Problemy Tyskiej Fabryki Fiata cd. czyli głos ma Fiat Auto Poland

Nie trzeba było długo czekać na odzew w związku ze spekulacjami dotyczącymi znacznego zmniejszenia produkcji w tyskich zakładach koncernu Fiat, o których rozpisywać zaczęły się gazety oraz portale internetowe czego następstwem miała być ogromna fala zwolnień sięgająca nawet 10 tys. osób. więcej przeczytasz tutaj.
Jak donosi PAP Fiat Auto Poland w specjalnym oświadczeniu zdementował te spekulacje i zapewnił, że na przyszły rok planuje wyprodukowanie w Tychach znacznie większej ilości aut niż 350 tys. egzemplarzy, o których mowa w spekulacjach prasowych.

„Aktualne plany produkcyjne Fiat Auto Poland na rok 2012 są znacznie wyższe niż 350 tys. samochodów, a to liczba i tak niemała. Realizacja tych planów pozwoli tyskiej fabryce Fiata być nie tylko największym producentem samochodów wśród zakładów koncernu Fiata, ale w ogóle jednym z największych producentów w europejskim przemyśle samochodowym” – czytamy w oświadczeniu.

Przedstawiciele Fiat Auto Poland wskazują także, że sytuacja wielu kooperantów fabryki nie zależy wyłącznie od wielkości produkcji Fiata, ale także innych producentów samochodów. Rzecznik Fiat Auto Poland wskazał np., że w spółkach Fiata w Bielsku-Białej pracuje ok. 2,2 tys. osób. Najwięcej bo ponad połowa tej wielkości w wytwarzającej silniki firmie Fiat Powertrain Polska. Ta spółka zwiększa produkcję i zatrudnienie w tym i w następnym roku – zapewnił Cieślar.

Firma Teksid Iron w Skoczowie zatrudnia ok. 500 osób. Ok. 30 proc. produkowanych tam odlewów wytwarzanych jest na potrzeby spółki Magneti Marelli. Reszta produkcji trafia na eksport do innych firm. Z kolei zakład Magneti Marelli w Sosnowcu produkuje komponenty i części samochodowe dla praktycznie wszystkich koncernów samochodowych w Europie. Firma Valeo w Skawinie przeznacza tylko 4 proc. swojej produkcji dla Fiat Auto Poland. W Dębicy zaledwie 1,5 proc. produkowanych tam opon jest przeznaczone na nasze potrzeby; w Czechowicach-Dziedzicach dla FAP jest przeznaczone 4-5 proc. produkcji koncernu TRW. W Sandomierzu na nasze zamówienie produkowanych jest 22 proc. szyb – wyliczał Cieślar.

Jego zdaniem przedstawione udziały w produkcji części dla Fiat Auto Poland przez poszczególnych kooperantów dowodzą, że to od wielu różnych koncernów motoryzacyjnych zależy, czy produkcja i zatrudnienie u tych dostawców będą rosły, czy malały.

Rzecznik Fiat Auto Poland Bogusław Cieślar nie zdradził jednak w środę szczegółowych planów produkcyjnych na przyszły rok – będą one kształtowane w zależności od sytuacji rynkowej. Kończący się rok 2011 tyska fabryka zamknie produkcją w wysokości ok. 470 tys. aut wobec ponad 533,5 tys. rok wcześniej.

Tags: , , , , ,

Comments are closed.