Najtańszy w Polsce SUV znasz go ? to DUSTER

Dacia Duster to najtańszy w Polsce kompaktowy SUV, pierwszy w historii rumuńskiej marki. Model został zaprezentowany oficjalnie w 2009 roku na targach w Genewie, a w ofercie Dacii pojawił się od 2010 roku, zaprojektowany przez biuro Renault Design Central Europe prezentuje się dość ciekawie. W Polsce zadebiutował w kwietniu 2010 roku. Dostępny w wersjach z napędem na przednią oś oraz 4×4. Duster zbudowany jest na płycie podłogowej Logana, a w układzie napędowym wykorzystuje elementy z Nissana Qashqaia. Silniki Dustera to znane i sprawdzone jednostki produkowane przez Renault. Deska i elementy wyposażenia wnętrza to też znane i przeniesione często bez specjalnym zmian i aranżacji zakomponowane elementy z Logana i Sandero. W sumie modelu ukrywa pod ciekawym nadwoziem prawie 60% części wspólnych dla innych modeli francusko-rumuńskiego producenta. SUV Dacii ma się sprawdzić w każdej sytuacji i konkurować ceną przy solidnym wykonaniu na sprawdzonych podzespołach.          Obszerny SUV w cenie lepiej wyposażonego auta najniższej klasy ma zgarnąć tych klientów, którzy do tej pory na SUV-a nie mogli sobie pozwolić. Model Dacia Duster sprzedawany jest za cenę tu uwaga ! poniżej 40.000 zł wersja 4×2 i około 10.000 zł więcej wersja 4×4. W salonach zawrzało i ustawiły się kolejki za Dusterem a z racji dużej popularności nie tylko w Polsce, ale i całej Europie chcąc nie chcą trzeba pogodzić się z kilkumiesięcznym okresem oczekiwania na samochód i co gorsza nie liczmy na rabaty. Karoseia wygląda całkiem elegancko, na pewno przyciąga wzrok przechodniów a dzięki nielakierowanym zderzakom i progom z tworzywa sztucznego nie boi się zadrapań i otarć. Z przodu i z tył jest dużo miejsca wszyscy pasażerowie Dustera siedzą wygodnie. Bagażnik jest też duży, że bez problemu pomieści bagaż całej rodziny. Dusterem można wygodnie podróżować na długich dystansach, gdyż zawieszenie skutecznie tłumi nierówności drogi i jest stosunkowo miękkie. Przygotowano je w końcu z myślą o drogach w terenie a dziury w asfalcie nie mogą mu być straszne, gorzej jest z zakrętami i slalomem. Dacia Duster buja się i męczy w slalomie mocno przechylając na zakrętach a na zmianę obciążenia silnika zarzucając tyłem. Szkoda, że ESP można kupić tylko do droższych wersji z lepszymi silnikami bo układ kierowniczy jest nieprecyzyjny dodatkowo usztywnia się podczas szybszych zmian kierunku jazdy i utrudnia korygowanie toru jazdy. Silniki dobrze radzą sobie z nie tak w końcu ciężkim samochodem choć diesle wydają dziwne odgłosy podczas eksploatacji to są mocne i oszczędne choć prowadząc to auto trudno o mandat za przekroczenie prędkości. Wszystko to jednak drobiazgi i SUV Dacii to ciekawe choć konstruowane bardzo oszczędnościowo ale na pewno nie tandetnie auto za którym można się obejrzeć. W niedawnych testach zderzeniowych Euro NCAP Dacia Duster otrzymała tylko trzy gwiazdki, czego auto koncernu Renault nie doświadczyło od lat, zdobywając praktycznie co rok  po pięć gwiazdek w niemal każdym produkowanym modelu – cóż oszczędności i atrakcyjną cenę gdzieś trzeba pokryć.  Dacia Duster sprzedawana jest w trzech wersjach wyposażenia:

Pierwsza zwana Duster tylko z silnikiem 1.6 (105 KM) z napędem na przód. W kolorze błękitnym lub białym z ABS-em dwoma poduszkami powietrznymi, wspomaganiem, felgami 16 calowymi

Druga wersja wyposażenia zwana Ambiance posiada dodatkowo boczne poduszki powietrzne, zamek centralny z pilotem, elektrycznie sterowane szyby przednie, czarne relingi dachowe oraz kilka elementów stylistycznych wnętrza ( np. nakładki plastikowe na konsolę centralną, uchwyty przednich drzwi). Wersja Ambiance może być napędzana silnikami 1.6 ( wersje 4×2 i 4×4 ) oraz 1.5 dCi ( tylko w wersji 4×2).

Trzecia wersja to Duster Laureate. Samochód w tej wersji wyróżnia się dwukolorowymi zderzakami, reflektorami przeciwmgielnymi oraz specjalnymi obręczami kół. Wnętrze tej wersji jest ozdobione błyszczącymi brązowymi wstawkami. W tej wersji dostępny jest komputer, regulowane i podgrzewane elektrycznie lusterka boczne, manualna klimatyzacja, tylna kanapa składana 1/3 2/3, fotel kierowcy z regulacją wysokości i regulowaną kolumną kierownicy. Silnik tej wersji to zarówno 4×2 jak i 4×4 dla benzyniaka 1.6 (105 KM) oraz słabszy 1.5 turbo diesel (90 KM) 4×2 a mocniejsze wersje również 4×4.

 

Dane techniczne Dacii Duster

Silniki diesla i benzynowe Dacii Duster
Silnik
charakterystyka jednostki
Moc [KM]/przy obrotach/minutę Moment obrotowy
[Nm]
Prędkość maksymalna
[km/h]
Przyspieszenie
0-100km/h [s]
1.5 dCi eco 4×2 86 / 3750 200/1900 156 13,9
1.5 dCi 110 eco 4×2 107 / 4000 240/1750 171 11,8
1.5 dCi 110 FAP 4×4 110 / 4000 240/1750 168 12,5
1.6 16v 110 4×2 105 / 5750 148/3750 164 11,5
1.6 16v 110 4×4 105 / 5750 148/3750 168 12,8

pojemność zbiornika paliwa 50 l
rozstaw osi [mm]        – 2673
długość [mm]             – 4315
szerokość [mm]          – 1822
wysokość  [mm]         – 1625
ogumienie seryjne  215/65 R16T

A jak model Duster radzi sobie podczas jazdyw terenie, jak powstaje
i jak wygląda SUV Dacii najlepiej samemu ocenić. Zapraszam do
oglądania filmów z Dusterem poniżej oraz zobacz ( tutaj )

Plusy modelu :

– bardzo atrakcyjna cena
– pojemny bagażnik,
– niezłe wykończenie, proste ale solidnie poskładane, estetyka zadowalająca,
– wysoki komfort resorowania,
– oszczędne i mocne diesle w ofercie,
– duża ilość miejsca we wnętrzu,

Minusy modelu :

– głośny silnik diesla o niskiej kulturze pracy,
– duża skłonność do przechyłów na zakrętach,
– mało precyzyjna skrzynia biegów,
– braki wyposażeniowe zależne od wersji i silnika np. ESP,
– niska prędkość maksymalna

 

 

 

 

 

 

Tags: , , ,

Comments are closed.