Fiat Croma

Fiat po latach nieobecności w segmencie D postanowił do niego wrócić modelem Fiat Croma z założenia skierowanym w stronę wygody i komfortu, projekt nadwozia zaprojektował znany i ceniony projektant Giorgio Giugiaro. Fiat CromaSamochód Fiat Croma jest produkowany od 2005 roku. Wnętrze pojazdu jest praktyczne, przestronne i ma wiele ciekawych i oryginalnych rozwiązań. Sama koncepcja samochodu w odróżnieniu od swojej konkurencji w klasie nie jest typowa limuzyną. Fiat stworzył Cromę jako bardzo oryginalny samochód nawiązujący do limuzyny, minivana i kombi ot coś na wskroś innego i oryginalnego jako rozwinięcie nadwozia Station Wagon. Samochód przez to jest bardzo charakterystyczny i rozpoznawalny na ulicy co przyszli właściciele mogą docenić podkreślając swoją indywidualność poprzez swój samochód. Samochód nie wyróżnia się  niczym szczególnym, ale z pewnością nie brakuje mu swoistego indywidualnego stylu i elegancji. Wsiada się do niego a właściwie jak mawiają właściciele „wchodzi” a to za sprawą umieszczenia foteli i kanapy prawie 15 cm wyżej niż u konkurencji, jest to bardzo wygodne rozwiązane okupione nieco wyższym samochodem. Auto zostało osadzone na sprawdzonej płycie podłogowej wspólnej dla Opla Vectry i Signum, współczynnik oporów powietrza Cx=0,28. Fiat postanowił powrócić do nazwy Croma zapewne na cześć bardzo popularnego i cenionego modelu pierwszej generacji który został sprzedany w liczbie ponad 450 tysięcy egzemplarzy, będącego wspólnym projektem z Saabem 9000, Alfą Romeo 164 i Lancią Themą. Fiat Croma charakteryzuje się wysokim stopniem ergonomii i funkcjonalności. Na środkowej konsoli umieszczono dźwignię zmiany biegów nad którą znajduje się wielofunkcyjny wyświetlacz. Próżno poszukiwać stacyjki w kolumnie kierownicy tam gdzie zwykle można się jej spodziewać, projektanci umieścili ją pomiędzy fotelami na wzór Saaba. Niezależnie od wersji, Fiat Croma będzie posiadał bogate wyposażenie, mogące obejmować: dwustrefową klimatyzację, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby we wszystkich drzwiach, radioodtwarzacz CD z 6 głośnikami a także system nawigacji satelitarnej Connect Nav+, podwójny szyberdach, Cruise Control czy reflektory ksenonowe. Bardzo dobre jest także wykończenie samochodu jak i dobór materiałów Nowy Fiat Croma to także wysoki poziom bezpieczeństwa. Standardem są tu takie systemy jak: ABS, ASR, ESP, EBD, Hill Holder (układ sterujący hamulcami podczas ruszania pod górę szczególnie przydatny podczas jazdy w terenie z licznymi podjazdami i wzniesieniami) i 7 poduszek powietrznych (w maksymalnej opcji aż 9) a są to poduszki powietrzne przednie, boczne, kurtynowe i poduszka chroniąca kolana kierowcy, pasy bezpieczeństwa z napinaczami czy w końcu mocowanie fotelika dziecięcego w systemie Isofix. Croma posiada także przepastny 500 litrowy bagażnik, który po złożeniu tylnych siedzeń można powiększyć do 1610 litrów. Ciekawostką jest tutaj zastosowany modułowy system podziału powierzchni bagażnika, dzielący jego komorę specjalna półką. Jak prezentują się dane techniczne samochodu Fiat Croma można prześledzić poniżej w tabelkach, wśród oferowanych do napędu Cromy silników, są znane i bardzo cenione jednostki wysokoprężne Multijet o pojemności 1.9 litra i mocy 120 KM lub 150 KM oraz nowszy silnik 2.4 litra o mocy 200 KM. Fiat oferuje także dwa silniki benzynowe o pojemności 1.8 litra i mocy 136 KM oraz większy 2.2 litra generujący 147 KM. Jednostki napędowe mogą współpracować z pięcioma typami skrzyń biegów, przy czym silniki benzynowe posiadają przekładniowe 5 biegowe skrzynie manualne i automatyczną sekwencyjną skrzynię a modele napędzane silnikami diesla współpracują z  przekładniami 6 biegowymi manualnymi lub automatycznymi. W przypadku modelu 2.4 litra 200 KM do wyboru jest tylko skrzynia automatyczna. Polecamy silnik 1.9 litra 150 KM jako bardzo udany dobrze dopasowany do ponad półtorej tonowej masy samochodu zapewniający optymalny stosunek mocy spalania i właściwości jezdnych. Dla fanów swobody wyprzedzania i wciskania w fotel kierowcy dobrym wyborem będzie jednostka 2.4 litra, która zapewnia ogromny 400 Nm moment obrotowy katapultujący samochód do 100 km/h w czasie 8.5 sekundy i pozostawiający duże możliwości szybkich manewrów wyprzedzania i przyspieszania. Jednym słowem podsumowania włoski koncern stworzył bardzo oryginalny i interesujący samochód z komfortowym i dobrze wykonanym wnętrzem oraz bogatym wyposażeniem i sprawdzonymi dobrze ocenianymi silnikami. Niestety przez długa nieobecność włoskiego producenta w tym segmencie potencjalni nabywcy, muszą zostać przekonani i uwierzyć, że włoski produkt nie ustępuje w niczym pojazdom innych firm. Z pewnością nie jest to łatwe, a szkoda bo to ciekawe i oryginalne auto i jak mawiają właściciele nieco niedoceniane choć jak już ktoś spróbował jazdy na długiej kilkuset kilometrowej trasie to z uznaniem wypowiada się o walorach samochodu. Myślę, że warto choć spróbować tym bardziej, że samochody można spokojnie użytkować i serwisować w rozległej i dobrze rozbudowanej polskiej sieci serwisowo dealerskiej fiata oraz pozostawić na ulicy bez obaw o specjalne zainteresowanie amatorów cudzej własności. W 2008 roku model fiat Croma przeszedł lekki face lifting podczas którego przednią część upodobniono do młodszego brata Fiata Bravo.

Silniki benzynowe Fiat Croma dane techniczne

Silnik
charakterystyka
jednostki
Moc[KM] / przy obrotach/minutę Moment obrotowy
[Nm]
Prędkość maksymalna
[km/h]
Przyspieszenie
0-100km/h
[s]
1.8 16V 140 / 6300 175/3800 206 10.2
2.2 147 / 5800 203/4000 210 10.1

 

Silniki diesla Fiat Croma dane techniczne

Silnik
charakterystyka
jednostki
Moc[KM] / przy obrotach/minutę Moment obrotowy
[Nm]
Prędkość maksymalna
[km/h]
Przyspieszenie
0-100km/h
[s]
1.9 JTD MultiJet 8V 120 / 4000 280/2000 195 11.3
1.9 JTD MultiJet 16V 150 / 4000 320/2000 210 9.6
2.4 JTD MultiJet 20V 200 / 4000 400/2000 216 8.5

 

Wymiary i inne dane techniczne Fiata Cromy

długość         [mm] 4756
wysokość     [mm] 1597
szerokość     [mm] 1775
rozstaw osi  [mm] 2700
liczba miejsc           5
pojemność bagażnika          : 500/1610 dm³
pojemność zbiornika paliwa: 62 l

 

Fiat Croma 1.9 po face liftingu w 2008 roku

 

(03-10.07.2008) Auto Test  Fiat Croma 1.9 16V MultiJet 150 KM

(03-10.07.2008) Auto Test Fiat Croma 2.4 20V MultiJet 200 KM

 

EURO NCAP Fiat Croma 2005 Crash Test