Problemy fabryki w Tychach, czy 10 tys. osób stracić pracę w południowej Polsce w zakładach produkujących części do aut ? pyta „Rzeczpospolita”

Problemy fabryki w Tychach, czy 10 tys. osób stracić pracę w południowej Polsce w zakładach produkujących części do aut ? pyta „Rzeczpospolita”. Tyska fabryka Fiata należy do jednych z największych zakładów włoskiego koncernu na świecie. Codziennie z jej linii produkcyjnych zjeżdża około 2000 samochodów. Przez pół roku 2011 tj. do końca czerwca wyprodukowano tu łącznie 268 tys. 722 samochody, są to Fiat Panda i Fiat 500 oraz Abarth i Lancia w ilości 232 tys. 713 sztuk. Jak jednak donosi PAP powołując się na informacje z włoskiego portalu motoryzacyjnego Linkiesta, który przytacza wewnętrzne dokumenty koncernu, w 2012 r. wszystkie europejskie zakłady Fiata wyprodukują o 300 tys. aut mniej niż w 2011 roku. Największe cięcia produkcji mają dotknąć polską fabrykę w Tychach.

Prognoza wyprodukowania 350 tys. aut jest znacznie niższa od naszych aktualnych planów na rok 2012 – mówi Bogusław Cieślar, rzecznik Fiat Auto Poland. Tymczasem głównym powodem ograniczenia produkcji w Tyskiej Fabryce jest według włoskiego portalu Linkiesta – ulokowanie produkcji nowej generacji Fiata Pandy we włoskim Pomigliano, o czym przeczytać więcej można tutaj.

PAP pisze, że ograniczenie produkcji aut w tyskim zakładzie musi oznaczać zwolnienie części pracowników. Dziś zatrudnionych jest tam około 6 tys. osób. Kolejne około 8 tys. osób pracuje w innych polskich zakładach motoryzacyjnych koncernu. Zmniejszenie produkcji w Tychach oznacza także poważne kłopoty dla 140 firm współpracujących z tyską fabryką.

Zakładamy, że w przyszłym roku zamówienia będą się zmniejszać – mówi Leszek Waliszewski, prezes Fabryki Amortyzatorów Krosno produkującej amortyzatory dla modelu Fiat Panda.

Z danych przedstawionych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w miesiącu wrześniu spadła ilość nowo zarejestrowanych nowych samochodów rok do roku o prawie 10 %. Koncern Fiat wypadł znacznie gorzej, gdyż wyniki koncernu były słabsze o 37,5 % od zeszłorocznych. Właśnie dlatego koncern postanowił dużo wcześniej niż zwykle wystartować z wyprzedażą samochodów więcej przeczytasz tutaj.

Po pierwszych trzech kwartałach 2011 roku jak donosi Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) liczba rejestracji nowych aut w UE nieznacznie przekroczyła 10 mln sztuk co oznacza spadek o 1,1% w porównaniu do 2010 roku. Na pięciu największych rynkach samochodowych oraz w Polsce sytuacja wygląda następująco:

– Niemcy 2401736 aut +10,8%

– Wielka Brytania 1553094 auta -5,0%

– Francja 1661271 aut +0,2%

– Hiszpania 623926 aut -20,7%

– Włochy 1369545 aut -11,3 %

– Polska 202596 aut -6,0 %

Pozostaje wierzyć, że kryzys branży motoryzacyjnej oraz trend spadku sprzedaży modeli produkowanych w Tychach odwróci się a nowa Lancia Ypsilon dobrze przyjmie się na rynku i zwiększy się zapotrzebowanie na ten model.

 

Tags: , ,

Comments are closed.