Audi A2

 

Audi A2

Audi A2

 

 

Audi A2 to model należący do segmentu B produkowany był w latach 2000-2005, w sumie sprzedano tylko 175 tysięcy egzemplarzy tego modelu. To najmniejsze auto w ofercie Audi, nawiązujące do modelu 50 produkowanego w latach 1974-78.  Audi A2 zostało oparte na prototypie AI2, który został pokazany w 1997 roku na wystawie IAA ( Internationale Automobil-Ausstellung ) czyli międzynarodowej wystawie samochodowej we Frankfurcie.  Prototyp Audi Al2, który z czasem ewoluował w Audi A2 i został oficjalnie zaprezentowany na tej samej wystawie w 1999 roku. Sprzedaż samochodu ruszyła wiosną 2000 roku. Wysoka cena spowodowana była zastosowaniem kilku nowinek technicznych największa to aluminiowe nadwozie oparte na ramie przestrzennej ASF (Audi Space Frame), co spowodowało zredukowanie wagi tego małego autka do niecałych 900 kg zwiększając zwrotność i zużycie paliwa. Jako ciekawostkę w Audi A2 nie zastosowano klasycznie podnoszonej maski silnika. Użytkownik ma jedynie dostęp do panelu serwisowego. Za pokrywą pomiędzy reflektorami znajduje się wskaźnik poziomu oleju oraz wlew oleju i płynu do spryskiwacza. Maska z założeniach miała być zdejmowana w warsztacie.  Paletę silnikową stanowiły jednostki benzynowe o pojemności 1,4 i 1,6 litra oraz diesle o pojemności 1,2 i 1,4 litra. Szczególnie ciekawym modelem jest Audi A2 1,2 TDI , wprowadzony w 2001 roku, które w zamierzeniach konstruktorów miało spalać tylko 3 litry oleju napędowego na 100 km. Zawdzięczać ma to swojej niskiej wadze oraz zespołowi napędowemu i skrzyni biegów zaadaptowanymi z Volkswagena Lupo 3L TDI. W lipcu 2002 roku wzbogacono wyposażenie seryjne samochodu i zwiększono pojemność zbiornika paliwa do 42 litrów oraz wprowadzono nowy 110 konny dynamiczny silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu 1,6 FSI. W grudniu 2002 Pojawiła się wersja color storm trzy nowe kolory nadwozia z czarnymi detalami. W sierpniu 2003 pojawił się zmodernizowany silnik 1,4 TDI 75 KM o oznaczeniu BHC. Modyfikacje obejmowały między innymi : wprowadzenie szerszego paska rozrządu z wymianą co 120 tysięcy km przebiegu oraz lepsze wyciszenie silnika poprzez zwiększenie ciśnienia wtrysku paliwa i jednoczesne dostosowanie go do norm emisji EURO 4. W październiku 2003 roku lekko zmodernizowano Audi A2, zmieniając osłonę chłodnicy oraz pojawił się też nowy silnik wysokoprężny 1,4 TDI o mocy 90 KM. Produkcję tego modelu zaprzestano w 2005 roku, gdyż jego sprzedaż nigdy nie osiągnęła zakładanego poziomu, ponieważ cena była zbyt wygórowana. Samochód nie jest usterkowy, korozja pojawia się w układzie wydechowym i na amortyzatorach klapy bagażnika, nadwozie jest odporne na rdzę zapewne model Audi A2 zawdzięcza to wykonaniu z aluminium. Czasem zdarzają się wycieki oleju z silnika i niedomagania alternatora oraz wybicia końcówek drążków w układzie kierowniczym oraz pękania drążków hamulcowych. Na plus modelu trzeba zaliczyć dobrej jakości materiały wykończeniowe, stosunkowo dużo miejsca we wnętrzu i bardzo ekonomiczne silniki. Model A2 charakteryzuje się również bogatym wyposażeniem. Trzycylindrowe diesle 1.4 TDI (75KM) i 1.2 TDI (61 KM) są bardzo oszczędne jednak mają stosunkowo słabe osiągi i przy około 150 tysiącach przebiegu czasem pojawia się u nich luz na wale korbowym. Silnik 1.4 TDi (90 KM) jest bardziej polecany, gdyż łatwiej o części do niego, które są na dodatek tańsze a spalanie jest podobne no i sam silnik jest wyraźnie żwawszy.  Audi nie odniosło spektakularnego sukcesu ze względu na swoją cenę, gdyż za te same pieniądze można było kupić samochód całkiem innego segmentu. Teraz gdy Audi A2 ma już kilka latek opłaca się go kupić, choć wciąż nieźle trzyma cenę i ma nawet dziś ciekawą atrakcyjną i budzącą zainteresowanie sylwetkę i zawsze można się pochwalić posiadaniem samochodu z aluminium.

Silniki benzynowe Audi A2 dane techniczne

Silnik

charakterystyka jednostki

Moc

[KM] / przy obrotach/minutę

Moment obrotowy

[Nm]

Prędkość maksymalna

[km/h]

Przyspieszenie

0-100km/h [s]

1.4 i 16V 75 / 5000 126/3800 173 12.0
1.6 FSI 110 / 5800 155 /4500 202 9.8

Silniki diesla Audi A2 dane techniczne

Silnik

charakterystyka jednostki

Moc

[KM] / przy obrotach/minutę

Moment obrotowy

[Nm]

Prędkość maksymalna

[km/h]

Przyspieszenie

0-100km/h [s]

1.2 TDI 61/4000 140/1800 168 14.9
1.4 TDI 75/4000 195/2200 173 12.3
1.4 TDI 90/4000 230/1900 188 10.9

Wymiary

długość [mm] 3826
wysokość [mm] 1553
szerokość [mm] 1673
rozstaw osi [mm] 2405
liczba miejsc 5
rozstaw kół przód/tył:  1462mm /1427 mm
ciężar własny: 855-1105 kg
dopuszczalna masa całkowita : 1200-1545 kg
pojemność bagażnika: 390/1085 dm³
pojemność zbiornika paliwa: 42 l (do czerwca 2002 – 36 l)

Podwozie

Zawieszenie przednie: wahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy, stabilizator poprzeczny
Zawieszenie tylne: zespolona oś skrętna, sprężyna śrubowa, stabilizator poprzeczny
Hamulce przód/tył: tarczowe/bębnowe lub tarczowe wentylowane/tarczowe
ABS, ASR, ESP i EBD (od modelu 2004)

Klub angielski miłośników Audi A2  www.a2oc.net/

Klub niemiecki miłosników Audi A2  www.audi-a2club.de/