192 KM, 231 KM oraz 250 KM oraz później wprowadzony 210 KM. Pojemność tego oryginalnego silnika wynosi zaledwie 1308 cm3 a dokładnie (2 x 654 cm3) jednak spala przy tym ogromne ilości paliwa, co jest związane nieodłącznie z dużą powierzchnią zewnętrzną cylindra i powiązanymi z tym stratami ciepła. Co 5000-10000 km trzeba także często uzupełnić olej i to specjalny zalecany przez producenta Dexelia Ultra 5W30 dawniej Golden SL 0W20.  W najnowszej generacji tej jednostki zmieniono konstrukcję cylindrów w obszarze układu wylotowego i wlotowego oraz sterowanie zasilaniem w mieszankę. Zastosowano również lżejsze tłoki i dzięki tym modyfikacjom uzyskano mniejsze zanieczyszczenie spalin oraz lepsze napełnianie cylindrów. W 2009 roku Mazda RX-8 poddana została modernizacji. Czytają zamieszczony opis można pomyśleć,  że to samochód bez wad. Otóż moim skromnym zdaniem auto jest bliskie ideałowi i jest prawie bez wad, do których z pewnością zaliczyć można bardzo duże średnie zużycie paliwa sięgające 12-16 litrów na 100 km przy normalnym użytkowaniu oraz egzotyczny silnik wankla o którym większość mechaników nawet nie chce słyszeć.

Jednak auto jest dość solidne a dobrze traktowane może posłużyć właścicielowi. Model Mazda RX-8 jest nadal bardzo ciekawą i konkurencyjną na rynku propozycją za coraz rozsądniejsze pieniądze pomimo upływu lat od swojego debiutu. Warto przy zakupie zwrócić uwagę na ewentualną wypadkową przeszłość gdyż nie łatwo upolować model bezwypadkowy przy radości jaką daje jego prowadzenie. Dość specyficzna jest także jazda mazdą RX-8 gdyż silnik zachęca żeby go wysoko kręcić aż do czerwonego pola a odcięcie zapłonu następuje dopiero przy 10.000 obr./min. Silnik Mazdy podczas przyspieszania wydaje z siebie fantastyczny dźwięk nie porównywalny z żadnymi innymi autami, przypominający motor a właściwie ścigacz warto tego posłuchać przynajmniej raz w życiu 😉 szczególnie dla lubiących te klimaty. Sama jazda w związku z wysokimi obrotami potrzebnymi dla szybkiego przyspieszania wymaga przyzwyczajenia kierującego i odrobiny wprawy chyba że na co dzień użytkujemy inny japoński samochód i zwyczajowo mamy nawyk kręcenia obrotów silnika wysoko, choć nigdy nie tak wysoko jak w mazdzie RX-8. Ciekawostką jest też brak rozrządu, w końcu to silnik rotacyjny oraz specyficzne zapalanie odbiegające od tradycyjnych samochodów – pamiętajmy zawsze bez użycia gazu łatwo zalać silnik. Po odpaleniu pozostaje wykorzystać wysokie obroty i szybko rozpędzić samochód słuchając jednocześnie sygnału o potrzebie zmiany biegu na wyższy, obserwując potężny rozświetlony obrotomierz i wzrastające wskazania elektroniczne prędkości.
W piątym odcinku trzeciego sezonu kultowego Top Gear samochód testował sam Jeremy Clarkson. Po jazdach stwierdził, że: „O ile design samochodu jest zbyt grymaśny, ma on znakomity silnik, niezwykle perfekcyjnie trzyma się jezdni, jest bardzo komfortowy, niezwykle praktyczny, kosztuje rozsądne pieniądze i jest dobrze wyposażony.” Najbardziej chwalił prowadzenie oraz fakt, że opuszczając tor samochód staje się spokojny, komfortowy i dystyngowany. Sam test podsumował słowami: „Ten samochód to sensacja. Ze wszystkich aut, które testowałem w tym roku – ten jest najlepszy”. W tym samym odcinku nadworny kierowca Top Gear Stig na torze osiągnął nim wynik BMW M3 (1.31.8) taki sam jak Nissan 350Z. Clarkson stwierdził jednak, że Mazda RX-8 tańsza o 2000 GBP jest bardziej praktyczna i daje więcej zabawy podczas jazdy niż wspomniany wcześniej Nissan. Zobaczysz totutaj

Strona międzynarodowego klubu mazdy RX-8
Strona polskiego klubu posiadaczy aut z silnikiem rotacyjnym
Jak działa silnik Wankla oraz tutaj

Dla lubiących porównania wizualne różnice w przyspieszeniu
RX-8 192 KM i RX-8 231 KM czyli reasumując słabe RX-8 kontra mocne RX-8…  😉

Zanim poczytacie o danych technicznych tego potworka zapraszam zobaczcie jak RX-8 przyspiesza tutajkliknij oraz tutaj i jak wygląda Mazda RX-8 w ruchu kliknij tutaj

Tutaj możesz przeglądnąć bardzo ciekawy test Modelu Mazda RX-8 w wersji 231 konnej z 2004 roku

Charakterystyka modelu oraz dane techniczne samochodu Mazda RX-8 poniżej :

długość [mm] 4435
wysokość [mm] 1340
szerokość [mm] 1770
rozstaw osi [mm] 2700
liczba miejsc 4
objętość bagażnika [l] 290
produkowany od 2003
pojemność silnika 2 x 654 cm3 = 1308 cm3
typ silnika wielopunktowy wtrysk
moc silnika odmiany 1) 192 KM przy 7000 obr/min
2) 231 KM przy 8200 obr/min
3) 250 KM przy 8500 obr/min
4) 210 KM przy 7200 obr/min
montaż silnika z przodu, podłużnie
rodzaj wałka rorządu
cylindry Wankla
liczba cylindrów 4
stopień sprężania 10
liczba zaworów na cylinder 4
prędkość maksymalna 1) 223 km/h
2) 235 km/h
3) 250 km/h
4) —
skrzynia manualna
przyspieszenie 0 ÷ 100 km/h 1) 7,2 s
2) 6,4 s
3) 5,9 s
4) —
maks. moment obrotowy 1) 220 Nm / 5000 obr.
2) 211 Nm /  5500 obr.
3) 216 Nm /  7500 obr.
4) 222 Nm /  5000 obr.
pojemność baku 61 litrów
zużycie paliwa 90km/h (l/100km) 1) 8,1
2) 9,0
3) 9,4
4) —
zużycie paliwa w mieście (l/100km) 1) 14,9
2) 15,6
3) 16,5
4) —
napęd napęd na tylną oś
skrzynia bezstopniowa 1) 5 biegowa
2) 6 biegowa
3) 6 biegowa
4) —
hamulce przednie tarczowe wentylowane
hamulce tylne tarczowe
masa własna 1) 1330 kg
2) 1330 kg
3) 1345 kg
4) —
dopuszczalna masa całkowita 1) 1728 kg
2) 1728 kg
3) 1820 kg
4) —
opony 1) 225/55 R16
2) 245/45 R18
3) 245/45 R19
4) —

4) z rynku Japońskiego dokładne parametry  nie znane

Mazda RX-8 kontra nowe Audi TT kontra Alfa Brera

http://youtu.be/FC0hUgGnNP4

MAZDA RX-8