Alfa Romeo 156

 
Alfa 156 Sedan 99'

Alfa 156 Sedan 99'

Alfa Romeo 156 to model klasy średniej sedan lub kombi, bezpośredni nastepca Alfy Romeo 155. Bez wątpienia to model, który swoim wyglądem i osiągami zwracał i nadal zwraca uwagę miłośników aut i sportowej jazdy. Okazał się również przełomowym w historii marki otrzymał wiele nagród i wyróżnień m.in. ceniony tytuł Car Of The Year 1998 a wraz z nim zdobył wielu sympatyków i silną pozycję na rynku.  Alfa 156 została wprowadzona na rynek w 1997 roku początkowo oferowana była tylko jako czterodrzwiowy sedan by w 2000 roku zadebiutować jako kombi ( sportwagon ), tylko z tym nadwoziem dostępny był np. napęd 4×4 (Q4). Alfa Romeo ma pełen harmonii i elegancji styl nadwozia i wnętrza, który z polotem i sportowym zacięciem zaprojektował Walter de’Silva. Obie wersje nadwozia są niestety dość ciasne, szczególnie wersja kombi po której nabywca raczej powinien oczekiwać przestrzeni. Jednak model ten podobnie jak inne Alfy Romeo ma wywoływać emocje postawione ponad funkcjonalnością. Na uznanie zasługuje również oprócz sportowych akcentów ( takich jak oryginalna stylistyka deski rozdzielczej i foteli z dobrym trzymaniem bocznym ) stosunkowo bogate wyposażenie.  Jako napęd 156 oprócz znanych z modelu 155 silników Twin Spark oferowano dwa widlaste sześciocylindrowce o pojemności 2.5 litra i 3.2 litra oraz dwa silniki diesla, w których po raz pierwszy w samochodzie zastosowano układ wtrysku bezpośredniego common rail zwany Unijet. W 1999 roku gama modeli została wzbogacona o wersję z silnikiem 2.0 Twin Spark i systemem zmiany biegów przy kierownicy Selespeed oraz o wersję Q system z silnikiem o pojemności 2,5 litra i czterostopniową, automatyczną skrzynią biegów. W lutym 2002 roku na rynek wprowadzono usportowioną wersję Alfa Romeo GTA wyposażoną w widlastą szóstkę o pojemności 3.2 litra sprzężoną z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów. Silnik to jednostka V6 o 24 zaworach i pięknym brzmieniu szczególnie na wyższych obrotach oraz budząca respekt mocą 250 KM.

Lista silników stosowanych w modelu Alfa Romeo 156 w okresie 1997-2003:

Silniki benzynowe oraz lata ich produkcji

1.6 16V T.S. 120KM, 1997-2003                        1.8 16V T.S. 144KM, 1997-2003 

2.0 i 16V T.Spark 155KM, 1997-2000                 2.0 JTS 165KM, 2001-2003

2.0 T.S. 150KM, 2001-2002                                2.0 T.S. 150KM, 2001-2002

2.5 i V6 24V 192KM, 2001-2003                         2.5 i V6 24V 190KM, 1997-2001

3.2 i V6 24V 250KM, 2001-2003

silniki diesla oraz lata ich produkcji

1.9 JTD 115KM, 2001-2003                                 1.9 JTD 105KM, 1997-2000

1.9 JTD 110KM, 2001-2002                                 2.4 JTD 140KM, 2000-2001

2.4 JTD 136KM, 1997-2000                                 2.4 JTD 150KM, 2002-2003

Alfa 156 GTA 2003'

Alfa 156 GTA 2003'

Alfa 156 GTA z zewnątrz wyróżniała się bodykitem i obniżonym zawieszeniem. Zaprzestano produkcji wersji Alfa Romeo 156 GTA w październiku 2005 roku, w związku ze słabym popyt i zbliżającą się premierą modelu 159. Sam model 156 w marcu 2002 roku przeszedł obszerną modyfikacje wnętrza. Zmieniono kierownicę, konsolę środkową (dodano elektroniczne wyświetlacze, pojawiły się elementy z chromu ), nad konsolą pojawił sie wyświetlacz komputera, gdzie podawane tam są takie informacje jak temperatura na zewnątrz, ilość przejechanych kilometrów, średnie spalanie,  chwilowe spalanie czy wreszcie średnia prędkość. Ofertę silników poszerzono o nowy silnik  jednostkę benzynową 2.0 JTS z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim, niestety jak sie później okazało dość awaryjną. W 2003 roku został przeprowadzony facelifting nadwozia zmieniając we samochodzie przód i tył, który z polotem zaprojektował Giorgetto Giugiaro, a w roku 2006 Alfa 156 została zastąpiona modelem Alfa Romeo 159. W 2004 roku wprowadzono wersje z napędem na obie osie (4×4), które nazwano Crosswagon Q4 i Sportwagon Q4

Lista silników stosowanych w modelu Alfa Romeo 156 w okresie 2003-2007:

silniki benzynowe oraz lata ich produkcji

1.8 i 16V T.Spark 140KM, 2003-2006

2.0 i 16V 150KM, 2003-2007

2.0 i 16V JTS 165KM, 2003-2006

silniki diesla oraz lata ich produkcji

1.9 16V JTD 140KM, 2003-2006            1.9 16V JTD M-Jet 150KM, 2004-2006

1.9 JTD 150KM, 2003-2006                   1.9 JTD 115KM, 2003-2003

2.4 JTD 175KM, 2003-2006

Crosswagon Q4

Crosswagon Q4

Jako ciekawostkę można zanotować, że Alfę 156 przestano produkować w 2006 roku, ale model Crosswagon Q4 produkowany był nadal do 2007 roku. Po modernizacjach bez wątpienia wzrosła jakość wykończenia, dlatego najtrwalsze, dużo lepiej wykonane i zasługujące na największą uwagę są auta poliftingowe czyli wyprodukowane po 2003 roku. Pozostałe modele Alfa Romeo 156 szczególnie z początku produkcji mogą być mocno wyeksplatowane i wymęczone. Do typowych usterek Alfy Romeo 156 należy zaliczyć elementy zawieszenia. Poważnym kłopotem są awarie układu jezdnego, szybko zużywają się  gumy przedniego wahacza, drążki poprzeczne i stabilizator. Jednostki silnikowe Twin Spark często mają kłopoty z awariami wariatora zmiennych faz rozrządu. Silniki JTS z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim paliwa mają problemy osadzania się nagaru na zaworach. Dość kłopotliwe są także awarie układu elektrycznego, gdyż nagminnie przepalające się bezpieczniki czy żarówki są tak samo denerwujące jak uciążliwe. Niestety w Alfie 156 cała elektryka potrafi płatać figle szczególnie w starszych egzemplarzach z początków produkcji. Reasumując z pewnościa Alfa 156 ma kilka słabych punktów i bolączek jednak nadrabia je świetnym prowadzeniem i designem oraz dobrym wyposażeniem co zostało docenione i przyczyniło się do zdobycia przez model wielu prestiżowych nagród oraz serca milionów fanów motoryzacji i użytkowników na całym świecie. Warto serwis prowadzić w stacji obsługi samochodów której nie obce są modele Alfa Romeo 156 a auto z pewnością się odwdzięczy większa bezawaryjnością.