Audi TT

W 1995 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie został pokazany po raz pierwszy prototyp samochodu Audi TT. Świat motoryzacyjny zakochał się w tym nietuzinkowym modelu, a to za sprawą sylwetki która nie przypominała nic z dotychczasowych produktów koncernu audi oraz konkurencji. Wspaniała opływowa sylwetka  bardzo jednoznacznie wyróżniała go z tłumu i po 3 latach od debiutu model Audi TT coupe (Typ 8N ) trafił do sprzedaży i śmiało można stwierdzić,  że odniósł ogromny sukces stając się uosobieniem samochodu sportowego za którym oglądają się wszyscy na ulicy po dziś dzień. Projektantami popularnej „TT” byli Freeman Thomas oraz J Mays którzy stworzyli wspaniałą sylwetkę Audi, a inspiracją nazwy modelu był skrót od odbywających się corocznie wyścigów „Tourist Trophy”. Warto też wspomnieć, że wersja produkcyjna niewiele różni się od prototypu a to nie lada ciekawostka, gdyż zwykle takim przypadku projektanci nie wstrzymują się od eksperymentów a prototyp jest zwykle tylko próbą przedstawienia wizji przyszłego samochodu.  Audi o dwóch literach T w nazwie produkowany w latach (1998 ÷ 2006) jest dziś po 13 latach od premiery autem, które zapracowało sobie na miano kultowego samochodu sportowego. Audi TT stał się obiektem westchnień milionów kierowców na całym świecie. We wrześniu 1999 roku w Genewie koncern pokazał dwumiejscowe cabrio tj. odmianę Audi TT roadster. W Polsce sprzedaż rozpoczęto we wrześniu 2000 roku.  TT okazuje się autem trwałym i nie sprawia problemów jeśli się o niego dba i nie posiada samochodu z wypadkową przeszłością, a o to coraz trudniej gdyż dostępne silniki i parametry samochodu zachęcają do dynamicznej i szybkiej jazdy a dane techniczne audi TT po dziś dzień budzą respekt i uznanie. Nieubłagany upływ czasu powoduje, że samochody TT dostępne są na rynku wtórnym za coraz mniejsze pieniądze i auta kupowane „sercem” dostają się w ręce młodych dynamicznych kierowców, których często nie stać na serwisowanie i wykonanie wszystkich niezbędnych pochłaniających fundusze napraw. Radzimy wystrzegać się podejrzanie tanich modeli TT szczególnie, gdy poprzedni właściciel auto ma niedługo i nie zna historii samochodu, który w takim wypadku może okazać się skarbonką bez dna. Poza tym większość najtańszych Audi TT z rynku wtórnego ma za sobą na ogół poważne kolizje drogowe. Lepszym wyborem będzie dołożenie kilku tysięcy złotych i zakup samochodu zadbanego od jakieś pasjonata audi TT, który ma udokumentowaną historię serwisową i jest wieloletnim posiadaczem tego modelu. Sam zakup zadbanego i serwisowanego modelu może w znacznym stopniu przesądzić o końcowym sukcesie podczas eksploatacji i użytkowania samochodu. Oszczędni Niemcy zbudowali model na sprawdzonej platformie podłogowej  wspólnej dla TT i modeli Audi A3 oraz Golf IV, zresztą model TT korzysta z wielu rozwiązań i podzespołów modelu A3. W zadbanym modelu TT nie ma problemów z trwałością a  do atutów z pewnością można zaliczyć dynamiczne silniki, bogate wyposażenie obejmujące po 2000 roku ESP w standardzie, oraz wciąż atrakcyjny design. Paleta silników jest na tyle szeroka, że każdy znajdzie coś dla własnych sportowych upodobań. Największą frajdę dają oczywiście najmocniejsze odmiany w tym 225 i 240 konne wersje Quattro z napędem na obie osie. Napęd Quatro jeden ze znaków rozpoznawalnym koncernu audi poprawia właściwości jezdne w zamian za większe aczkolwiek akceptowalne zużycie paliwa. W odmianach ze stałym napędem 4×4 rozdział momentu obrotowego zapewnia elektronicznie sterowane sprzęgło typu Haldex. Centralny mechanizm różnicowy ma funkcję elektronicznej blokady EDS.  Warte podkreślenia jest akceptowalne dla wszystkich wersji zużycie drożejącego wciąż paliwa, no może za wyjątkiem 250 konnego silnika V6 o poj. 3.2 l, który na runku jest mało popularny i bardzo rzadko spotykany, co nie znaczy, że zły ! bo bardzo dobrze brzmi i jest odporny na sportowy styl jazdy.  W tej odmianie w 2003 roku widlasta szóstka została wyposażona w innowacyjną skrzynię biegów DSG. Test wolnossącego Audi TT 3.2 V6 quattro z tą innowacyjną skrzynią poniżej. Czy zatem Audi TT ma jakieś wady ? na co warto zwrócić uwagę kupując audi TT ? dość powszechnym zjawiskiem są zaparowane reflektory, niezbyt trwałym okazuje się również układ kierowniczy szczególnie w intensywnie eksploatowanych autach gdzie układ napędowy i skrzynie biegów narażone są na szybsze zużycie. Zawieszenie dość dzielnie znosi nasze rodzime polskie drogi choć często wymieniać trzeba silentblocki w tylnym zawieszeniu wersji 4×4. W starszych egzemplarzach psuć się potrafi także elektryka np. zawodzi pilot centralnego zamka. Ogólnie jeśli kupiony egzemplarz nie był ekstremalnie użytkowany i nie jest mocno skatowany to powinien posłużyć. Warto też szukać egzemplarze wyprodukowane po 2000 roku wyposażone seryjnie w układ ESP poprawiający stabilność jazdy i sprawdzić stan szybko zużywających się hamulców. Pocieszeniem dla przyszłych nabywców jest łatwo dostępny na dobrym poziomie technicznym serwis oraz bardzo szeroka oferta rynkowa w miarę tanich części zamiennych. Od początku produkcji tego modelu zainteresowanie było tak przeogromne, że klienci czekali na zakup swojego TT nawet do kilku miesięcy. Samochód bez wątpienia jest modelem kultowym i w swojej historii zdobył wiele nagród i wyróżnień oraz dobył uznanie oraz rzesze sympatyków na całym świecie a nietuzinkowa stylistyka nadwozia jest nie do pomylenia z żadnym innym modelem. Materiały użyte do produkcji TT są bardzo dobrej jakości choć wnętrze jest ciasne i stosunkowo skromne oraz w pierwszym kontakcie pomimo wzorowej ergonomii wymaga pewnego przyzwyczajenia za to pod względem wyposażenia śmiało dorównuje autom klasy średniej i wyższej. Z sukcesów TT warto przypomnieć, że w roku 2000 model uplasował się na drugim miejscu klasyfikacji o tytuł „Samochodu roku” w USA. Amerykańscy eksperci stwierdzili, że koncern Audi stworzyło jeden z najbardziej niezwykłych sportowych wozów. Prestiżowy magazyn „Car and Driver” wybrał model TT do dziesiątki najbardziej spektakularnych aut dekady, a w roku 2002 model Audi TT quattro z silnikiem 1.8 T zwyciężyło w europejskim konkursie na najlepsze coupe. To tylko kilka przykładów z listy sukcesów i nagród modelu Audi TT, który w roku 2006 oficjalnie przestał być produkowany, a koncern zastąpił go modelem Audi TT II rozpoznawalnym  jako TT Typ 8J. Dziś Audi TT przykuwający zazdrosne spojrzenia innych kierowców nadal pozostaje atrakcyjnym wyborem dzięki ponadczasowo zaprojektowanej linii i dobremu wyposażeniu choć dedykowany osobom o silnym charakterze i odważnej osobowości oraz wciąż ponadprzeciętnie zasobnym portfelu.

Szczegółowy test Audi 1.8 turbo Quattro 4×4 225 KM kliknij tutaj.

Kalendarium modelu Audi TT:

1998 prezentacja odmiany Audi TT coupe
1999 do sprzedaży trafia 2 osobowy model Audi TT roadster
2002 do sprzedaży trafiają silnik 3.2 V6 (250 KM) oraz przekładnia DSG
2005 silniki 1.8 l T o mocach (163 KM) i (190 KM) a Audi TT 1.8 T Quattro Club Sport 240 KM tylko Coupe
2006 zakończenie produkcji modelu Audi TT typ 8N

 

Silniki benzynowe Audi TT Coupe Typ 8N dane techniczne

Silnik
charakterystyka
jednostki
Moc[KM] / przy obrotach/minutę Moment obrotowy
[Nm]
Prędkość maksymalna
[km/h]
Przyspieszenie
0-100km/h
[s]
1.8 T 150 / 5700 210 / 1750 220 8.6
1.8 T 163 / 5700 225 / 1950 220 8.0
1.8 T 180 / 5500 234 / 1950 228 7.6
1.8 T 190 / 5700 240 / 1980 234 7.4
1.8 T 225 / 5900 280 / 2200 243 6.4
1.8 T Clubsport 240 / 5700 320 / 2300 250 5.9
3.2 V6 Quattro 250 / 6300 320 / 2500 250 6.4

Wymiary i inne dane techniczne Audi TT coupe

długość      [mm] 4041
wysokość   [mm] 1346
szerokość   [mm] 1764
rozstaw osi [mm] 2422
bagażnik              270÷540 l
zbiornik paliwa     55 l (wersje 4×4) 62 l
ilość miejsc            4

Audi TT coupe

 

Silniki benzynowe Audi TT Roadster Typ 8N dane techniczne

 

Silnik
charakterystyka
jednostki
Moc[KM] / przy obrotach/minutę Moment obrotowy
[Nm]
Prędkość maksymalna
[km/h]
Przyspieszenie
0-100km/h
[s]
1.8 T 150 / 5700 210 / 1750 214 8.9
1.8 T 163 / 5700 225 / 1950 218 8.2
1.8 T 180 / 5500 234 / 1950 221 7.9
1.8 T 190 / 5700 240 / 1980 228 7.6
1.8 T 225 / 5900 280 / 2200 237 6.9
1.8 T Clubsport 240 / 5700 320 / 2300 250 5.9
3.2 V6 Quattro 250 / 6300 320 / 2500 250 6.4

Wymiary i inne dane techniczne Audi TT roadster

długość      [mm] 4041
wysokość   [mm] 1349
szerokość   [mm] 1764
rozstaw osi [mm] 2422
bagażnik              180÷220 l
zbiornik paliwa     55 l (wersje 4×4) 62 l
ilość miejsc           2

Audi TT Quattro Roadster

Audi TT quattro 3.2 ze skrzynia DSG

Audi TT Quattro Sport