Opel na sprzedaż ? czyli przejęcie Opla przez PSA

Opel nie przyniósł zysku od 1999 roku, pomimo wielu różnorakich starań łączne straty wyniosły 9 mld dolarów. W roku 2016 brexit dodatkowo pognębił plany koncernu i obciążył rachunek firmowy na 300 mln euro m.in. dlatego cierpliwość GM właśnie się kończy, albo już się skończyła skąd zapewne decyzja – Opel na sprzedaż czyli francuski koncern PSA przejmie od amerykańskiego GM jego europejski oddział czyli Opla. Po informacji o ewentualnym przejęciu Opla przez francuska grupę PSA (Citroen, Peugeot) nie było szoku a raczej zostało to odnotowane jako niespodzianka na rynku, gdyż pierwszy raz o sprzedaży Opla usłyszeliśmy przez pogrążony w kryzysie koncern GM już w 2009 roku.  Zaskoczeniem był fakt, że Opel miał coraz mniejsze straty ( w 2015 – 813 mln, w 2016 – 257 mln ) poprawiając wyniki odświeżał paletę modeli na nowe modele GM przeznaczył 4 mld euro. Jeszcze w 2013 roku GM zadecydował o końcu kariery Chevroleta w Europie a w 2015 roku wycofał się z rynku w Rosji i zamknięto fabrykę w Sankt Petersburgu. W połowie 2015 roku pojawiły się informacje, iż General Motors zawierając sojusz z francuskim PSA planuje opracować wspólnie kilka modeli samochodów. Poza segmentem miejskich crossoverów Opel także w silnie rozwijającej się kategorii kompaktowych crossoverów postanowił przedstawić swojego reprezentanta skonstruowanego razem z francuskim koncernem. W tym roku na rynku pojawią się pierwsze wspólne modele Opla i PSA mowa o modelach Peugeot 3008 i Opel Crossland oraz modelach Peugeot 5008 i Opel Grandland. Wkrótce zapewne zobaczymy wszystkie wspomniane modele na targach. Tymczasem w Niemczech nie cichną obawy pracowników Opla, choć szef Karl-Thomas Neumann twierdzi, że nawet z francuskim właścicielem koncern nie zniknie i nie będzie zwolnień. Oba koncerny prowadzą negocjacje w sprawie ewentualnej transakcji. Trwają intensywne rozmowy, głównie z przedstawicielami firmy w Niemczech w tym także z kierownictwem związków zawodowych. Opel w Niemczech jest poważnym pracodawcą i firmą z bogatymi tradycjami.

Tymczasem we Francji już niedługo wybory a wielkie koncerny żyją z politykami w zgodzie zwłaszcza, że 14 % udziałów PSA należy do Państwa. Głośno jest też o rozmowach i planach PSA w Anglii, gdzie produkowane są bliźniacze auta Opla pod marką Vauxhall.
Nas najbardziej interesuje jednak efekt tych negocjacji oraz czy przejęcie Opla przez francuski koncern może oznaczać ograniczenie inwestycji w Polsce lub wręcz zamknięcie istniejących fabryk ? Amerykański koncern ma u nas dwa duże zakłady. Pierwszy to fabryka General Motors w Gliwicach, która w ubiegłym roku wypuściła na rynek ponad 200 tys. aut, przede wszystkim marki Opel. Drugi zakład to fabryka silników w Tychach, gdzie m.in. mają być produkowane nowe silniki diesla ( pierwotnie przede wszystkim dla Opli). W obu zakładach pracuje ponad 4 tys. pracowników z Polski. Ostatnio portal www.money.pl przedstawił wypowiedzi

(…) – Myślę, że nie ma obaw, że miejsca pracy w Polsce ucierpią. Jestem po rozmowie z prezesem Opla. Jestem po rozmowach z ministrem gospodarki Niemiec, dziś będę rozmawiał z ministrem finansów Niemiec – mówił kilka dni temu w Paryżu Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister rozwoju oraz finansów. To najważniejsza wiadomość dla polskiej gospodarki i tysięcy pracowników zatrudnionych w wspomnianych fabrykach Opla w Polsce.

– Z dotychczasowych kilku rozmów z najwyższym kierownictwem Opla wynika, że jest podpisana umowa między związkami zawodowymi, a kierownictwem General Motors. Będzie ona respektowana przez nowe kierownictwo. Tak mi obiecano – mówił w Paryżu Mateusz Morawiecki.
Dodawał, że z porozumienia wynika, że do 2019 r. nie będzie zmian w zatrudnieniu.
– Do 2020 r. kontynuowane będą rozpoczęte programy inwestycyjne. Mam nadzieję, że ze względu na bardzo wysoką produktywność polskich zakładów Opla one będą się rozwijać, a nie zwijać. Jestem tutaj dobrej myśli – dodał wicepremier.

W Polsce w 2016 roku sprzedaż samochodów na rodzimym rynku wyglądała następująco:

Opel sprzedał        37.480 sztuk samochodów

Peugeot sprzedał  15.855 sztuk samochodów
Citroen sprzedał   11.147 sztuk samochodów

Z perspektywy rodzimego rynku Opel wyraźnie prowadzi notując w zeszłym roku wzrost sprzedaży o 17,5 % za sprawą modeli nowa Astra i Mokka gdy tymczasem Peugeot zwiększył sprzedaż o 6,2 %  a Citroen odnotował stratę o 2,8 %.
Sprzedaż samochodów w UE w 2016 roku wygląda zgoła inaczej gdyż tutaj koncern PSA sprzedał 1.446.052 sztuk samochodów ( 9,9 % rynku UE ) a Opel 979.427 sztuk ( 6,7 % rynku UE ).
Trzymamy kciuki za rodzime fabryki i tysiące pracowników zatrudnionych w fabrykach Opla w Polsce, których wyniki na tle innych zakładów są lepiej niż dobre pozostaje pytanie czy to wystarczy w przypadku przejęcia Opla przez PSA ?

Tags: , , ,

Leave a Reply

*