BMW X3

BMW X3 model I generacji (E83)

BMW X3 to bez wątpienia samochód rekreacyjno-terenowy, który odniósł wielki rynkowy sukces i budził wiele kontrowersji odważną stylistyką. W założeniach miał wypełnić lukę między modelem BMW X5 a BMW kombi serii 3. BMW X3 miało dobrze spisywać się zarówno na autostradzie jak i na drodze gruntowej np. prowadzącej przez las. Tym modelem BMW stworzyło klasę kompaktowych SUV-ów Premium. Należy też przypomnieć, iż model przez kilka lat od wprowadzenia na rynek praktycznie nie miał konkurencji. Kompaktowy SUV bawarskiej firmy okazał się strzałem w dziesiątkę i został bardzo dobrze przyjęty przez rynek, królując kilka lat do czasu wprowadzenia Mercedesa GLK i Audi Q5 czy Volvo XC. Wszystkie wersje samochodu BMW X3 wyposażonego w napęd na 4 koła xDrive z centralnym sprzęgłem automatycznie rozdzielającym moment obrotowy bazują na świetnych rozwiązaniach technicznych i prestiżu marki. Napęd ten okazał się mało awaryjny i nie sprawia większych problemów. Podczas jazdy na drodze o dobrej przyczepności, napędzane są w równym stopniu obie osie BMW X3. Jeżeli jednak jedno z kół zacznie się uślizgiwać, system natychmiast przekazuje moc na koło posiadające lepszą przyczepność. System xDrive redukuje jednocześnie nadsterowność i podsterowność. Bardzo dobrze spisuje się układ DSC. Jednocześnie zastosowano system HDC (Hill Descent Control), ułatwiający bezpieczne zjeżdżanie ze stromych wzniesień. Model X3 nie jest specjalnie predysponowany do jazdy w terenie gdyż auto posiada niewielki prześwit i słabe walory terenowe, które jednak umożliwiają sprawne poruszanie się po drogach gruntowych. Generalnie szkoda bo sam napęd BMW X3 zapewne dałby radę nawet w trudnych warunkach terenowych. Samochód BMW X3 posiada pewne właściwości jezdne jednak okupione niskim komfortem resorowania oraz posiada duży bagażnik niestety o nieregularnych kształtach. BMW X3 to bez wątpienia SUV o sportowym charakterze i świetnych właściwościach jezdnych i dopracowanych silnikach. Nawet na śliskiej nawierzchni trakcja BMW X3 jest znakomita. Zawieszenie SUV-a BMW bazuje na platformie czteronapędowej zapożyczonej z BMW serii 3, którego niezależne zawieszenie nie jest najtańsze w serwisowaniu, ale uchodzi za stosunkowo trwałe i odporne na nasze dziurawe drogi. Bez względu na wiek BMW X3 zbiera bardzo pochlebne recenzje za trwałość znacznie powyżej średniej w swojej klasie. Świadczy to o dobrym dopracowaniu SUV-a przez bawarski koncern, a usterki które mogą unieruchomić samochód trafiają się niezwykle rzadko i właśnie dla tego modele używane trzymają dzielnie cenę oraz utrzymując absurdalne ceny sprzedaży na rynku wtórnym.   Oferta zamienników dla BMW X3 jest dość kiepska, zwłaszcza szukając elementów nadwozia i oświetlenia. Wyposażenie modelu BMW X3 debiutującego w 2003 roku jest również pełne skrajnych wersji, gdyż na rynku można spotkać modele z kompletnym wyposażeniem jak i bardzo ubogie lub wręcz gołe np. z materiałową tapicerką. Do wad zaliczyć można częste rozszczelnienie przewodów intercoolera oraz pomimo wysokiej jakości wykonania trzeszczące elementy wykończenia wnętrza, zwłaszcza w modelach produkowanych do 2006 roku. Kłopotliwy może również okazać się filtr cząstek stałych w wersjach z silnikiem diesla, wyposażone SA w niego wszystkie diesle po 2006 roku, a który często się zatyka i którego żywotność jest szacowana na 150-200 tys. km po czym wymaga wymiany. Tu uwaga bo koszt takiej wymiany to nawet 5 tys. zł. Osoby które nie lubią diesli choć w wersji BMW są one majstersztykiem mogą sięgnąć po bardzo dobre i trwałe silniki benzynowe, które jednak charakteryzują się bardzo dużym zużyciem paliwa w codziennej eksploatacji i raczej są alternatywą dla osób nie planujących zbyt dużych przebiegów albo pokornie pogodzonych z danymi technicznymi spalania BMW X3.  BMW X3 jest dostępne na rynku w kilka wersjach zarówno benzynowych jak i diesla, różniących się charakterystyką i mocą. W BMW X3 można czasem doświadczyć pęknięcia sprężyn śrubowych zawieszenia oraz spotkać uszkodzenia uszczelek w drzwiach oraz spotkać zużyty wał napędowy. Podsumowując model BMW X3 do zalet tego SUV-a na pewno trzeba zaliczyć : sportowe właściwości jezdne gdzie pomimo wysokiego nadwozia BMW X3 porusza się jak samochód sportowy, doskonały napęd na cztery koła w wersjach xDrive, skuteczne hamulce, dobrze współgrające z SUV-em i bezawaryjne silniki, wysokie bezpieczeństwo jazdy. Rozczarowywuje w BMW X3 : mało miejsca z tył, zbyt twarde resorowanie oraz średnia w stosunku do ceny modelu, średnia jakość materiałów spotykana w modelach produkowanych do 2006 roku czyli do face liftingu, choć nie można jej odmówić smaku. Słaba dostępność zamienników i bardzo wysokie ceny zakupu i sprzedaży egzemplarzy używanych.

 

Kalendarium modelu BMW X3 (E83) produkowanego w latach 2003-2010

2003 debiut i prezentacja modelu BMW X3 oznaczonego jako model (E83)
2006 facelifting, producent wprowadza nową gamę silników
2010 kolejne zmiany i nowa gama silników
2010 prezentacja następcy modelu BMW X3 (E83) I generacji oznaczonego  jako
model BMW X3 (F25)

 

Model BMW X3 charakterystyka jednostki

W latach

Silnik oznaczenie

X3 xDrive18d Od 2009 N47D20
X3 2.0d/ xDrive20d Od 2005 M47TU2D20
X3 2.0i/ xDrive20i Od 2004 N46B20
X3 2.5i Od 2004–2006 M54B25
X3 2.5si/ xDrive25i Od 2007 N52B25
X3 3.0d/ xDrive30d Od 2004 M57TUD30
X3 3.0sd/ xDrive35d Od 2007 M57TU2D30
X3 3.0i Od 2004–2006 M54B30
X3 3.0si/ xDrive30i Od 2007 N52B30

 

Silniki benzynowe BMW X3 (E83) dane techniczne

Silnik

charakterystyka jednostki

Moc

 [KM] / przy obrotach/minutę

Moment obrotowy

 [Nm]

Prędkość maksymalna

 [km/h]

Przyspieszenie

                                0-100km/h
[s]

2.0 i 150 / 6200 200/3750 198 11.5
2.5 si 192 / 6000 245/3500 208 8.9 (9.8)*
3.0 i 231 / 5900 300/3500 224 (210)* 7.8 (8.1)*
3.0 si 272 / 6650 315/2750 210 (232)* 7.2 (7.5)*
xDrive20i 150 / 6200 200/3750 198 11.5
xDrive25i 218 / 6500 250/2750-4250 210 (221)* 8.5 (8.9)*
xDrive30i 272 / 6650 315/2750 210 (232)* 7.2 (7.5)*

* z automatem

BMW X3 car review – Top Gear – BBC

 

Silniki diesla BMW X3 (E83) dane techniczne

Silnik

charakterystyka jednostki

Moc

 [KM] / przy obrotach/minutę

Moment obrotowy

 [Nm]

Prędkość maksymalna

 [km/h]

Przyspieszenie

                                0-100km/h
[s]

2.0 d 150 / 4000 330/2000 198 10.2
3.0 d 204 / 4000 410/1500-3500 218 7.9 (8.2)*
3.0 d 218 / 4000 500/1750-2750 220 7.4 (7.7)*
3.0 sd 286 / 4400 580/1750-2250 240 6.6
xDrive18d 143 / 4000 350/1750-2750 195 10.3
xDrive20d 177 / 4000 350/1750-3000 206 (205)* 8.9 (9.2)*
xDrive30d 218 / 4000 500/1750-2750 210 (220)* 7.4 (7.7) *
xDrive35d 286 / 4400 580/1750-2250 240 6.4

* z automatem

Wymiary i inne dane techniczne BMW X3 I generacji model (E83)

długość      [mm] 4565
wysokość   [mm] 1674
szerokość   [mm] 1853
rozstaw osi [mm] 2795
liczba miejsc        5
bagażnik               1560  l
zbiornik paliwa     67 l

BMW X3 2.5 si 2006

 

BMW X3 Road Test