Alfa Romeo 166

Alfa Romeo 166 na rynek weszła w 1998 roku jesienią jako następca  Alfy Romeo 164 samochodu kanciastego i wytwarzanego już 11 lat. Została zaprojektowana w Centro Stile Alfa Romeo pod kierunkiem Waltera de’Silva jako sportowo-luksusowa limuzyna. Rozwiązania techniczne dorównywały wyrafinowaniem jej stylistyce. Alfa 166 prezentuje elegancki włoski styl i posiada bogate wyposażenie standardowe i opcjonalne.  Alfa 166 na początku oferowana była z silnikami benzynowymi czterocylindrowymi o pojemności 2.0 litra Twin Spark oraz trzema jednostkami sześciocylindrowymi tj. 2.5 litra, 3.0 litra oraz z jednym dieslem z wtryskiem common rail o pojemności 2.4 litra. W ofercie był również silnik 2.0 V6 Turbo wycofany w 2000 roku. We wszystkich modelach napęd przenoszony jest na przednie koła. Wersje 2.5 V6 i 3.0 V6 mogły mieć czterostopniową skrzynię biegów Sportronic. Dość bogate wyposażenie i niezłej klasy silniki sprawiły, że Alfa 166 jest samochodem konkurencyjnym w swojej klasie. Do wyboru były trzy warianty stylistyczne wnętrza: elegancki, klasyczny i sportowy. Wygodne fotele przednie z dobrym trzymaniem bocznym zachęcały do pokonywania dłuższych tras. Natomiast trzyosobowa kanapa tylna ma specyficzne wyprofilowane dwa siedzenia. W 2003 roku Alfę 166 poddano obszernej modernizacji i liftingowi, zmieniając stylistykę nadwozia, a także modernizując zawieszenie, paletę silnikową oraz wnętrze. Nowa Alfa 166 oferowana była z silnikami benzynowymi o pojemności 2.0 litra i 3.2 litra oraz w kilku odmianach dieslami o pojemności 2.4 litra z wtryskiem typu common rail. W 2007 roku zakończono produkcję Alfa Romeo 166 a w 2005 roku z powodu braku zainteresowania zakończono produkcję Alfa Romeo 166 na rynek brytyjski z kierownicą z prawej strony. Oprócz zawieszenia, niezbyt trwałego szczególnie tylnego, ale z dobrymi właściwościami jezdnymi do Alfy 166 nie ma się do czego przyczepić i narzekać. Warto sprawdzić stan drążków wahaczy szczególnie w egzemplarzach, które poruszają się po naszych dziurawych drogach. Jak to zwykle bywa polecane są pojazdy poliftingowe po obszernej modernizacji w 2003 roku, gdyż auta są lepiej wykonane. W autach bezwypadkowych korozja atakuje głównie elementy podwozia i ewentualnie układ wydechowy. Czasem zdarzają się kłopoty z układem elektrycznym oraz wycieki ze skrzyni biegów i silnika zwłaszcza w najstarszych wyeksplatowanych egzemplarzach o większych przebiegach. Warto szukać pojazdów zadbanych i regularnie serwisowanych. Alfa 166 to samochód o sportowej duszy z bodatym wyposażeniem i średniej wielkości bagażnikiem łącząc prestiż, komfort i elegancję. Pieknie brzmiące silniki V6 niestety potrafią zaskoczyć na stacji benzynowej swojego właściciela   pod tym względem polecam trwały i oszczędny silnik diesla 2.4 litra szczególnie w nowszysch odmianach.

Dane techniczne

długość [mm] 4720

wysokość [mm] 1416

szerokość [mm] 1815 (od 2003 1800)

rozstaw osi [mm] 2700

liczba miejsc 5

objętość bagażnika [l] 490

pojemność zbiornika paliwa: 72 l

Zawieszenie przednie: Podwójny wahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy, stabilizator poprzeczny

Zawieszenie tylne: oś wielowahaczowa, sprężyna śrubowa, stabilizator poprzeczny

Hamulce przód/tył: tarczowe wentylowane/tarczowe

ABS i ASR, od wiosny 2002 w podstawowym modelu montuje się VDC (ESP)

Silniki benzynowe Alfa Romeo 166 produkowanego  w latach 1998-2001

Silnik
charakterystyka
jednostki
Moc [KM] / przy obrotach/minutę Moment obrotowy
[Nm]
Prędkość maksymalna
[km/h]
Przyspieszenie
0-100km/h
[s]
2.0 i 16V T.Spark 155 / 6500 187/2800 211 9.8
2.0 I V6 Turbo 205 / 6000 280/2500 237 8.1
2.5 i V6 24V 190 / 6200 222/5000 225 8.4
3.0 i V6 24V 226 / 6200 275/5000 243 7.8

 

Silniki diesla Alfa Romeo 166 produkowanego  w latach 1998-2001

Silnik
charakterystyka
jednostki
Moc [KM] / przy obrotach/minutę Moment obrotowy
[Nm]
Prędkość maksymalna
[km/h]
Przyspieszenie
0-100km/h
[s]
2.4 JTD 136/4200 304/2000 202 9.9

 

Silniki benzynowe Alfa Romeo 166 produkowanego  w latach 2001-2003

Silnik
charakterystyka
jednostki
Moc [KM] / przy obrotach/minutę Moment obrotowy
[Nm]
Prędkość maksymalna
[km/h]
Przyspieszenie
0-100km/h
[s]
2.0 i 16V T.Spark 150 / 6300 181/3800 211 9.8
2.5 i V6 24V 188 / 6300 221/5000 225 8.4
3.0 i V6 24V 220 / 6300 265/5000 241 7.9

 

Silniki diesla Alfa Romeo 166 produkowanego  w latach 2001-2003

Silnik
charakterystyka
jednostki
Moc [KM] / przy obrotach/minutę Moment obrotowy
[Nm]
Prędkość maksymalna
[km/h]
Przyspieszenie
0-100km/h
[s]
2.4 JTD 140/4000 305/2000 204 9.9
2.4 JTD 150/4000 305/1800 210 9.9

 

Silniki benzynowe Alfa Romeo 166 produkowanego  w latach 2003-2007

Silnik
charakterystyka
jednostki
Moc [KM] / przy obrotach/minutę Moment obrotowy
[Nm]
Prędkość maksymalna
[km/h]
Przyspieszenie
0-100km/h
[s]
2.0 i 16V T.Spark 150 / 6300 181/3800 211 9.8
2.5 i V6 24V 188/  6300 221/5000 225 8.4
3.0 i V6 24V 220 / 6300 265/5000 241 7.9
3.2 i V6 24V 240 / 6200 289/4800 245 7.4

 

Silniki diesla Alfa Romeo 166 produkowanego  w latach 2003-2007

Silnik
charakterystyka
jednostki
Moc [KM] / przy obrotach/minutę Moment obrotowy
[Nm]
Prędkość maksymalna
[km/h]
Przyspieszenie
0-100km/h
[s]
2.4 JTD 140/4000 305/2000 202 9.9
2.4 JTD 150/4000 305/1800 210 9.9
2.4 JTD 20V 175/4000 385/2000 222 8.9
2.4 JTD M-Jet 20V 185/4000 385/2000 222 8.9

 

(02.04.2004) Test Alfa Romeo 166 po face liftingu http://admoto.pl/pub/art.asp?g=GS&n=0885&f=w%C5%82_569.xml

(05.09.2003) Test Alfa Romeo 166 po face liftingu http://admoto.pl/pub/art.asp?g=GS&n=0827&f=w%C5%82_260.xml